Antoon Schotman over zijn rock-jazz opera over de oorlog in Oekraïne

Mr. van de week is Antoon Schotman, senior rechter in de rechtbank Noord-Holland. Hij heeft met behulp van AI een opera over de oorlog in Oekraïne geschreven.

Delen:

Antoon Schotman over zijn AI-opera over de oorlog in Oekraïne - Mr. Online

U schreef de teksten voor A Righteous Peace, waarin onder andere Zelensky, Poetin, Von der Leyen en Trump aan het woord komen, en liet Suno AI de veelal jazzy muziek componeren. Hoe kwam u op het idee voor deze opera?
“Het begon met het schrijven van een kerstverhaal om te gebruiken als kerstgroet voor familie, vrienden en bekenden. Dat verhaal speelt zich af op kerstavond in het Kremlin, waar Poetins muze zich aan hem presenteert als een boodschapper van God, en hem meedeelt dat hij zich moet verantwoorden voor een Hemels gericht. Dat loopt dan uit op een gepersonaliseerde dag des oordeels. Enkele dagen later ontdekte ik de app Suno en kwam ik op het idee om het kerstverhaal om te werken tot een rock-jazz opera en uit te breiden met een tweetal bedrijven waarin de historie van de Oekraïne-oorlog wordt verhaald. Het kerstverhaal vormde de basis voor het laatste bedrijf.”

Waarom koos u ervoor om uw zorgen over de oorlog in Oekraïne en alles wat zich daaromheen afspeelt om te zetten in een opera, en niet in bijvoorbeeld een toneelstuk of musical?
“Ik had de opera ook musical kunnen noemen maar ik wilde de associatie met die wereld vermijden. Het stuk ligt eerder in de lijn van Hair en Jesus Christ Superstar.
Ik ben mijn leven al met muziek bezig en ontdekte al werkende weg dat AI mij in staat stelt om vocale muziek te creëren die als ‘eigen’ voelt, zonder een instrument te kunnen bespelen – ik ben de slechtste pianist van Heemstede en verre omstreken, dat wil ik de wereld besparen.”

Wat wilt u bereiken met A Righteous Peace? Hoopt u dat het stuk zal worden opgevoerd?
“Ik wil luisteraars via een prettig medium – de opera zit vol met leuke deunen – verleiden om na te denken over de geopolitieke implicaties van de oorlog. We hebben meer Europa nodig! En ik wilde de Oekraïners aan het front in pocketvorm wat vermaak bezorgen. Daarom hechtte ik er ook aan om de distributie via het Suno-platform te laten lopen en heb ik de gegenereerde tracks niet in een DAW (audiobewerkingsprogramma, red.) opgepoetst en van oorlogsgeluiden voorzien (ik had aan track 7, De slag om Kiev, wel wat tanks en mitrailleurs willen toevoegen), want terugzetten van gewijzigde audio kan niet in Suno.
Ik zou het fantastisch vinden om een groep enthousiastelingen bij elkaar te halen om het geheel op de planken te brengen.”

U rondde de opera half januari af. Er zit weliswaar een pocherig nummer in over de door Trump beloofde deal-binnen-24-uur (waarin u hem laat zingen: ‘No one does it better, no one’s more wise’), maar heeft u nog de neiging om de actuele ontwikkelingen in uw opera te verwerken?
“Ik wil eerst even aanzien hoe het drama zich verder ontwikkelt (en dan zou het mooi zijn als Suno haar duetfunctie – voor een werk als dit essentieel – in die tijd op orde brengt). Wellicht moet ik Poetin aan het begin van een vierde bedrijf weer tot leven wekken (de Novichok bleek Russische Earl Grey) en het onderhandelingsproces behandelen. Ik zou ook elementen van het MH17-drama kunnen laten terugkeren: een klungelige Noord-Koreaan die de Airforce 1 uit de lucht schiet wanneer die op weg is naar Moskou voor het eerste staatsbezoek na het herstel van de betrekkingen – de dramatische mogelijkheden zijn legio. Een rol voor Schoof zie ik overigens nog niet direct.”

Krijgt u veel reacties op A Righteous Peace? Wat vinden collega’s ervan?
“Het druppelt binnen. Veel duimpjes, de goede kant op. En reacties van volstrekt onbekenden – gisteren een mail van twee woorden: ‘mooi mens’ – leuk allemaal.”

We nemen aan dat dit niet uw eerste ervaring met AI was. Wat vindt u, zou de Rechtspraak ook gebruik moeten gaan maken van AI-tools?
“Ik heb daar intern voor gepleit. We moeten ons in ieder geval voldoende vertrouwd maken met de mogelijkheden en risico’s van AI om de impact te kunnen inschatten, zodat we daarop proactief kunnen reageren – anders overkomt het ons.”

Wie of wat is in uw juridisch bestaan uw bron van inspiratie?
Ik ben als kortgedingrechter een regelaar – liever een goede schikking dan een prachtig vonnis.”

Wat staat er op uw bucketlist?
De première van A Righteous Peace, opera in vijf bedrijven, in Phil te Haarlem, op 24 februari 2026.”

Welk boek las u het laatst? 
“Ik lees nu Ray Kurzweil, The singularity is nearer, when we merge with AI, waarin de auteur betoogt dat de menselijke intelligentie in de komende twintig tot dertig jaar door integratie met AI exponentieel zal toenemen en het menselijk leven daardoor ingrijpend zal veranderen. De auteur ziet dat als een heilzame ontwikkeling maar het komt op mij over als een dystopie. Je moet er toch niet aan denken dat  iemand als Trump zich laat integreren met AI!”

Met welke beroemdheid zou u graag een uitvoering van A Righteous Peace bijwonen?
“Met de Oekraïnse componist Valentin Silvestrov (nadat deze als arrangeur de nodige finesse aan het stuk heeft toegevoegd).”

Als u het voor het zeggen had, dan…?
Zouden zowel Trump als Poetin de rest van hun leven achter de tralies verdwijnen, zoals staten die beschaving pretenderen dat met hun mindere schurken ook plegen te doen.”

De opera is te beluisteren via A Righteous Peace, a war opera by @cronjermusic | Suno

 

 

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven