Ombudsman Munish Ramlal, kinderombudsman Anne Martien van der Does en hun onderzoeksteam voeren op locatie gesprekken met bewoners. Zo halen ze klachten en signalen op over problemen waar nog geen oplossing in zicht is. Daarbij wordt direct gekeken hoe de ombudsman ‘bureaucratisch leed’ kan aanpakken. De ombudsman wil vaker naar bewoners toe gaan. Waar gemeenten meer afstand creëren door digitalisering, wil de ombudsman meer persoonlijk contact met bewoners.
Laagdrempelig
Munish Ramlal, ombudsman Metropool Amsterdam: “Bewoners die met een probleem met hun gemeente worstelen en daar niet uit komen, voelen zich vaak machteloos en in de steek gelaten. Helaas dienen ze vaak geen klacht in bij de gemeente en ook niet bij mij als ombudsman. Soms weten ze niet wat we voor hen kunnen betekenen. Of ze vinden het lastig om iets aan te kaarten. Door hen laagdrempelig in hun eigen buurt op te zoeken en in gesprek te gaan hopen we dat ze bij problemen het er niet bij laten zitten. Als mensen níet meer gaan klagen, dan moeten we ons zorgen gaan maken.”
Docenten HBO-rechten
In het project Ombulance werkt de ombudsman samen met de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Docenten HBO-Rechten rijden mee en krijgen hiermee de kans verhalen op te halen uit de stad die ze verwerken kunnen in het onderwijs.
Programma
De Ombulance van de ombudsman en de kinderombudsman rukt dit najaar voor het eerst uit op maandag 10 oktober (13.30-16.00 uur, Anton de Komplein, Amsterdam Zuidoost). Na 10 oktober worden andere gemeenten in de Metropool Amsterdam bezocht, zoals Zaanstad, Amstelveen, Almere en Diemen. Voor deze bezoeken zal ombudsman Ramlal iedere keer een relevante bestuurder of beleidsmaker uitnodigen om aanwezig te zijn. Het programma staat op de website van de ombudsman.