Deze ingezonden mededeling is afkomstig van Digital Newsgroup
Wist je dat een merknaam niet hetzelfde is als een handelsnaam?
Vaak wordt gedacht dat een merknaam hetzelfde is als een handelsnaam. Echter is een handelsnaam een naam van een onderneming. Een merknaam is de naam waaronder een product of dienst aangeboden wordt. Het kan zijn dat de twee erg op elkaar lijken. Denk bijvoorbeeld aan Coca Cola, waarbij het product op de markt ligt als Coca Cola, maar de handelsnaam van het bedrijf The Coca Cola Company is. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Nike en Apple.
Houd er rekening mee dat wanneer je een bedrijf registreert bij de Kamer van Koophandel, alleen je handelsmerk daarmee beschermd is. Merken die je onder die naam ontwikkelt en verkoopt, logo’s die je daarbij maakt en huisstijlen die je laat ontwerpen, blijven onbeschermd. En dat is precies waar een merknaam registreren voor is!
Je merknaam registreren: begin bij het BOIP
Om je merknaam te registreren, moet je deze ten eerste deponeren bij het BOIP, het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Bij het BOIP wordt gecheckt of je merknaam voldoet aan enkele voorwaarden. Daarna kunnen andere merkhouders die gelijke of soortgelijke namen al hebben geregistreerd bezwaar maken tegen je registratie, bijvoorbeeld omdat deze te veel lijkt op een bestaande naam of verwarring kan zaaien. Als je merknaam door de checks heen komt en er geen bezwaar wordt gemaakt, staat je merknaam 10 jaar lang geregistreerd. In Nederland, België of Luxemburg mag dan niemand dezelfde of een vergelijkbare naam gebruiken om dezelfde diensten en producten aan te bieden.
Probeert iemand toch dezelfde of een vergelijkbare naam te gebruiken voor het aanbieden van dezelfde producten of diensten, ondanks dat je je merknaam hebt laten registreren? Dan kun je juridische stappen ondernemen. Jouw naam is immers beschermd en mag niet gebruikt worden. Ook als iemand deze bij het BOIP probeert te registreren, zullen ze niet door de eerdergenoemde checks heen komen.
De regels bij merknaam registreren
Er zijn een paar regels waar je aan moet voldoen als je je merknaam gaat registreren. De voornaamste regel is dus dat je merknaam voldoende onderscheidend moet zijn. Je mag je merknaam niet registreren als die te veel lijkt op de naam van een reeds bestaand merk. Maar weet wel: je hebt dan alleen het recht om je merknaam te gebruiken in een bepaalde branche. Denk aan de naam Ajax: onder die naam opereert een voetbalclub, een schoonmaakmiddel, en een fabrikant van brandblusmaterialen. Omdat ze allemaal actief zijn in andere branches zijn ze dus voldoende onderscheidend van elkaar, en mogen ze dus naast elkaar bestaan.
Daarnaast moet je merknaam niet misleidend zijn. Dat wil zeggen: je mag niet de verkeerde indruk wekken over de herkomst of kwaliteit van je producten of diensten, en je mag ook niks beloven dat je niet waar kunt maken. Je mag daarom bijvoorbeeld ook geen merknaam registreren dat een product of dienst beschrijft.