Zanox neemt branchegenoot M4N over

Delen:

De Europese performance advertising-onderneming Zanox neemt zijn Nederlandse branchegenoot M4N over. M4N is een in Amsterdam gevestigd fullservice affiliate marketing netwerk, dat onder meer iPhone applicaties en online advertenties ontwikkelt. Het netwerk stond in 2010 voor de vierde keer in de Deloitte Technology Fast50 en won de FD Gazellen Award 2010.

Adviseurs Zanox:
Freshfields Bruckhaus Deringer (Harald Spruit (lead), Max van Verschuer, Robert Jean Kloprogge, Desiree Kemperink, Jurriaan Janssen, Lisa Hees)

Adviseurs M4N:
Loyens & Loeff (Bas Vletter, Malu Dijkstra, Joris van der Kolk, Fee Stallmann-von Maltzahn, Maureen te Poel, Jochem van der Wal, Louis Lutz, Guido Portier, Lysa Groven), Deloitte Corporate Finance (Daan Witteveen)

Max van Verschuer, dealmaker voor Freshfields Bruckhaus Deringer: “De aandeelhouder van Zanox, Axel Springer AG, een van de grootste multimedia spelers van Europa, is al lang een vaste cliënt van onze Duitse kantoren. Voor deze Nederlandse acquisitie was ons Amsterdamse kantoor daarom een logische keuze. Afgezien van het feit dat onze cliënt Zanox en haar aandeelhouder Axel Springer AG Duitse partijen zijn, was dit een zuiver Nederlandse deal. Interessant bij deze deal was het feit dat de commerciële belangen van beide partijen in het algemeen en in het kader van de transactie in grote mate beheerst werden door een juridisch punt, namelijk de op dit moment op Europees gevoerde discussie omtrent het gebruik van cookies om internet gedrag van consumenten te tracken. De closing was daarom een prettig moment; de afsluiting van een lang en uitdagend proces waar van beide kanten de nodige juridische en commerciële hurdles moesten worden genomen om tot het eindresultaat te komen – de champagne smaakt dan toch extra zoet.
Deze overname kan zeker grote gevolgen hebben voor de Nederlandse affiliate marketing branche, in het licht van verdere consolidatie. Axel Springer wordt door de combinatie van M4N en haar dochter Zanox in één klap de grootste speler in Nederland. Andere grote uitgevers als Sanoma en TMG zouden dit voorbeeld kunnen volgen teneinde meer omzet te halen uit het online kanaal. Ook buitenlandse concurrenten zouden een dergelijke stap kunnen wagen. Op dit moment zijn er tal van kleinere partijen op de Nederlandse markt actief dus de ruimte voor verdere consolidatie is er zeker.”

Ook een deal te melden? Mail naar deals@mr-magazine.nl

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven