Medeoprichter van Appjection, Max Heck, is het volledig eens met de stelling dat de toegang tot het recht verbeterd moet worden om het vertrouwen tussen de burger en de overheid te herstellen. “Voor veel mensen is het ingewikkeld om gebruik te maken van hun recht. Om er maar vanaf te zijn betaalt men boetes, maar blijft men vaak wel zitten met een gevoel van onrecht. Dit komt de relatie tussen de burger en de overheid natuurlijk niet ten goede.” Met Appjection kunnen burgers bezwaar maken door een foto van een parkeer- of verkeersboete te maken en digitaal te sturen naar Appjection. De juridische technologie scant de boete en brengt automatisch in kaart wat de kans is dat een bezwaar gegrond wordt verklaard. “Als wij geen gronden zien om bezwaar te maken dan communiceren wij dit naar de klant om te voorkomen dat er onnodig bezwaar wordt gemaakt. We vervullen hier een filterfunctie, wat aan de kant van de overheid veel werk scheelt”, aldus Heck.
Ruim 1 miljoen euro bespaard
Inmiddels hebben volgens het platform “vijftigduizend burgers, verspreid over heel Nederland, gebruik gemaakt van de service en werden dertigduizend zaken in behandeling genomen. Steden waar de meeste boetes werden geregistreerd zijn Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Meer dan de helft van deze zaken werd gewonnen, waarmee werd voorkomen dat er ruim 1 miljoen euro aan onterechte boetes werd betaald aan de overheid. Bijvoorbeeld door een fout van een scanauto die door de gemeente wordt gebruikt of doordat men geflitst werd, terwijl het verkeer werd geregeld door een agent.”