Waar gewerkt wordt, kunnen fouten gemaakt worden. Maar hoe ga je nu om met een situatie waarbij jij vindt dat je gelijk hebt, maar het bouwbedrijf dat werkzaamheden heeft uitgevoerd dit niet vindt? We kunnen ons namelijk heel goed voorstellen dat dit enorm lastig is, vooral ook omdat je vaak niet alleen een aanbetaling hebt moeten doen, maar ook het resterende bedrag voor aanvang van de werkzaamheden hebt moeten voldoen. Je zit er daarom dus ook niet op te wachten dat je daarnaast nog een flinke kostenpost krijgt in de vorm van een juridische procedure. Gelukkig zijn er een hele hoop andere mogelijkheden, die de weg naar de rechter vaak weten te voorkomen. Dus zit jij in een situatie die spaak dreigt te lopen? Dan zijn deze tips zeker de moeite waard om eens rustig door te lezen.
Blijf met elkaar in gesprek
Op het moment dat je de kont tegen de krib gooit, is de kans op een oplossing enorm klein. Stel nu dat jij de volledige woning hebt laten dunpleisteren, maar er zijn een aantal plekjes die gewoon niet mooi zijn. Dan is het veel verstandiger om rustig in gesprek te gaan met het bedrijf dat hiervoor verantwoordelijk is en uit te leggen wat je klachten zijn. Daarbij is het ook belangrijk om alles schriftelijk vast te leggen, zodat je in het geval van wel een procedure, in ieder geval extra bewijs hebt dat kan dienen tijdens deze zaak. Uiteraard wil je niet dat het zover komt, maar het kan zijn dat je er samen niet uitkomt natuurlijk.
Welke afspraken zijn er gemaakt?
Stel nu dat jij een renovlies behanger inschakelt om de volledige woning te voorzien van renovlies. Dan zal deze altijd eerst even langskomen om te bekijken hoe de huidige situatie is en daarna een offerte uitbrengen. Zorg er daarom dus ook altijd voor dat alle gemaakte afspraken duidelijk op deze offerte worden vermeld, want dit is tevens ook het bewijs van de gemaakte afspraken en dus een opdrachtbevestiging na akkoord. Ga dus niet zomaar akkoord met ‘dat komt wel goed’ of ‘dat regelen we wel’. Op het moment dat iets namelijk niet vermeld staat, wordt het juridisch erg lastig om later alsnog je gelijk te kunnen krijgen. Belangrijk is ook om het te hebben over de manier van opleveren en ook zaken zoals garantie moeten worden besproken.
In gebreke stellen
Op het moment dat je er niet uitkomt met elkaar, is het zaak om een brief te sturen waarin je het bedrijf in gebreke stelt. Stel nu dat je hebt afgesproken om alles met duurzame materialen te doen, aangezien duurzame bouwmaterialen steeds belangrijker worden, maar dit niet is gebeurd, dan is het aan jou om hier een officiële klacht van in te dienen bij ze. Stuur een aangetekende brief naar het bouwbedrijf waarin je precies omschrijft wat er mis is en geef ze een redelijke termijn om het probleem op te lossen. Kom je er dan nog niet uit, dan kun je er nog voor kiezen om een mediator in te schakelen, maar anders is de gang naar de rechter de enige overgebleven optie.