Consumentenrecht: Dit moet je weten!

Delen:

De feestdagen zijn net achter de rug. Een periode van veel aankopen doen en gezellig samenkomen. Soms heb je te maken met een aankoop waar je niet helemaal tevreden over bent, of krijg je te maken met onvoorziene omstandigheden, denk aan een netwerkstoring bij je alles-in-1-aanbieder of grote storm. In dit artikel lees je hoe jij in je recht staat.

Welke rechten hebben consumenten bij een aankoop?

Zodra je een aankoop hebt gedaan ga je akkoord met de algemene voorwaarden. Dit wordt ook wel de kleine lettertjes genoemd. Een winkel of webshop is vrij om zijn prijzen te wijzigen. Daar kan je je enkel tegen verweren als je een overeenkomst hebt afgesloten voor een bepaald bedrag en je naderhand meer moet betalen.

Stel dat een product of dienst verkeerd is geprijsd en je bij het afrekenen een ander bedrag moet betalen. Als de verkoper het voor een hoger bedrag wilt verkopen dan mag dit niet altijd. Als je van tevoren niet had kunnen weten dat de prijskaartje onjuist was moet je je dienst voor een lagere prijs krijgen.

Toch niet tevreden met je aankoop?

Wanneer je iets via internet hebt gekocht en je bent toch niet helemaal tevreden, dan heb je wettelijk gezien een bedenktijd van veertien dagen. Dit geldt voor aankopen die op internet zijn gekocht met de tablet, mobiele telefoon, computer of andere toestel.

Verkopers mogen een aankoop automatisch te verlengen, maar dan moet je wel na de eerste periode de abonnement maandelijks kunnen opzeggen. Op ieder moment mag je je abonnement opzeggen. Als er verder bij een abonnement automatisch voor een jaar vooruit wordt betaald heb je het recht om het resterende bedrag terug te krijgen als je het abonnement voortijdig opzegt.

Wat te doen bij een storing

In December kampte T-Mobile met een grote storing. Een hele middag kon men niet bellen, sms’en of internetten. Dit kwam door softwareproblemen, waardoor het mobiele verkeer niet verbonden konden worden.

Heb je bijvoorbeeld een alles in 1 en heb je langer dan 12 uur te maken met een storing? Dan loont het zeker om even contact op te nemen met de provider. Wanneer namelijk een mobiele provider, alles-in-1-aanbieder of andere netwerkprovider langer dan 12 uur een storing heeft is de provider verplicht om compensatie te bieden. Dit komt omdat je als consument betaalt voor een onbeperkte bereikbaarheid. Wanneer er dus een storing is krijg je dus niet alles waar je voor betaald hebt.

Naast dat de storing minimaal 12 uur moet duren moet de storing betrekking hebben op de gehele dienstverlening, dus alles wat bijvoorbeeld met internet of tv te maken heeft. Wanneer er sprake is van onmacht (denk bijvoorbeeld aan natuurrampen zoals een aardbeving of een grote storm) kan je je niet bij je netwerkaanbieder om compensatie vragen.

Mag een internetprovider een TV-zender uit het pakket halen?

Ja, providers hebben het recht om een zender uit het pakket te halen. Wel moet de provider het minimaal vier weken van tevoren doorgeven aan je. Mocht je hiermee niet tevreden zijn dan heb je het recht om het contract kosteloos op te zeggen.

Hopelijk ben je na het lezen van dit artikel een stuk wijzer geworden over je consumentenrecht. Verdiep je goed hoe je in je recht staat!

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven