Jos Klaus (Leeway Advocaten) over mijmeren en de boutique firm

Overstap van de week is Jos Klaus. Klaus heeft zich als advocaat-counsel bij IE-nichekantoor Leeway Advocaten aangesloten. Hij heeft ervaring op het gebied van onder meer auteurs- en modelrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht, anti-counterfeiting en online handhaving.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Van harte gefeliciteerd met deze overstap. Waarom bent u overgestapt?
Ik kende Leeway al als een topspeler binnen de IE-wereld met een vlot en goedlachs team. Na slechts een paar gesprekken bleek dat we inderdaad dezelfde werkwijze nastreven: korte lijntjes, glashelder en persoonlijk cliëntcontact en een efficiënte dossierbehandeling. Kortom, wat je van een boutique firm verwacht. Dit heeft zeker verfrissing geboden. Zeker nu ik verder mijn praktijk kan uitbouwen, heb ik geen seconde getwijfeld.

Wat nam u zich voor toen u de advocatuur in stapte?
Elke dag veel leren. Dat toepassen. En zo steeds beter in je werk worden. Klinkt cheesy, maar deze aanpak motiveert me nog steeds. Stiekem hoopte ik dat het inderdaad enorm mooi is om mijmerend bij je eigen vitrinekast te staan met producten waar je zaken over hebt gevoerd. Dat bleek waar. Ik loop dagelijks langs de wijnstoppers, kerstdecoratie en stekkers. En soms struikel ik over het speelgoed, kleding en de voedselverpakkingen. Maar wel met een glimlach op mijn gezicht!

Inmiddels heeft u naam gemaakt. Legal 500 omschreef u in 2020 als “someone to watch for the future” en door de WTR1000 in 2021 als een advocaat die “vol potentieel zit en voor niets zal stoppen om een overwinning voor cliënten te behalen.” Als er over drie jaar weer een quote over u verschijnt, welke quote zou dat dan moeten zijn, wat u betreft?
Allereerst: dank voor het compliment! Sowieso voel ik me vereerd dat cliënten en collega’s van de (hechte) IE-gemeenschap dit over mij hebben geschreven. Ik zeg wel eens dat de grootste eer in ons vak is dat een cliënt niet alleen een eerste keer naar je toekomt, maar ook bij je terugkomt. Daarom ben ik blij met mijn langdurige cliëntrelaties. Als cliënten me over een paar jaar beschrijven als iemand die scherper is dan de rest en met me kunnen lezen en schrijven in het opperste vertrouwen, zou ik stiekem wel glimmen van trots.

Wat maakt de advocatuur zo leuk?
Afwisseling en scherpte. Elke dag is namelijk anders. Een merk van een cliënt sterker maken. De introductie van een nieuw product begeleiden. Getwist over eigendom van IE-rechten vlottrekken. Dat maakt het een prachtig vak, waarbij je ook nog zelf het verschil kunt maken door net wat scherper te zijn dan je tegenpartij. Goed kijken, goed denken en dan doorpakken.

En tot slot: mocht u – uit voorzorg en in goede gezondheid – een paar dagen in quarantaine moeten zitten, wie of wat zou u dan in ieder geval mee willen nemen?
Om met een cliché te beginnen: dat zal allereerst toch de laptop zijn. En voor als het werk erop zit: een paar Pink Floyd albums, een stapel Engelse automagazines en een goede rode Bourgogne. Als ik de quarantaine (en wijn) dan nog mag delen met mijn vriendin Elise, ben ik zelfs in isolatie een tevreden mens.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top