Een gevangene mag ten minste een keer per week tien minuten bellen via het systeem Telefonie voor Justitiabelen. Die gesprekken worden standaard opgenomen. Dat gebeurt om crimineel handelen tijdens detentie te voorkomen. Gesprekken met een advocaat zijn een uitzondering: die worden op basis van nummerherkenning gefilterd.
Doorkiesnummers
Maar door een fout in het systeem zijn er sinds begin dit jaar toch honderden gesprekken opgenomen. Dit komt doordat de nummers van advocatenkantoren niet meer herkend werden als er gebruik werd gemaakt van doorkiesnummers, waardoor het telefoonnummer uit meer dan tien cijfers bestond.
De fout werd op 16 september ontdekt in het detentiecentrum op Schiphol. Bij het beluisteren van een opname bleek het om een gesprek met een advocaat te gaan.
Tien cijfers
De ten onrechte opgenomen gesprekken zijn volgens de DJI gewist en ze zouden niet beluisterd zijn. De Nederlandse Orde van Advocaten en de betrokken advocaten zijn op de hoogte gebracht van de opnames. De Orde noemt het een “onwenselijke situatie”. Volgens een woordvoerder van DJI is de fout hersteld en worden ook nummers van meer dan tien cijfers nu door het systeem herkend.
Het is niet de eerste keer dat in de gevangenissen vertrouwelijke gesprekken tussen advocaten en hun cliënten zijn opgenomen. Vorig jaar bleek uit een onderzoeksrapport dat er sinds 2013 zeker 25.000 gesprekken onterecht zijn vastgelegd.