‘Creatief doen met recht’ – dat klinkt als een speelse hobby. U zou ook antieke treinen kunnen verzamelen of zich kunnen aanmelden voor een kookcursus in Toscane.
Dit klopt, tenzij u van plan bent:
- Een ‘state-of-the-art” jurist te zijn EN te blijven!
- Een rol te spelen in de innovatie van het juridisch vakgebied en onderwijs
- Uw juridische beroepsvaardigheden met passie en inspiratie te blijven ontwikkelen.
- Op serieus niveau te blijven meedoen, zodra een nieuwe generatie juristen zich ontpopt, over 5-10 jaar.
Bedankt, ik blijf graag waar ik ben. Ik ga nu verder met mijn email. | |
Ja, dat wil ik misschien ook wel. Ik lees verder. |
Juridische onderzoekers, beleidsmakers and professionals werken samen in het project “Beyond Text” van de Edinburgh Law School. Dit project onderzoekt en experimenteert met multi-sensorisch juridisch onderwijs. (Denk aan auto-rijles) Een van hun stellingen is dat de traditionele nadruk op tekstueel argumenteren een beperking is voor het ontwikkelen van een geintegreerde ethische beroepshouding.
Door te leren met alle zintuigen wordt een bredere intelligentie ontwikkeld. Gelijktijdig denken en bewegen bevordert bijvoorbeeld ‘embodied knowledge’. Dit klinkt nogal vaag, maar is voor iedereen bekend uit het aanleren van autorijden. De visuele informatie verwerken die een simpele verkeerssituatie aanbiedt, het onthouden en toepassen van nadenken over de verkeersregels en het mechanisch besturen van een auto, via uw eigen ledematen, is een complex samenstel van zintuiglijke handelingen.
Stukken moeilijker dan aan een buro zitten lezen en een contract analyseren. Zoals pleiten in de rechtszaal ook moeilijker is dan een pleitnota schrijven. De interactie kan ons lelijk verrassen en ons teleurstellen in onze fysieke, mentale en verbale behendigheid (struikelen, buiten adem raken, het beste argument bij repliek vergeten).
Ik verzin het niet: juridische rollenspelen oefenen met een poppenhuis.
Fotografie om te leren over precedent: studenten op pad sturen met een fotocamera om nuances in feitencomplexen in beeld te brengen.
(uit: Thinking with the Senses in Legal Playgrounds; A sketch towards Multisensory Legal Education – Maksymilian Del Mar – University of Lausanne, Switzerland)
In Munchen vindt jaarlijks een internationale wetenschappelijke conferentie plaats over Multi-Sensory Law.
In het Visual Persuasion Project aan de New York Law School leren studenten de finesses van visueel overtuigen, met een combinatie van filmtechniek, de psychologie van het overtuigen en juridische case studies.
Waarom alleen internationale voorbeelden? Misschien omdat mijn juridische blik wordt aangestuurd door mijn Amerikaanse bureaustoel, of omdat de Nederlandse juridische denkers en doeners druk zijn met andere dingen? Stuur me de voorbeelden. Ik schrijf er graag over!
Meer lezen Beyond Text, (http://www.law.ed.ac.uk/beyondtext/)
Forum Multi-Sensory Law, Beck Verlag, Munchen
(http://community.beck.de/gruppen/multisensorylaw)
Thinking about Law and Creativity: on the 100 most Creative Moments in American Law. (http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1133631#%23)
Visual Persuasion Project http://www.nyls.edu/centers/projects/visual_persuasion
© Legal Visuals
Reacties en vragen zijn welkom op dit blog of per email sh@legalvisuals.nl