De voor- en nadelen van het uitbesteden van SEO

Het inzetten van SEO is essentieel voor jouw vindbaarheid op google. Als startende ondernemer kan het echter best wel een overweldigend iets zijn. Want wat is SEO nou precies, en hoe zet je dit het beste in? Het is daarom in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een specialisme. Er zijn genoeg specialisten te vinden die jou kunnen helpen met SEO, en jouw vindbaarheid op zoekmachines zoals google. Het is daarom goed om jezelf af te vragen of SEO iets is wat je zelf wil gaan doen, of dat je dit misschien beter kunt uitbesteden aan een SEO bureau. Wij gingen op zoek naar de voor- en nadelen van het uitbesteden van SEO.

Delen:

Voordelen uitbesteden SEO

Er zitten behoorlijk wat voordelen aan het uitbesteden van SEO. Wij zetten de belangrijkste voordelen op een rij:

        Door SEO uit te besteden aan een SEO bureau kun je gebruik maken van de jarenlange kennis en ervaring die de SEO specialist heeft. Er komt namelijk ontzettend veel kijken bij het correct inzetten van SEO.

        Een SEO specialist kan jou helpen op alle gebieden van SEO. Zo ook op het gebied van linkbuilding. Vaak heeft een SEO agency namelijk een eigen linkbuilding netwerk waar zij beroep op kunnen doen.

        Door SEO uit te besteden houd je meer tijd over om te werken aan je bedrijf. Wanneer je als onervaren ondernemer zelf aan de slag gaat met SEO gaat hier behoorlijk wat tijd in zitten. En we weten allemaal; tijd is geld. Door SEO uit te besteden kun je jouw tijd en energie op andere vlakken inzetten.

        Je behaalt de beste resultaten. Laten we eerlijk zijn, er bestaan natuurlijk niet voor niets SEO bedrijven en SEO specialisten. Zij weten wat ze doen en kunnen daardoor zorgen voor de allerbeste resultaten.

Nadelen uitbesteden SEO

Elk voordeel heeft ook zijn nadeel. Ook aan het uitbesteden van SEO zitten enkele nadelen. De belangrijkste zetten wij weer voor jou op een rij:

        Het duurt lang voordat je resultaat ziet. Het inzetten van SEO is heel belangrijk, maar het kost ook veel tijd. Er gaan in de meeste gevallen enkele maanden overheen voordat je resultaten gaat zien. Wel moet je al een investering doen door het inschakelen van een SEO bureau. Hierdoor kan het aanvoelen alsof je iets koopt, zonder resultaat. Het resultaat komt er echter wel, het duurt alleen even.

        Het kan een flinke investering zijn om SEO uit te besteden. Zeker met de gedachte dat het in principe iets is waar je ook zelf mee aan de slag zou kunnen gaan.

        Hoewel SEO specialisten ontzettend veel kennis hebben van SEO. Wil dit niet perse zeggen dat ze ook kennis hebben van jouw branche of niche. Hierdoor kunnen ze zich misschien moeilijker verplaatsen in jouw wensen.

        Je bouwt zelf geen kennis op van SEO. Het is natuurlijk de vraag of je dat wil en je interesse hier ligt. Maar door het uitbesteden van SEO zal je zelf nooit meer te weten komen over deze interessante branche.

Hoe kies je het beste SEO bureau?

Toch wegen de vele voordelen vaak op tegen de nadelen wanneer het aankomt op het uitbesteden van SEO. Je wil dan natuurlijk wel de beste keuze maken uit de vele SEO bureaus die er te vinden zijn. Enkele belangrijke zaken waar je op kunt letten bij het uitkiezen van een SEO bureau zijn:

        Controleer oude resultaten. Zo kun je zien wat het bedrijf in het verleden gepresteerd heeft.

        Vraag om referenties of beoordelingen. Je kunt ontzettend veel waardevolle informatie halen uit tevreden- of ontevreden klanten.

        Check ook altijd even de opzegtermijn wanneer je een samenwerking aangaat met een bureau. Bij sommige bedrijven kun je per maand opzeggen, bij andere gaat dit bijvoorbeeld per kwartaal. Goed om te weten voor je een samenwerking aangaat!

Welke juridische risico’s loop je wanneer je SEO uitbesteed

Wanneer je besluit om SEO uit te besteden moet je ook rekening houden met de juridische zaken. Zijn er risico’s verbonden aan het uitbesteden van SEO? Hoe zit dit precies? Hiervoor kun je je het beste laten informeren door een jurist. Ga na wat de mogelijke risico’s zijn voordat je in je enthousiasme een (langdurige) samenwerking aangaat.

Zoals je ziet komt er behoorlijk wat kijken bij het juist inzetten van SEO. Het is daarom belangrijk om goed na te denken of je als ondernemer hier zelf mee aan de slag wil gaan. Het uitbesteden van SEO kan je ontzettend veel voordelen opleveren!

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven