Deze ingezonden mededeling is afkomstig van Twenty Four Webvertising B.V.
Geweld gepleegd door cliënten tegen advocaten en juridische professionals is echt. Het gebeurt in kleine steden en grote steden, en in kleine en grote advocatenkantoren. Sommige rechtsgebieden zijn volatieler dan andere, zoals echtscheiding en familierecht, geschillenbeslechting, arbeidsrecht en geschillen in onroerend goed. Vooral in een slechte economie met hoge werkloosheid zijn de gemoederen kort en bereiken meer mensen niveaus van wanhoop. Hoe dan ook is het als advocaat belangrijk om voor je veiligheid te zorgen. Sluit eerst een aansprakelijkheidsverzekering af en gebruik de volgende tips voor je eigen veiligheid!
Installeer beveiligingstechnologie
Technologie helpt werknemers te beschermen, vermindert de ernst van incidenten en biedt manieren om snel op situaties te reageren. Overweeg om zoemerdeuren te installeren die alleen toegang verlenen na verificatie van de bezoeker. Zorg voor paniekknoppen voor advocaten, receptionisten en ander personeel om anderen discreet te waarschuwen voor een potentieel gevaarlijke situatie voordat deze escaleert. Camera’s en voldoende verlichting helpen ook om aanvallers af te schrikken.
Ontwikkel risico- en bedreigingsbeoordelingen
Wanneer een bedreiging door een cliënt ontstaat of wordt geïdentificeerd, heeft een advocatenkantoor een proces nodig om de waarschijnlijkheid en ernst van de bedreiging te bepalen. Een proces dat informatie verzamelt, bewijs verzamelt en beoordeelt en waarschuwingssignalen weegt, is onderdeel van een goed systeem voor bedreigingsbeheer. Verbindingen en relaties met lokale wetshandhavings- en beveiligingsprofessionals zijn van het grootste belang voor risicoanalyse. Het personeel van de receptie moet beschrijvingen van de bedreiging krijgen met veiligheidsinstructies als geïdentificeerde personen bij het advocatenkantoor arriveren.
Creëer veilige ontmoetingsplekken voor cliënten en advocaten
Veilige gebieden kunnen ramen bevatten, zodat collega’s kunnen zien wat er binnen gebeurt, maar toch vertrouwelijk blijven. Vergaderruimtes moeten twee ingangen hebben, zodat advocaten en personeel niet in het nauw worden gedreven. Verwijder potentiële wapens van cliënten voordat je vergaderruimtes betreedt met mogelijk bedreigende cliënten.
Stel een beleid op voor geweld op de werkplek
Deze moeten duidelijke instructies bevatten over hoe werknemers eventuele zorgen kunnen melden. Net zo belangrijk als de methode van melden is een omgeving waarin alle werknemers zich veilig en ondersteund voelen. Een gevaar dat op alle werkplekken voorkomt, inclusief advocatenkantoren, is overloop van huiselijk geweld. Wanneer werknemers te maken krijgen met bedreigingen van huiselijk geweld, moeten ze zich comfortabel genoeg voelen om hun manager te informeren over gênante, privézaken.
Gebruik juridische middelen voor het beschermen van werknemers
Beperkende bevelen op de werkplek en huisvredebreukbevelen kunnen altijd worden verkregen. Misdrijfbeschuldigingen zoals telefonische intimidatie, stalking of schade aan eigendommen kunnen worden opgelegd om een papieren spoor voor een bedreiging te creëren, en de aanklachten waarschuwen de persoon om geen juridische professionals lastig te vallen in afwachting van het proces. Veel landen hebben ook een systeem voor slachtoffermeldingen dat automatisch elk telefoonnummer belt zodra iemand uit de gevangenis wordt vrijgelaten.
Advocatenkantoren die zich inzetten voor veiligheid op de werkplek, zorgen voor veilige werkplekken door het ontwerp van hun faciliteiten en de implementatie van toegankelijke, geavanceerde technologie. Ze trainen advocaten en werknemers in basisvaardigheden op het gebied van beveiliging om vijandige ontmoetingen te helpen beperken.