Dentons: Juridisch talent op de padelbaan

Geen formeel diner of standaard inhousedag, maar een potje padel spelen in Ahoy. Zo maakte een grote groep studenten vorige week kennis met het internationale advocatenkantoor Dentons. Zoals één student het verwoordde: “Ik kende het kantoor al een beetje via de formele kanalen maar wilde nu vooral de onderlinge sfeer ervaren.”

Delen:

Decathlon Premier Padel Rotterdam 2025 (beeld: Alyssa van Heyst Photography)

Tijdens het prestigieuze internationale padeltoernooi Decathlon Premier Padel Rotterdam kwamen bijna 40.000 toeschouwers naar Ahoy om de absolute wereldtop in actie te zien. Als sponsor van het event bood Dentons de mogelijkheid om zelf een balletje te slaan in de participatiehal. Zo organiseerde het kantoor onder andere op donderdag 2 oktober het Dentons Student Padel Event, waarbij studenten niet alleen kennis konden maken met Dentons maar ook met toernooiambassadeurs Rafael van der Vaart en Fatima Moreira de Melo.

Na de plenaire kick-off met een introductie over Dentons en een inspirerend verhaal van Rafael en Fatima, zelf ook afgestudeerd jurist, werd de groep opgedeeld. Tijdens de clinic kregen beginners de basis van padel uitgelegd en konden ze het geleerde meteen in de praktijk brengen in Ahoy. Studenten met padelervaring speelden roulerend een King of the Court toernooi. Ondertussen maakten de studenten in kleinere groepen informeel kennis met fiscalisten en advocaten van Dentons en ontstonden er levendige gesprekken over stages, internationale ambities en teamwork op en naast de baan. Na afloop van het event was er nog genoeg tijd om de officiële wedstrijden te bezoeken.

Recruiter Brenda de Smet en Talent Officer Floor Bruisten organiseerden de avond voor studenten en waren heel enthousiast over de talenten die zij die avond hebben ontmoet. “Door het laagdrempelige karakter van het event krijg je een heel diverse groep”, vertelt Floor. “Studenten komen allemaal met een eigen doel. Sommigen hebben echt al heel gerichte vragen over het type zaken dat ze bij Dentons zouden gaan doen, terwijl anderen vooral de sfeer willen proeven en een beeld willen krijgen van wie eventueel hun collega’s zouden kunnen worden.” 

Brenda vult aan: “Door de opzet van de avond, waar we studenten hebben opgedeeld in kleinere roulerende groepen die steeds met andere collega’s in gesprek gingen, was er echt ruimte om een-op-een vragen te stellen. Ook onder onze collega’s is er veel animo voor dit soort events, waardoor er van bijna elke praktijkgroep iemand aanwezig was.”  

(beeld: Alyssa van Heyst Photography)

Volgens Brenda kan zo’n setting een veel effectievere manier zijn om mensen écht te leren kennen dan tijdens formele workshops of presentaties. “We hoorden veel terug dat de zenuwen die mensen vaak ervaren in een traditionele kennismaking met een kantoor helemaal weg waren. Als je het gevoel hebt dat je je moet profileren is het vaak lastiger om jezelf te zijn. Op de padelbaan ben je elkaar al meteen aan het aanmoedigen, lach je samen om missers en is het na afloop veel makkelijker om een gelijkwaardig gesprek te hebben.” 

Hugo Brautigam, advocaat Intellectual Property & Technology bij Dentons: “Ik denk dat de grootste toegevoegde waarde van zo’n avond is dat je naast de ruimte die je hebt om inhoudelijke vragen aan elkaar te stellen, ook meteen moet samenwerken op de baan. Je ‘kent elkaar’ dan al even van een kwartiertje met of tegen elkaar spelen en raakt daardoor makkelijker in gesprek, wat veel minder voelt als een soort vragenvuurtje (naar beide kanten). Het houdt het luchtig en informeel. Op die manier krijg je een goed beeld van iemand. Het niveau van het spelen maakt ook helemaal niks uit, het is juist leuk om te zien of iemand er vol voor gaat of eerst even de kat uit de boom kijkt. En bovenal is het gewoon lekker laagdrempelig en gezellig: eerst samen sporten en dan samen een biertje; een gouden combinatie als je het mij vraagt!”  

Ook Nick de Rooij, counsel in de M&A-praktijk van Dentons, was naar Rotterdam afgereisd. “Wat mij opviel was hoe enthousiast de studenten waren vanwege het sportelement en de grootsheid van het event – wie kan nou zeggen dat ‘ie heeft gepadeld in Ahoy? Ook voor ons blijft het mooi om zo’n internationaal toernooi te bezoeken en te weten dat we als kantoor hieraan bijgedragen hebben. Het is leuk om studenten op zo’n manier een inkijkje te geven in onze cultuur. Tegelijkertijd is het waardevol om te zien hoe studenten zich manifesteren in een sociale setting; iets dat binnen de M&A praktijk ook enorm belangrijk is.” 

Het idee om een studentenevent te koppelen aan een groot internationaal sporttoernooi past volgens Dentons bij de cultuur van het kantoor. “We sponsoren padel al jaren omdat het energie, samenwerking en strategie combineert – precies wat je ook in de advocatuur nodig hebt,” zegt Marc Stoffer, Europe Markets Lead en Head of Marketing & Business Development Netherlands and Belgium. “Het informele, toegankelijke en dynamische karakter van de sport maakt het voor ons een ideale manier om de verbinding met cliënten, collega’s en studenten te versterken.” 

Hugo beaamt dat: “Ik tennis al van kinds af aan. Tijdens corona ben ik ook gaan padellen. Omdat het een veel toegankelijkere sport is kon ik het ook met niet-tennissende vrienden doen. Bij Dentons padel ik ook vaak. We hebben met een groep collega’s een tijdje lessen gehad op vrijdagochtend. Het is hier sowieso niet heel hiërarchisch maar ik vond het toch leuk dat ik als junior meteen regelmatig op de padelbaan stond met de meest fanatieke partners van kantoor.” 

Na afloop van het event waren er al meteen sollicitaties op openstaande functies en aanvragen voor een student-stage. De boodschap van Dentons is helder: de advocatuur is volop in beweging, en talent aantrekken kan ook op een frisse, sportieve manier.

Meer weten over deze organisatie(s)?

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven