Het wel, maar vooral wee van cliënten in de creatieve sector

Dance-advocaat Sander Petit (Petit Legal) blogt over wat de coronacrisis voor zijn cliënten in de creatieve sector én voor zijn praktijk betekent. Petit − zelf behalve advocaat ook dj − is dol op muziek en hoopt dan ook “snel weer ergens op een dampende dansvloer te kunnen staan of vol verwondering in het Concertgebouw te kunnen zitten”.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Het wel maar vooral wee van cliënten in de creatieve sector
Foto: Jana van der Pennen

“De creatieve sector heeft het zwaar te verduren. Met name de evenementenbranche en (aanverwante) horeca worden keihard geraakt; verboden of dicht, ongehoord, onbegrepen en niet altijd op waarde geschat, doorlopende of voorbereidende financiële lasten, maar geen dekkende inkomsten, weinig tot geen perspectief, idem voor wat betreft adequate financiële steun. De veelbesproken testevenementen zijn voorlopig afgezegd. De stip op de horizon is daarmee als een curlingsteen naar de toekomst geworpen, maar de vegers staan er niet. Zelfs niet op anderhalve meter afstand.

Enorme aderlating

Voor veel van mijn cliënten is het ontbreken van boekingen een enorme aderlating, zowel voor de dj’s, rappers als andere muzikanten, maar ook voor hun boekingskantoren, managers en natuurlijk de organisatoren van festivals en de clubs. Maar denk ook aan foto- en videografen, promotors en productiemedewerkers.

Daar komt bij dat het nu voor iedereen lastig plannen is; niemand weet wanneer ‘het weer mag’, wanneer de reisbeperkingen worden opgeheven, laat staan wanneer het moreel verantwoord is om het hele circus weer in gang te zetten en met 10.000 man dicht op elkaar in een zaal te gaan staan. De sector hangt dan ook van losse toezeggingen aan elkaar en er is geen verzekeraar te vinden die nu een festival verzekert. Deze optelsom zorgt ervoor dat een groot deel van de creatieve sector – en daarmee een groot deel van mijn cliënten – het erg moeilijk heeft.

Topsector

Voor de dance-industrie specifiek is de situatie heel dubbel. Ondernemers voelen zich echt in de steek gelaten door de overheid. Dezelfde overheid die de creatieve sector, waarvan de dance-industrie deel uitmaakt, heeft aangewezen als een van de tien topsectoren van Nederland. Dat zijn sectoren waarin het bedrijfsleven volgens de overheid wereldwijd excelleert en waarvoor extra steun, mogelijkheden en middelen beschikbaar zijn. Dancemuziek is Neerlands’ grootste creatieve exportproduct. Een verfilming van het hardstylefeest Qlimax staat nu wereldwijd op Netflix. Dat is echt uniek. Amsterdam is tijdens het Amsterdam Dance Event elk jaar in oktober het wereldwijde epicentrum van de elektronische muziek. Maar veel zzp’ers en andere ondernemers kiezen nu met pijn in hun hart eieren voor hun geld en zoeken ander werk. Dat leidt ertoe dat we belangrijke kennis, creativiteit, expertise en met name ‘wedstrijdritme’ verliezen. De Champions League win je alleen met een fit team dat in topvorm is. Zo werkt het in de creatieve industrie natuurlijk ook.

Praktijkontwikkelingen

Desondanks heb ik het drukker dan ooit. Niet alleen omdat ik vlak voor de crisis met twee vrienden het muziekplatform Kelderklasse Recordings ben gestart, maar ook omdat bijvoorbeeld de opdrachten die te maken hebben met streaming enorm toenemen. Artiesten en platenmaatschappijen blijven verder gewoon muziek uitbrengen en dat brengt veel contractwerk mee. Ook zie ik wat meer geschillen dan normaal voorbijkomen, bijvoorbeeld over boekingen die niet kunnen doorgaan, aanbetalingen en het al dan niet gezamenlijk dragen van de onverwachte lasten.

Verder zag ik vooral in het begin van de coronapandemie dat er veel meer aandacht kwam voor contracten en algemene voorwaarden. Daar werd in de creatieve industrie toch vaak redelijk makkelijk over gedaan. Enerzijds is dat natuurlijk ingegeven door de doorgaans wat zwakkere positie van creatievelingen ten opzichte van de exploitanten van hun werk; echte veranderingen konden toch niet worden afgedwongen, dus werd er vaak maar gewoon getekend. Maar ook de bedrijven en ondernemers die creativiteit exploiteren, moesten vaak toch nog even goed laten uitzoeken wat ze nou precies hadden afgesproken en wat er in hun ‘standaardcontracten’ stond. Daarbij was natuurlijk veel aandacht voor de begrippen ‘annuleren’ en ‘overmacht’.

Nieuw bedrijf

Daarnaast heb ik een strategisch samenwerkingsverband opgezet en dit samen met drie partners op 1 januari 2021 onder de naam Backstage Legal gelanceerd. Backstage Legal is een juridisch collectief voor zelfstandig ondernemende advocaten en juristen met een achtergrond in de creatieve sector. De aangesloten partners richten zich op de relevante rechtsgebieden voor kunst, cultuur en media. Het is best spannend om tijdens corona met een nieuw bedrijf te beginnen, maar vanuit de gedachte dat je samen sterker staat en creatiever en efficiënter kunt werken, geeft het ook veel energie, steun en perspectief. Veel van onze cliënten en relaties reageren ook erg enthousiast en vinden het fijn om te zien dat er juist nu nieuwe initiatieven zijn en dus een beetje licht in de duisternis. Ergens draagt dat toch bij aan het gevoel dat we – ondanks alles – weer vooruitgaan. Ik ben er trots op dat ik op mijn manier daar een steentje aan mag bijdragen.

Hoop, hulp en perspectief

Om de creatieve sector te helpen, besteed ik nu wat meer tijd aan interviews, blogs en podcasts en bied ik bijvoorbeeld mijn juridische diensten aan bij een veiling van een stichting die een festival organiseert waar ik zelf vaak naartoe ga en waar ik ook meerdere keren als dj heb gedraaid. Verder is het grootste deel van mijn (potentiële) cliënten en relaties actief op sociale media en met name Instagram. Ik probeer ze daar een hart onder de riem te steken, consequent en onverminderd praktische kennis en juridische tips te blijven delen en hun soms tijdelijk tegemoet te komen in de kosten. Het zijn kleine beetjes, maar toch.

Hopelijk verlopen de vaccinatie-ontwikkelingen gunstig, wordt het sneltesten bij evenementen ingevoerd en komt er een garantiefonds naar Duits model zodat onze evenementen- en muziekindustrie weer kan floreren. En minstens even belangrijk: ik hoop zelf snel weer ergens op een dampende dansvloer te kunnen staan of vol verwondering in het Concertgebouw te kunnen zitten, want zoals Nietzsche al zei: ‘Zonder muziek zou het leven een vergissing zijn’.”

Naschrift: kort na het schrijven van deze blog werd bekend dat de Tweede Kamer heeft ingestemd met een garantiefonds voor de evenementenbranche.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top