Corona in de Cariben: van crisis naar digitaliseringskans

In de Cariben bestaat nog een enorme ‘ons-kent-ons-cultuur’. Elkaar persoonlijk kennen wordt heel belangrijk gevonden. Besprekingen vinden plaats op kantoor, en niet telefonisch. Borrels en events spelen een grote rol bij het netwerken. Hoe hou je contact met cliënten als alles opeens stilligt door de coronamaatregelen? Junior associate Myrthe Franken en marketing & business development advisor Jessica van Wegen, werkzaam bij VanEps Kunneman VanDoorne op respectievelijk Aruba en Curaçao, beschrijven hoe hun kantoor dat doet.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Jessica van Wegen (links) overlegt met advocaat Sanne Baalhuis-Timmermans.
Jessica van Wegen (links) overlegt met advocaat Sanne Baalhuis-Timmermans.

“Als er één ding is dat de coronacrisis ons heeft doen inzien, is dat onder druk alles vloeibaar wordt. Ook in de Cariben viel hier niet aan te ontkomen: veel organisaties maakten grote stappen op het gebied van digitalisering, werkprocessen werden coronaproof gemaakt en thuiswerken werd de norm in plaats van uitzondering.

Deze digitaliseringsslag ging niet elke organisatie even gemakkelijk af, want voor velen was het een hele nieuwe wereld waarin ze terechtkwamen. Hoewel dit bij ons op kantoor niet het geval was, stonden ook wij voor uitdagingen. Zo was thuis werken praktisch gezien geen probleem, maar werden er wel op andere gebieden uitdagingen ondervonden.

Onbeleefd

Myrthe Franken
Myrthe Franken

Zoals bij client relationship management en business development. In de Cariben bestaat nog een enorme ‘ons-kent-ons-cultuur’. Besprekingen met cliënten vinden niet plaats via de telefoon, maar nog gewoon op kantoor. Hierbij wordt het als onbeleefd beschouwd om direct over de zaak te beginnen en niet eerst te vragen hoe het de cliënt en organisatie vergaat. Netwerken gebeurt via borrels en events, want elkaar persoonlijk kennen is hier ontzettend belangrijk. Door Covid-19 kwam er in een keer een (tijdelijke) stop op deze events. Een uitgelezen kans om ook hier een digitaliseringsslag in door te voeren.

Zo beperken we de besprekingen met cliënten op kantoor tot het absolute minimum – iets waar men sneller aan went dan verwacht – en zagen we een unieke mogelijkheid om onze events in digitale vorm plaats te laten vinden door het geven van webinars. Want hoewel webinars wereldwijd al breed omarmd werden, gold dat niet voor de Cariben.

Toeristensector

Bij wijze van proef namen we een deel van de presentatie voor onze rekening bij een webinar georganiseerd door Grant Thornton. En wat bleek: deze webinars waren een groot succes. Een succes dat smaakte naar meer. Vanuit cliënten merkten we ook dat er een grote vraag was naar coronagerelateerde informatie. Op de eilanden is de impact van Covid-19 enorm, omdat de toeristensector − waar de economie van de eilanden voornamelijk op draait − een gigantische klap heeft gekregen. Daarnaast veranderen richtlijnen en wet- en regelgeving met betrekking tot Covid-19 zeer regelmatig. Cliënten hebben daardoor een grote behoefte om up-to-date te blijven over dit onderwerp.

Employmentontbijt

Om aan de vraag van onze cliënten te kunnen voldoen, begonnen we een pilot project: het employmentontbijt. Inmiddels keert het maandelijks terug. Het format is simpel: binnen een half uur worden deelnemers op vrijdagochtend aan de hand van casussen bijgepraat over de actuele (Covid-19) ontwikkelingen in het arbeidsrecht.

Al snel merkten we dat het format aansloeg. Ondertussen heeft er ook een ontbijtsessie plaatsgevonden over Covid-19 en bestuursrechtelijke problemen. Hier bespraken we veel voorkomende vragen zoals of vergunningen zomaar kunnen worden ingetrokken omdat evenementen niet door kunnen gaan vanwege corona.

Win-winsituatie

In de toekomst zullen de ontbijtsessies uiteraard niet alleen maar gefocust zijn op Covid-19, maar op iedere relevante juridische ontwikkeling. Zo organiseren we op Aruba binnenkort een ontbijtsessie over het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan dat zal worden ingevoerd.

De ontbijtsessie geeft advocaten de kans om cliënten bij te praten over actuele ontwikkelingen in een bepaald rechtsgebied, maar biedt ook ruimte om op een laagdrempelige manier in contact te komen met potentiele cliënten. Een win-winsituatie dus.

Inmiddels zijn we druk bezig met het verder professionaliseren van de webinars en het uitbreiden van het aanbod. Hierbij wordt door een projectteam samengewerkt met de verschillende secties van het kantoor, met als doel elke vrijdag een ontbijtsessie te organiseren. Kortom: van crisis naar kans.”

Bekijk alle afleveringen van de rubriek Coronarecht.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten.

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top