Recruiters: de jacht op talent

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Beeld: Shutterstock

Business courses in Silicon Valley en Londen, experience rooms, bootcamps en bbq’s aan zee: in hun zoektocht naar nieuw talent organiseren kantoren als Allen & Overy, CMS, Nysingh en Pels Rijcken uiteenlopende activiteiten om studenten te laten ervaren hoe het is om bij hen te werken. Innovatieve arbeidsmarktcampagnes helpen daarbij en enthousiaste advocaat-stagiaires zijn goede ambassadeurs, zo blijkt uit een artikel in het nieuwe nummer van Mr.

Ambitieus, mondig en doelgericht. Zo beschrijven HR-medewerkers van de grote advocatenkantoren de veelbelovende rechtenstudent. Deze studenten willen snel zelfstandig werken en zich blijven ontwikkelen. Daarbij houden ze graag de regie. Door mooie beloften en beeldvorming laten ze zich niet leiden. Ze willen vooral ervaren hoe het is om ergens te werken.

Olympics Game

“Omdat toptalent schaars is, neemt het belang van candidate experience toe”, zegt Martine Brouwer-’t Hart, hoofd HR bij Allen & Overy in Amsterdam. “Een sollicitatieprocedure als eerste kennismaking met een potentiële werkgever moet een positieve ervaring zijn.” Sinds november laat A&O sollicitanten daarom een online assessment doen met een spel: de Olympics Game. In dit spel, dat een aanvulling is op de gewone procedure, moeten sollicitanten de meest geschikte stad kiezen voor de komende Olympische Spelen. De game geeft studenten een goed beeld van de advocatuur en geeft het kantoor zicht op wat kandidaten kunnen.

Om studenten te laten ervaren hoe het is om advocaat te zijn bij Allen & Overy, organiseert het kantoor vanaf komend studiejaar een nieuwe, meer innovatieve inhouse dag met experience rooms, waar studenten kennismaken met de aspecten waaraan het kantoor belang hecht. “Naast vakinhoudelijke kennis worden creativiteit, kennis van technologie en projectmanagement steeds belangrijker.” Om te proeven wat het betekent om lawyer of the future te zijn organiseert Allen & Overy in juli voor de tweede keer voor derde- en vierdejaarsstudenten een business course in Silicon Valley, thuisbasis van onder meer Facebook, Apple, Google en Tesla. “Studenten werken een week in teams aan een casus die is gebaseerd op een internationale bedrijfsovername en ronden dit af met een presentatie aan onder andere Greg Russell, die voor Facebook de overnames van WhatsApp en Instagram begeleidde.”

Kandidaatvolgsysteem

Volgens Brouwer-’t Hart verwachten studenten van kantoren dat ze steeds meer van zichzelf laten zien. “Daarom laten wij medewerkers hun ervaringen delen op onze website en op sociale media. Met een virtuele tour bieden we een kijkje achter de schermen. Bij de werving van nieuw talent is het hele kantoor betrokken. Van barista tot senior-partner: iedereen is te zien in onze filmpjes.” Ook de in 2015 gelanceerde arbeidsmarktcampagne ‘Embrace the unexpected’ draagt bij aan het bevestigen en verrijken van de kantooridentiteit.

Studenten weten volgens Brouwer-’t Hart dat Allen & Overy een groot internationaal kantoor is met een brede praktijk. “Ze zien ons als vooruitstrevend, innovatief en pragmatisch. Dat je bij ons in kleine, hechte teams werkt en snel verantwoordelijkheid krijgt weten ze vaak ook. Sommige studenten denken nog dat we een wat formeel en zakelijk kantoor zijn. Eenmaal binnen vinden ze de sfeer veel informeler dan ze hadden verwacht. Daarom nodigen we nóg vaker studenten bij ons uit. Zo hebben we nu ruim honderd kennismakingslunches per jaar.”

Over wat Allen & Overy onderneemt op het gebied van corporate responsibility and social investment zijn studenten ook enthousiast. “De student van nu is niet alleen ambitieus, maar vindt zingeving ook belangrijk. Wij werken continu aan een grotere diversiteit. Van studenten horen we dat dit een van de redenen is om voor ons kiezen. Ons diversiteitsbeleid vergt continu aandacht, maar leidt tot resultaat. Om te bevorderen dat iedereen zich bij ons thuis voelt werken we samen met organisaties die zich inzetten voor diversiteit en inclusie.”

Allen & Overy  wil talentvolle studenten liefst zo vroeg mogelijk in hun studietijd beginnen te volgen. Het kantoor maakt daarbij gebruik van een kandidaatvolgsysteem. “Het meest intensief richten we ons op derde- en vierdejaars studenten.”

Steeds vaker biedt het kantoor studenten ‘arbeidsovereenkomsten voor de toekomst. “Jaarlijks starten bij ons 24 nieuwe medewerkers. Voor het komende fiscale jaar hebben we al acht mensen aangenomen en ook voor het jaar erna zijn al contracten aangeboden.”

Persoonlijk en uniek

Ook CMS, dat in Nederland sinds augustus vorig jaar naast een vestiging in Utrecht ook kantoor houdt aan de Amsterdamse Zuidas, werkt er hard aan om onderscheidend te zijn. Met 1000 partners, 4500 juristen en 74 vestigingen in 42 landen is CMS een van de grootste advocatenkantoren ter wereld. Het kantoor wil dit internationale karakter meer belichten en de naamsbekendheid vergroten. Om deze redenen en om jong talent te werven lanceerde CMS eind maart de arbeidsmarktcampagne ‘Ben jij te slim om advocaat te zijn?’ In deze campagne brengt fotograaf Maarten Corbijn vijf medewerkers uit verschillende praktijkgroepen in beeld. “Met deze persoonlijke en unieke campagne zijn we op zoek naar mensen die niet alleen vakinhoudelijk goed zijn, maar ook innovatief en internationaal bezig willen zijn”, zegt Erwin Saelens, hoofd HRM bij CMS. “Op de foto’s staan zowel jonge als meer ervaren medewerkers; de campagne is namelijk ook gericht op zij-instromers. We merken dat de campagne impact heeft door de vele positieve geluiden die we erover ontvangen.”

Bootcamp-workout

Studenten verwachten van kantoren dat ze waarmaken wat ze zeggen, aldus Saelens. In dat kader past de meerdaagse business course – dit jaar in Londen − die CMS jaarlijks voor laatstejaars-studenten organiseert. “Omdat we merkten dat studenten zich breed willen oriënteren hebben we ons dit jaar niet op één maar op meerdere vakgebieden gericht. Naast een inhoudelijk programma is er voldoende tijd voor ontspanning. Studenten maakten dit jaar kennis met onze Engelse collega’s.”

CMS biedt studenten ook tal van andere mogelijkheden om de sfeer op de werkvloer te proeven. “Bij de organisatie van recruitmentactiviteiten zijn ook onze advocaten nauw betrokken.”

Een student-stage is volgens Saelens bij uitstek een kans om te ervaren hoe het is om bij CMS te werken. “Elk jaar kunnen tachtig tot negentig student-stagiaires bij ons aan de slag. We bieden een serieus programma, waarbij ze echt meedraaien in de praktijk. Ook nemen we ze mee naar een bootcamp-workout, die wekelijks wordt georganiseerd. Vinden studenten het leuk bij ons en zijn ze goed, dan houden we contact of zorgen we ervoor dat ze advocaat-stagiaire worden.”

Dat CMS een groot internationaal kantoor is spreekt studenten aan, aldus Saelens. “Nieuwe medewerkers hebben al snel contact met collega’s in het buitenland. Soms komen internationale cliënten met kwesties waarbij andere jurisdicties aan de orde zijn. Dan kunnen we heel snel een internationaal team inzetten. Zo bedienen we de cliënt met de expertise vanuit meerdere landen. Met regelmaat gaan er medewerkers op secondment.”

Voor innovatie heeft CMS veel aandacht. “Studenten vinden het interessant dat we niet alleen zeggen dat we ons met dit thema bezighouden, maar het ook echt dóen. Zo werken we met ORTEC Data Science en IBM Watson aan een pilot met artificial intelligence. En we doen veel op het gebied van blockchain. Op onze kantoren proef ik veel ondernemerschap en ondernemingszin.”

Jonge meesters

Als kantoor van de landsadvocaat heeft Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn een bijzondere praktijk. “Maar wij treden niet alleen op voor de Staat. Ook toezichthouders, de vier grote gemeenten, provincies en (internationale) ondernemingen behoren tot onze klanten”, benadrukt Robin Funnekotter, hoofd Recruitment en opleidingen bij Pels Rijcken. “Studenten percipiëren overheden wel eens als minder dynamisch. Ten onrechte, over onze zaken lees je dagelijks in de krant, en dan niet alleen in het FD. Wij houden ons bezig met grote maatschappelijke thema’s als duurzaamheid, klimaat en digitale transformatie. Dat spreekt studenten aan, merken wij.”

Volgens Funnekotter vinden studenten sfeer en cultuur steeds belangrijker bij de keuze van hun baan. “Wij willen studenten een goed beeld geven van de prettige cultuur en informele sfeer bij Pels Rijcken. Dat lukt ook goed. Na een bezoek aan ons kantoor laten studenten vaak weten dat ze de sfeer verrassend informeel en prettig vinden.”

In 2013 startte het kantoor de arbeidsmarktcampagne ‘De jonge meesters van Pels Rijcken’. Hiervoor vereeuwigde fotografe Marie Cécile Thijs enkele modellen als jonge advocaten zoals ze hadden kunnen figureren op schilderijen van beroemde, oude Hollandse meesters. Via een QR-code komen de jonge meesters tot leven in online films en nodigen ze de kijker uit voor een persoonlijke kennismaking. “Onze naamsbekendheid is daardoor significant verbeterd.”

Vijf jaar later is Pels Rijcken toe aan een verdere innovatieve stap in de employer branding. Het kantoor is bezig met een nieuwe campagne.

Mr. Z en Haags Hoppen

Om studenten te laten ervaren hoe het is om bij Pels Rijcken te werken organiseert het kantoor ieder jaar ‘Mr. Z’, een driedaagse business course voor eind bachelor- en begin masterstudenten, waarvan de laatste editie in mei plaatsvond. “Net als in een game nemen studenten het in teams tegen elkaar op in een fictieve zaak. Daarbij komen allerlei praktijksituaties aan de orde waarmee een advocaat-stagiaire in het echte leven ook te maken kan krijgen. De studenten werken toe naar een slotpleidooi bij de Raad van State of de Hoge Raad. Gedurende deze drie dagen zijn er natuurlijk ook veel sociale activiteiten om kennis te maken met onze medewerkers.”

Daarnaast organiseert Pels Rijcken met Bird & Bird en BarentsKrans het studentenevent ‘Haags Hoppen’, dat in mei voor de derde keer werd gehouden. Derdejaars bachelor- en masterstudenten kunnen op één dag kennismaken met deze drie kantoren, die in workshops eenzelfde thema vanuit verschillende juridische invalshoeken belichten. Na afloop is er een barbecue op het Scheveningse strand. Funnekotter: “Amsterdam heeft op veel studenten grote aantrekkingskracht, maar Den Haag heeft net zo veel moois te bieden. Op basis van cv en cijferlijst worden jaarlijks twintig tot dertig studenten geselecteerd.”

Studenten benaderen Pels Rijcken vaak ook zelf, bijvoorbeeld via LinkedIn. “Veel toptalenten nemen rechtstreeks contact op met de recruiters om kennis te maken met de praktijk van ons kantoor.” Omdat steeds meer studenten behoefte hadden aan een informeel gesprek organiseert het kantoor elke maand ‘Pels Rijcken@noon’, waarvoor elke rechtenstudent zich kan aanmelden. “Studenten schuiven aan voor een lunch met advocaat-stagiaires of kandidaat-notarissen. Een aantal van deze studenten werkt inmiddels bij ons.”

Het Nieuwe Werken

Ook Nysingh heeft een overwegend nationale praktijk. Het kantoor richt zich op overheid, zorg, food & agri, handel & industrie en onderwijs. Er werken 86 advocaten, acht (kandidaat-)notarissen en enkele juridische medewerkers. Het kantoor heeft vestigingen in Arnhem, Apeldoorn, Zwolle en sinds september 2017 ook in Utrecht. Daar is Het Nieuwe Werken geïntroduceerd. “Hier kunnen ook advocaten van andere vestigingen één of twee dagen per week werken”, zegt Ilona Schotman, HR-adviseur bij
Nysingh. “Voor een in Utrecht afgestudeerde student die op een andere vestiging is aangenomen en in Utrecht wil blijven wonen kan dit prettig zijn. Zo leer je ook advocaten van andere vestigingen kennen en dat zorgt voor een leuke dynamiek.”

Met een relatief nieuw team van vier medewerkers houdt Schotman zich bezig met HR, arbeidscommunicatie en recruitment. Bij Nysingh werken 22 advocaat-stagiaires, waarvan de helft uit vrouwen bestaat. “Ze komen uit verschillende studentensteden. Ons kantoor heeft aantrekkingskracht op studenten in het hele land. We staan profit- en beursgenoteerde bedrijven bij, maar ook zorg- en onderwijsinstellingen en diverse overheidsinstanties. Studenten vinden deze mix van cliënten interessant.”

Het beeld dat studenten van Nysingh hebben komt volgens Schotman overeen met de werkelijkheid. “Ze hebben de indruk dat je bij ons op een persoonlijke manier wordt behandeld en merken dat onze dienstverlening van hoogstaande kwaliteit is. We zijn op een plezierige manier zakelijk, maar ook informeel. Dat imago spreekt studenten aan. Studenten die met ons in contact zijn geweest geven aan dit prettig te vinden.”

No nonsense

Zes van de huidige advocaat-stagiaires liep bij Nysingh een student-stage. “Op elke vestiging behalve Utrecht is er continu een student-stagiaire, in totaal hebben we er ongeveer 25 per jaar.  Om binding te houden met deze studenten, ben ik als HR-adviseur nauw bij hen betrokken.”

Studenten kunnen met Nysingh kennismaken in de masterclasses die het kantoor met de Radboud Universiteit Nijmegen en de Universiteit Utrecht organiseert. “Naar recruitmentactiviteiten nemen we altijd advocaat-stagiaires mee. We hebben een hele leuke groep advocaat-stagiaires, die graag meedenkt en heel actief bezig is met werving. Zo wist een van hen een oud-studiegenoot met belangstelling voor ons kantoor en dat bleek ook weer een topper. Deze manier van werven werkt bij ons heel goed.”

Om studenten de sfeer op kantoor te laten proeven zet Nysingh graag sociale media in. “Instagram vind ik een leuke manier om te laten zien wie we zijn en welke dingen we buiten kantoor doen. Inhouse events organiseren we niet zo vaak. Bij ons is het meer maatwerk. Nysingh is vooral een no-nonsense-kantoor. Als iemand aangeeft graag kennis met ons te willen maken, dan regelen we dat gewoon.”

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top