Investeerders steken geld in Blendle

Delen:

De investeringstakken van de New York Times en Axel Springer steken 3 miljoen euro in de ontwikkeling van Blendle, de digitale nieuwskiosk waar veel Nederlandse media inmiddels bij zijn aangesloten. Het geld zal door de start-up worden gebruikt om internationaal uit te breiden.

Adviseurs Axel Springer SE:
De Brauw Blackstone Westbroek (Paul Cronheim, Lennard Keijzer, Deline Kruitbosch, Okke Suurenbroek, Lotte Boon, Martin Roberts, Nathalie van Wiggen)

Adviseurs Blendle BV en oprichters Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn:
INGEN HOUSZ (Matthijs Ingen Housz, Patrick Munk)

Matthijs Ingen-Housz, dealmakersvoor INGEN HOUSZ: “Wij raakten betrokken bij deze deal via mond-tot-mondreclame; ik kreeg een half jaar geleden een mailtje van Alexander die een aantal warme aanbevelingen had gekregen; daar werd ik wel vrolijk van. Het was fijn dat we in een vroeg stadium werden betrokken, in de fase dat de termsheet nog niet getekend was en de piketpaaltjes dus nog niet gezet waren. Cruciale aspecten waren de keuze voor het type investeerder, de financiële aspecten en het waarborgen van de gecontinueerde onafhankelijkheid van Blendle. De transactie verliep verder bijzonder soepel. Alle partijen beseften dat een investering in Blendle door Axel Springer en The New York Times en de daarmee samenhangende samenwerking een match made in heaven is. Niemand heeft dan behoefte aan lawyer battles. Ook hielp erg mee dat alle neuzen dezelfde kant op stonden, dat is bij start-ups geen vanzelfsprekendheid.
De samenwerking met Blendle en met Paul Cronheim en zijn team bij De Brauw was heel plezierig. Een transactie als deze leidt uiteraard tot een hele papierwinkel, en het was duidelijk dat Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn daar niets mee hebben, maar een gezonde focus hielden op de groei en bloei van Blendle. Zo vulden we elkaar uitstekend aan. Deze deal past in een trend waarbij corporate venture capital en corporate venturing in Europa in opkomst zijn. Vrijwel alle grote bedrijven zijn hier in enige vorm mee bezig. Een uitdaging daarbij is hoe je de voordelen van een groot bedrijf combineert met de voordelen van een start-up. Bij deze investering van Axel Springer en The New York Times in Blendle zijn alle randvoorwaarden voor win-win vervuld.”

Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn, oprichters Blendle: “Er was veel belangstelling voor onze business; we hadden gelukkig de luxe dat er meerdere opties waren. Er was belangstelling van prestigieuze venture capitalists, maar uiteindelijk voelden we ons veel meer thuis bij The New York Times en Axel Springer. We zijn met Blendle begonnen omdat we journalistiek fantastisch vinden, en dan is er niets mooiers dan een investering van de twee bedrijven die wereldwijd vooroplopen als het gaat om online journalistiek.
Terugkijkend op het gehele proces, vonden we persoonlijk de hoofdlijnen − hoeveel geld voor hoeveel procent en wie krijgt wat te zeggen − heel erg leuk. De gedetailleerde uitwerking was voor ons minder spannend, maar daarom niet minder belangrijk. Gelukkig hadden we daar Matthijs en Patrick voor. Hoe het nu gaat? Goed! Met deze investering kunnen we Blendle gaan uitrollen naar andere landen. Daarvoor moeten we nu dus bij heel veel uitgevers langs. Daarnaast willen we ons team − nu 32 man − flink uitbreiden. Dus als we in Nederland zijn voeren we vooral sollicitatiegesprekken.”

Wilt u vanaf nu elke week een samenvatting van al het nieuws van Mr. in uw mailbox? Klik hier

Ook een deal te melden? Mail naar deals@mr-magazine.nl

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven