Juristen niet goed voorbereid op trends

Delen:

Legal Tech
Foto: Depositphotos

Juristen verwachten dat de juridische sector een ingrijpende transformatie zal doormaken, en ze hebben twijfels of hun organisaties daarop zijn voorbereid. En advocatenkantoren hebben moeite om in te spelen op de behoeftes van hun cliënten. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Wolters Kluwer. “We willen met dit rapport juristen graag helpen om met uitdagingen om te gaan,” licht Joy van Baren toe. Zij is product owner expert solutions bij Wolters Kluwer.

Het onderzoek 2020 Future Ready Lawyer Survey: Performance Drivers van Wolters Kluwer Legal & Regulatory bestaat uit kwantitatieve interviews met 700 juristen van advocatenkantoren, juridische afdelingen en zakelijke dienstverleners in de VS en negen Europese landen: het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, Italië, Frankrijk, Spanje, Polen, België en Hongarije.

Onder druk

Juristen voorspellen dat hun organisaties de komende drie jaar onder druk worden gezet door bepaalde trends, waarbij technologie bovenaan de lijst staat. De top 5 van trends waarvan wordt verwacht dat zij de grootste impact zullen hebben, is:
1. Toenemend belang van legal tech (76 procent).
2. Noodzaak om aan de veranderende verwachtingen van klanten en leidinggevenden te voldoen (74 procent).
3. Nadruk op verbeterde efficiëntie/productiviteit (73 procent).
4. Vermogen om talent te werven en te behouden (73 procent).
5. Omgang met de toegenomen hoeveelheid informatie en de complexiteit ervan (72 procent).

Minder dan een derde van de respondenten zegt heel goed voorbereid te zijn om op al deze trends in te haken. Het toenemende belang van legal tech mag dan wel de belangrijkste trend zijn, slechts 28 procent van de respondenten geeft aan er heel goed op voorbereid te zijn.

Klanttevredenheid

Ook blijkt er een aanzienlijke kloof te bestaan tussen de verwachtingen van de juridische afdelingen van bedrijven en het vermogen van advocatenkantoren om die verwachtingen in te lossen. Zo vindt 79  procent van de bedrijfsjuristen het belangrijk dat advocatenkantoren blijk geven van efficiëntie en productiviteit, terwijl slechts 28 procent dat een heel goede omschrijving van hun huidige kantoor vindt. Dit heeft mogelijk gevolgen voor de klanttevredenheid: slechts 26 procent van de bedrijfsjuristen is zeer tevreden over hun huidige advocatenkantoor.

Binnen de komende drie jaar zal 81 procent van de juridische afdelingen van bedrijven aan advocatenkantoren vragen hoe ze productiever en efficiënter worden, – dat is bijna het dubbele van de 41 procent die dat nu al vraagt.

Boeken digitaal beschikbaar

Joy van Baren
Joy van Baren (Wolters Kluwer)

Volgens Joy van Baren kan Wolters Kluwer juridische organisaties de instrumenten aanreiken om de uitdagingen van de toekomst het hoofd te bieden. Aan innovatiepartners biedt Wolters Kluwer bijvoorbeeld de future ready benchmark. Aan hand daarvan kunnen bedrijven een inventarisatie doen waar ze staan als organisatie ten opzichte van de sector. Van Baren: “Daarmee kunnen kantoren zien waarmee ze zich op positieve manier onderscheiden, maar ook wat de verbeterpunten zijn.”

Daarnaast heeft Wolters Kluwer nog meer technologische oplossingen om advocatenkantoren te helpen. Een voorbeeld is LI Library, waarmee boeken uit de kantoorbibliotheek digitaal beschikbaar zijn. “Dat is heel belangrijk sinds veel advocaten thuiswerken door de coronauitbraak,” licht Van Baren toe. De uitgever stelt deze dienst nu gratis ter beschikking aan een groep klanten.

Onderzoekstijd besparen

Wolters Kluwer werkt aan de introductie van een nieuwe expert solution die onder de werktitel Walter wordt getest met innovatiepartners. “Met Walter helpen we advocaten om onderzoekstijd te besparen door de informatie te concentreren rond het werkproces,” licht Van Baren toe. “En we halen met behulp van kunstmatige intelligentie essentiële onderdelen uit uitspraken zodat je hogere inzichten krijgt zonder dat je die uitspraken geheel hoeft te lezen. Ook proberen we het gebruik van technologie laagdrempeliger te maken door het koppelen van bestaande softwareapplicaties.” Daardoor krijgen advocaten een centrale werkomgeving waarin ze inzichten met elkaar kunnen combineren, bijvoorbeeld bedrijfsprofielen met rechtspraak..

Met die oplossingen wil Wolters Kluwer organisaties helpen tijd te besparen en meer data-gedreven te werken. “Walter is ondersteunend in de besluitvorming. Het helpt je om op het juiste moment snel de inzichten te vinden, en die om te zetten in een concreet advies aan de klant.” Met Walter kunnen advocaten ook inhaken op andere onderdelen van het werkproces. De expert solution houdt ook bij hoe lang een advocaat onderzoek doet, wat makkelijk om te zetten is naar het urenschrijfsysteem.

Lees meer over:

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven