Mr. feliciteert… Stek (20 jaar)

Stek is, net als Mr., dit jaar een jubilaris, en bestaat nu eveneens 20 jaar. Mr. feliciteert Stek van harte en kijkt met Dierik Cras, één van de oprichters van het kantoor, terug én vooruit.

Delen:

Kunt u iets vertellen over de oprichting van uw kantoor, waar, wanneer en waarom werd het kantoor opgericht?
In de jaren voorafgaand aan de oprichting van Stek waren er in Nederland al behoorlijk veel nichekantoren ontstaan, maar nog niet op het gebied van de core business van de grote kantoren – overnames en financieringen. De (vijf) oprichters hadden allemaal lange tijd bij een groot kantoor gewerkt en ook in-house ervaring opgedaan. Bovendien hadden alle oprichters die werkzaam waren op het gebied van ondernemingsrecht ook voor een van de grote Nederlandse kantoren met een vestiging in New York gewerkt en daar ervaren dat je ook in een veel kleinere setting op het hoogste niveau kan meedoen en tegelijkertijd de relatie met cliënten heel persoonlijk kan houden. Zie daar de achtergrond van Stek.    

Met hoeveel mensen begon u en hoeveel zijn dat er nu?
We zijn begonnen met vijf advocaten (partners), één student-stagiair en één office manager. De boekhouding was uitbesteed.

Nu zijn we met circa 60 advocaten en hebben we doorlopend enkele student-stagiairs op kantoor. De (financiële) administratie wordt inmiddels door drie interne medewerkers verzorgd en we hebben een professionele HR-afdeling. Ondanks de groei voelt het gelukkig nog altijd persoonlijk en overzichtelijk, wat essentieel is voor onze werksfeer en cultuur.

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen die uw kantoor sinds de oprichting heeft doorgemaakt?
We zijn altijd trouw gebleven aan ons kernprincipe: we doen alleen waar we goed in zijn en wat we leuk vinden. We zijn daarom geen kantoor dat zelf alle rechtsgebieden bestrijkt, maar we kunnen met behulp van professionals van buiten – met wie vaak al vele jaren een intensieve samenwerking bestaat – wel een full service dienstverlening bieden. We richten ons nog steeds op de vier (rechts)gebieden die we vanaf het begin hebben aangeboden (ondernemingsrecht, financieringen, gereguleerde markten en geschilbeslechting) en hebben daar het afgelopen jaar insolventie en herstructurering aan toegevoegd.

We werken steeds vaker aan grotere zaken, maar blijven ook kleine ondernemers ondersteunen. De belangrijkste ontwikkelingen tot nu toe hebben waarschijnlijk intern plaatsgevonden, met name op het gebied van de aansturing van het kantoor. Sinds 2020 hebben we een Management Team (MT) en we zijn blij te kunnen aankondigen dat dit team binnenkort opnieuw wordt geformeerd. Hierbij zal een advocaat fulltime als MT-lid aan de slag gaan en zal er bovendien een senior HR-professional tot het MT toetreden. Deze stap stelt ons in staat nog efficiënter en slagvaardiger te opereren en de uitdagingen waarvoor de de juridische markt zich gesteld ziet, zoals de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en op het gebied van legal tech en AI, op een ‘Stek-manier’ aan te gaan.

Waar wilt u over vijf jaar staan als organisatie?
Over vijf jaar willen we nog steeds in de markt bekend staan als een kwalitatief sterk kantoor dat meedraait in de top, maar het nét een tikje anders doet dan de kantoren aan de Zuidas. Zelfde kwaliteit, met een persoonlijkere touch.

Hoe geeft uw kantoor inhoud aan uw maatschappelijke verantwoordelijkheid?
Stek speelt, vanuit juridisch oogpunt, een grote rol in de energietransitie. Ons kantoor heeft een sterke positie in de energiewereld en is betrokken bij veel (vernieuwende) projecten op het gebied van energie.

We zijn actief betrokken bij onder meer JINC en Lawyers for Lawyers en afgelopen jaar is voor het eerst een – zeer geslaagde – Goede Doelenweek georganiseerd, waarin alle kantoorgenoten een week lang bij (voornamelijk Amsterdamse) projecten de handen uit de mouwen hebben gestoken. Daarnaast worden door het jaar heen nog diverse initiatieven ondernomen en bepalen alle kantoorgenoten jaarlijks gezamenlijk waar het budget voor maatschappelijke projecten aan besteed wordt.

 

Meer weten over deze organisatie(s)?

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven