‘Guerrillamarketing’ ergert advocaten

Delen:

Foto Advocaatscore

Een zogeheten guerrilla-actie van recensiesite Advocaatscore.nl roept weerstand op bij de advocatenkantoren die werden ‘overvallen’ op dinsdag 6 en woensdag 7 februari. “Het is dat ik zelf in de Reclame Code Commissie zit,” zegt senior counsel Ewout Jansen van Lean Lawyers in Utrecht. “Anders zou ik overwegen een klacht in te dienen.”

Om aandacht te vestigen voor zijn bedrijf liet medeoprichter Albert Munneke het bedrijfslogo van Advocaatscore.nl aanbrengen op de stoep van een aantal Nederlandse advocatenkantoren die geen zaken doen met Advocaatscore. Munneke zegt dat steeds meer mensen reviews gebruiken als doorslaggevende factor bij het kiezen van een advocaat. Hij noemt het vreemd dat er anno 2018 advocaten zijn die geen behoefte hebben reviews. “Met onze ludieke actie willen we niet- deelnemende advocaten aan het denken zetten over reviewmarketing.”

Dat was voor advocaat-partner Marcel van Wezel Tomlow Advocaten in Utrecht niet nodig. “Deze actie is voor ons geen reden om zaken met ze te doen,” zegt Van Wezel. “De internetreviews zijn naar onze mening subjectief. Het kan gaan om een cliënt die een zaak heeft verloren of om een wederpartij. Je kunt er kwaliteit niet aan afmeten.” Hij heeft verder geen bezwaar tegen de actie, die hij creatief en slim noemt. Bij Blenheim scoort de actie evenmin. “Voor ons werkt het niet om een potentiële klant zo te benaderen,” reageert advocaat-partner Jasper Hagers (Blenheim).

Ook Ewout Jansen van Lean Lawyers zet kritische kanttekeningen. “Volgens de Reclame Code Commissie mag je mensen niet zomaar overvallen met reclameuitingen,” verklaart Jansen. Hij vindt het bezwaarlijk dat het embleem van Advocaatscore met de vijf sterren de indruk wekt dat Lean Lawyers een band heeft met de review website. “Je zou ook kunnen denken dat wij ons zelf vijf sterren toekennen. Dat is een beetje misleidend.” Hij kan niet zeggen of de actie voor Lean Lawyers aanleiding is om in zee te gaan met Advocaatscore, of juist niet.

Munneke zegt dat advocaten zich overigens geen zorgen hoeven te maken over het embleem voor de deur. “Het logo lost binnen enkele dagen vanzelf op.”

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven