Kunt u iets vertellen over de oprichting van uw kantoor, waar, wanneer en waarom werd het kantoor opgericht?
Laat ik beginnen met Mr. te feliciteren met haar lustrum. Een mooie mijlpaal!
Dank u wel!
Wat betreft de vraag: Ons kantoor is opgericht op 4 september 1940 toen mr. H.C.A. van Benthem zich inschreef als advocaat. Hij startte aan de Oudegracht (Huize ‘De Bel’) in Utrecht. In 1946, direct na zijn afstuderen, sloot mr. F.B. Keulen zich aan bij het kantoor. Het klikte erg goed tussen de beide heren en dat was de basis voor een langdurige en succesvolle samenwerking.
Met hoeveel mensen begon u en hoeveel zijn dat er nu?
Mr. H.C.A. van Benthem begon in 1940 alleen en in 1946 sloot mr. F.B. Keulen zich aan. Het kantoor groeide en de locatie aan de Oudegracht werd te klein. In 1965 verhuisde het kantoor naar de Maliesingel. De jaren daarop groeide het kantoor verder en werd het een maatschap. In 1966 trad de eerste vrouwelijke partner toe. Voor die tijd was dat vrij uitzonderlijk. In 1984 verhuisde het kantoor naar het Herculesplein en in 1992 naar de Euclideslaan. Sinds 2010 zijn wij gevestigd aan de Archimedeslaan in Utrecht. Inmiddels hebben we ruim 160 medewerkers, waarvan meer dan 100 juridische professionals.
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen die uw kantoor sinds de oprichting heeft doorgemaakt?
Van Benthem & Keulen had in aanvang een algemene praktijk. Eind jaren ’70 kwam daar verandering in. Het kantoor groeide en de advocaten specialiseerden zich steeds verder. In 2008 werd het notariaat aan de dienstverlening toegevoegd. Ook onze cliënten groeiden met ons mee. Inmiddels hebben wij een brede groep aan nationale en internationale cliënten uit zowel de profit- als non-profitsector en werken we met gespecialiseerde praktijkgroepen en sectorteams. Afgelopen tien jaar hebben vernieuwing en kennisdeling bij ons centraal gestaan. Zo waren wij één van de eerste Nederlandse kantoren met een eigen podcast-reeks, een Transitie-app en ontstond tijdens één van onze bijeenkomsten van het General Counsel Innovatie Platform het idee voor Tech in Legal.
Waar wilt u over vijf jaar staan als organisatie?
Onze focus lag in de beginjaren al op onze cliënten, groei, kwaliteit en efficiënte dienstverlening en dat zit nog steeds in ons DNA. Sinds de komst van Dave Vennmans (COO) en mijzelf in oktober 2023 hebben wij, met ons Dagelijks Bestuur en de partnergroep, hard gewerkt aan een aangescherpte koers richting 2030. Daar kan ik jullie nu nog niet in meenemen maar ik kom hier graag begin 2026 in een interview op terug.
Hoe geeft uw kantoor inhoud aan uw maatschappelijke verantwoordelijkheid?
Met ons MVO-beleid richten wij ons op drie pijlers: maatschappelijke verantwoordelijkheid, lokale en sociale betrokkenheid en duurzame bedrijfsvoering. Zo zijn wij onder andere partner van Pro Bono Connect, participeren wij in het social return project van Gemeente Utrecht, hebben wij in samenwerking met Universiteit Utrecht in 2020 de Utrecht Law Clinic opgericht en zijn wij partner van Dotslash in Utrecht. Daarnaast stimuleren wij onze medewerkers om met de fiets of het openbaar vervoer naar kantoor te komen, heeft iedereen een digitale werkplek, maken we bewuste keuzes in de inkoop van kantoorartikelen, IT-apparatuur en relatiegeschenken en werken we aan efficiëntere en energiezuinigere werkprocessen.
