“Ik woon in Venlo en werk vaak in Maastricht. Toen medio maart de lockdown in Nederland werd afgekondigd, waren wij niet verbaasd. Het zat er aan te komen en hierop was reeds door kantoor geanticipeerd. Voor mij was het thuiswerken geen enkel probleem, aangezien ik dat al vaker deed. Ik heb thuis mijn eigen ruimte, een kantoorlaptop, een extra scherm et cetera. Ook werken wij volledig digitaal, waardoor het vele thuiswerken niet tot problemen heeft geleid. Ik volgde echter ook nog de Grotius Onderneming & Aansprakelijkheid (cum laude afgerond), waardoor ik na mijn werk ook nog moest studeren. Dat deed ik in dezelfde ruimte. Je wereld wordt dan toch wel klein. Eén keer in de week ging ik naar kantoor. Dat voelde echt als een uitje. Ik zit niet vaak om 07.00 uur zingend van blijdschap in de auto naar kantoor, maar toen toch wel!
Bonuskinderen
Ik heb thuis ook nog een partner en twee schoolgaande bonuskinderen rondlopen. Dat maakte het thuiswerken soms wel een extra uitdaging, maar dat is gelukkig goed gegaan. Het heeft geen invloed gehad op mijn werk. Inmiddels ga ik twee tot drie keer per week naar kantoor en dat vind ik heerlijk. John heeft wel gewoon op kantoor (in een separate ruimte) gewerkt.
Internationaal vervoer
De coronacrisis heeft zeker invloed gehad op ons werk. Binnen het transportrecht hebben wij gelukkig niet zozeer een echte terugloop van werk gezien, wel werden de soort zaken anders. De meeste Nederlandse bedrijven gingen pas medio maart ‘echt’ last ondervinden van de coronacrisis omdat toen (pas) de lockdown in Nederland werd aangekondigd. Maar de transportbedrijven waarvoor wij optreden, doen nagenoeg allemaal aan internationaal vervoer. In februari kregen wij al een bericht van een Nederlandse vervoerder dat hij helemaal naar Italië was gereden, maar in Italië niemand aanwezig was om de lading in ontvangst te nemen. De vervoerder stond letterlijk voor een dichte deur.
Volumeafspraken
Ook zijn er veel vragen voorbij gekomen op het gebied van afspraken die niet konden worden nagekomen. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarbij volumeafspraken zijn gemaakt: dan zou de vervoerder een vast aantal ritten per maand uitvoeren voor een opdrachtgever, maar die ritten kreeg de vervoerder nu niet meer toegewezen omdat er gewoonweg onvoldoende ritten konden worden aangeboden.
Waar wij ook veelvuldig adviseren op het gebied van transportopdrachten en de inhoud van de algemene voorwaarden, zagen wij dat dit soort adviezen bij bepaalde (zeker niet alle) cliënten op de lange(re) baan werden geschoven.
Failliet
De gevolgen van de crisis zijn voor iedere cliënt anders. Zo hebben wij ook al twee transportbedrijven die wij bedienen failliet zien gaan. Maar andere transportbedrijven zijn wel weer beter gaan draaien. En uiteraard zijn er ook weer nieuwe cliënten bijgekomen.
Gelukkig trekt de markt nu weer aan. Dat resulteert weer in een andere soort zaken. Op dit moment stromen de vragen op het gebied van te maken afspraken en algemene voorwaarden weer binnen. Juist nu willen bedrijven (nog) beter voorbereid zijn. Wij zijn dat in ieder geval.”