De chatbot van MyCodi – genaamd Codi – zal alle benodigde informatie omtrent antiwitwaswetgeving geautomatiseerd verzamelen. Het menselijke element verdwijnt, waardoor geen enkele vraag meer kan worden ‘vergeten’. De automatisering van het proces moet leiden tot meer snelheid, minder fouten en complete informatie.
Risicoanalyse
MyCodi organiseert een chatsessie met mogelijke cliënten. Zij moeten vervolgens vragen beantwoorden die de chatbot hun stelt. De chatbot herkent situaties waarin een verhoogd risico bestaat op witwassen en past in dergelijke situaties de vraagstelling automatisch aan. Als dat nodig is, wordt een dieper onderzoek gedaan. Op deze manier worden alle gegevens verzameld, waarna Codi zelfstandig een risicoanalyse uitvoert en een compleet Wwft-dossier voor De Clercq produceert. De laatste handeling, de beoordeling van het dossier, moet nog wel door de advocaten en van De Clercq worden uitgevoerd.
Klantvriendelijk
Notaris Janbert Heemstra is enthousiast over de chatbot. Dat het vergaren van de benodigde gegevens hiermee op klantvriendelijke en efficiënte wijze kan noemt hij een “groot pluspunt”. Ook “cliënten ervaren de chatsessie positief en als een waardevolle toevoeging”, zegt Natascha van Duuren, managing partner van De Clercq. Bovendien vindt zij dat de chatbot past bij het bedrijfsdoel om in te zetten op het gebruik van legal tech: technologie die juridische dienstverlening versimpelt of automatiseert.
Naleving Wwft schiet tekort
Eerder deze week werd bekend dat een flink deel van de Nederlandse notariskantoren de naleving van de Wwft niet op orde heeft. Bij een kwart tot een derde schiet controle op witwaspraktijken tekort, terwijl notariskantoren juist een poortwachtersfunctie hebben in de bestrijding van witwassing. Ook blijkt dat het regelmatig schort aan het verplicht gestelde Wwft-risicobeleid. Een gedeeltelijke verklaring hiervoor kan worden gevonden in de recorddrukte van de afgelopen jaren in het notariaat.