Partnerbijdrage van

Covid-19: de juridische sector en de nieuwe manier van werken

'Binnen de juridische sector werkt iedereen op dit moment thuis', merkt Joyce Toeset, recruitment manager voor juridische vacatures bij Robert Walters. 'Zelfs binnen de advocatuur, waar thuiswerken niet zo ingeburgerd is als in sommige andere bedrijfstakken, zien we dat vrijwel alle kantoren gesloten zijn.' Joyce Toeset beantwoordt vijf vragen over de impact van Covid-19 op de juridische sector.

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Joyce Toeset

1. Gaat het werk binnen de juridische sector gewoon door?

‘Zeker, we zien dat de meeste werkzaamheden in de juridische sector, zowel binnen de private practice als het bedrijfsleven, gewoon doorlopen. Juristen hebben de tools tot hun beschikking om thuis volledig operationeel te kunnen zijn, en de meeste projecten kunnen daardoor gewoon door blijven lopen. Bij projecten binnen privacy en compliance bijvoorbeeld, kunnen bedrijven het zich simpelweg niet permitteren om die op pauze te zetten.

We zien wel dat veel nieuwe projecten binnen het bedrijfsleven, zoals nog niet opgestarte M&A deals, tijdelijk stop worden gezet. Ook het procesrecht heeft een tijdje stil gelegen, dit wordt langzaam weer opgestart.

Bepaalde juridische specialismen hebben het nu juist extra druk, zoals specialisten in arbeidsrecht, vastgoed- en huurrecht. Daarnaast merk ik dat de branche zich al aan het voorbereiden is op de enorme drukte die zij voorzien binnen de specialismen arbeidsrecht, faillissementsrecht en herstructureringsrecht.’

2. Wat gebeurt er op het gebied van vacatures?

‘Binnen het bedrijfsleven zijn veel openstaande vacatures on hold gezet, in de meeste gevallen tijdelijk. Voor vervangingsvacatures blijven de meeste bedrijven doorgaan met werven, ofwel omdat de werkzaamheden gewoon doorlopen en de huidige bezetting het werk niet aankan, of omdat het specialisme het nu juist extra druk heeft.

Binnen de advocatuur is er geen hiring freeze, maar zien we dat de urgentie om iemand aan te nemen binnen bepaalde specialismen, zoals commerciële contracten en M&A, weg is. Binnen andere specialismen zien we nu juist die urgentie ontstaan, bijvoorbeeld op het gebied van faillissementsrecht, financieel recht en corporate restructuring. Ook bij de Robert Walters kantoren in andere landen zien we deze trend.

Er ontstaan ook nieuwe vacatures doordat bedrijven deze periode benutten om rustig te kijken welke projecten er later dit jaar uitgevoerd kunnen worden. Dit zien we vooral terug in nieuwe interimopdrachten. Binnen interim verwachten we later dit jaar ook een hausse in nieuwe opdrachten op het gebied van arbeidsrecht, insolventierecht en herstructureringsrecht.

Bij de lopende interimopdrachten zien we dat maar een klein gedeelte van de opdrachten stopgezet wordt. De meeste interimmers kunnen hun opdracht zonder problemen vanuit huis uitvoeren, en we zien daarom ook dat veel van onze interimkandidaten zelfs een verlenging aangeboden krijgen.’

3. Worden al er contracten via Skype aangeboden aan juristen?

‘Absoluut, echter zie je dat zo’n laatste gesprek nog steeds het liefst persoonlijk wordt gedaan, met al het benodigde  kunst- en vliegwerk om afstand te houden. We horen bijvoorbeeld dat mensen samen een wandeling in het bos maken. Elkaar toch nog even persoonlijk in de ogen kijken blijft toch belangrijk. Maar er worden dus inderdaad contracten aangeboden in videogesprekken. Wij zien dat de helft van de bedrijven ervoor kiest om nieuwe medewerkers gewoon te laten starten – volledig online. De andere helft kiest ervoor om de startdatum uit te stellen. Wij hebben nu de eerste volledig digitale trajecten afgerond: van ons intakegesprek bij de opdrachtgever – die ik nog nooit persoonlijk ontmoet heb – tot het inwerken van de nieuwe medewerker, allemaal vanuit huis.’

4. Hoe zie jij de toekomstige manier van werken voor je?

‘Ik denk dat we ook na de corona-crisis meer online blijven doen. Er is simpelweg geen excuus meer vanuit werkgevers om dit te weigeren, en werknemers zijn inmiddels gewend aan samenwerken op afstand. Voor werving denk ik ook dat als er meerdere sollicitatierondes zijn, er vaak voor gekozen zal worden om één of twee van de gesprekken online te voeren. Ten eerste bespaart het beide partijen een hoop tijd. Ten tweede zien we nu hoe schoon de lucht opeens is, en wat de impact is van het rijden van afspraak naar afspraak. Maar uiteindelijk zal die eerste en laatste persoonlijke ontmoeting in het wervingsproces blijven bestaan, daar ben ik van overtuigd.’

5. Hoe houd jij het thuiswerken leuk?

‘Voor mij is het belangrijk om de lat niet te hoog te leggen bij het combineren van de kinderen lesgeven, werken en m’n huwelijk leuk houden. Soms is goed genoeg echt goed genoeg, en dat is zeker in deze periode belangrijk om te onthouden. Jezelf even verwennen met een goed boek, een gezichtsmasker, een bosje tulpen (ik woon in de bollenstreek) en een wijntje. En soms moet ik ook echt even ontsnappen, dan ga ik een rondje fietsen door de bollenvelden. Daarna kan ik er weer helemaal tegenaan!’

Lees meer over:

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Robert Walters is wereldwijd specialist op het gebied van werving en selectie. Ons legal team kent de juridische arbeidsmarkt als geen ander, en spart…

Meer berichten van partner

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten.

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top