Het belang van branding binnen marketing

Delen:

Als je een bedrijf runt, wil je natuurlijk graag dat je merk bekend is bij mensen. Op deze manier weten ze dat ze bij jouw bedrijf terecht kunnen voor bepaalde hulpvragen. Branding speelt een grote rol binnen het creëren van naamsbekendheid voor je bedrijf. Zonder branding heb je geen naamsbekendheid, en zul je dus ook niet snel bij mensen blijven hangen. Om dit te voorkomen, geven wij je verschillende tips hoe jij je bedrijf naar een hoger niveau tilt door middel van verschillende manieren van branding.

Boodschapoverdracht d.m.v. social media

Eén van de bekendste manieren om een boodschap over te brengen is natuurlijk door middel van televisie- of radioreclames. Je zult vast ook wel herkennen dat je soms een bepaalde melodie in je hoofd hebt, en dat die van een reclame blijkt te zijn van een bekend bedrijf. Op deze manier kruip je dus als het ware in het hoofd van een potentiële klant. Echter is social media tegenwoordig ook niet meer weg te denken binnen de marketingwereld. Een groot en divers publiek is daar namelijk actief. Op verschillende platformen, zoals Facebook of Instagram, zijn verschillende doelgroepen te vinden. Vooral als je jong publiek wilt aanspreken, is een Instagramaccount of TikTok account een must. Ook op deze socialmedia-apps is het mogelijk om reclame te maken. Hier kun je namelijk advertenties op laten plaatsen, waardoor mensen kennismaken met jouw bedrijf.

Klantenbinding

Klantenbinding kun je op verschillende manieren ontwikkelen en onderhouden. Verwelkom je nieuwe klanten met een bedrukt artikel, zo kun je keycords bedrukken en aan iedere potentiële klant op beurzen uitdelen. Daarnaast kun je een nieuwsbrief opstellen en zorgen dat klanten zich daarop abonneren. Zo blijven ze op de hoogte van jou en jouw bedrijf, ook als ze op dat moment geen direct contact met je hebben. Bij direct contact wil je je klant gezien laten voelen. Leer, voordat jullie een afspraak maken over een opdracht, je klant goed kennen op persoonlijk niveau. Wat is hun drijfveer? Wat is hun doel? Door dit te doen weet je nóg beter hoe je klant in elkaar zit en wat deze verwacht.

Merchandise

Als je vormgeving binnen je bedrijf helemaal in orde is, kun je merchandise ontwikkelen. Denk hierbij aan bedrukte artikelen zoals tassen, waterflessen en natuurlijk pennen. Bij Maxilia bestel je een grote oplage voor een lage prijs, die je kunt uitdelen op bijvoorbeeld evenementen of aan nieuwe werknemers. In ieder geval komen zulke artikelen altijd van pas als je reclame wilt maken voor je bedrijf. Vooral als je bedrijf een opvallend logo of een opvallende slogan heeft, is het leuk om merchandise te bestellen. Tip: bedruk bijvoorbeeld de tassen op zo’n manier dat ze draagbaar zijn, maar dat je ondertussen wel je naamsbekendheid vergroot.

Consistentie

Consistentie heeft ook te maken met klantenbinding. Door regelmatig contact te zoeken en te houden met je klant, onthoudt hij dat je je taak serieus neemt en graag wilt dat de klant tevreden gesteld wordt. Door consistent te zijn in je contact, maar ook in je manier van werken, weet de klant hoe erg je hem waardeert. Hierdoor creëer je ergens ook een persoonlijke band. Bij een positieve ervaring, zal je klant jouw bedrijf aanraden aan familie, vrienden en kennissen. Mond-tot-mondreclame is ook een goede manier van naamsbekendheid creëren. Mensen vertrouwen tenslotte hun eigen kring het meest!

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven