Hoe haal je het meeste uit het due diligence onderzoek?  

Het is een nachtmerrie voor iedere ondernemer: een bedrijf overnemen waarbij, na overname, onverwachte en vervelende problemen de kop op steken. Een goed due diligence onderzoek kan dit voorkomen. Maar wat is een goed onderzoek? Volgens ons is dat in ieder geval een grondige analyse die verder kijkt dan alleen de historie en de cijfers van een organisatie. Eigenlijk heb je dus een multidisciplinaire benadering nodig waarin alle expertise samen komt. Want alleen zo haal je het meeste uit een due diligence.

Delen:

Kijk naar alle aspecten tijdens een due diligence onderzoek

In essentie richt een due diligence zich op het vaststellen van de juistheid van de aan de koper gepresenteerde informatie, het in beeld brengen van risico’s en de toetsing van vooraf ingeschatte kansen. Vooral de historie van het bedrijf wordt dan vaak belicht. En vaak concentreert het zich vooral op de cijfermatige kant van de onderneming. Toch moet je echt verder kijken. De ervaring leert immer dat waar overnames misgaan, niet zozeer de weergegeven historische gegevens fout bleken, maar veelal toekomstige ontwikkelingen anders liepen dan door de overnemende partij gedacht. Een organisatie is immers meer dan cijfers; het is een complex systeem waarin vele elementen aan elkaar haken. Een bredere scope is daarom van belang. Voor écht goede analyse is het dus belangrijk om naast juridische, economische, financiële en fiscale aspecten ook personeel, IT, beheersingsvraagstukken, toekomstige investeringen en verdienvermogen in beeld te krijgen.

 

De kracht van multidisciplinaire samenwerking

Een goed due diligence onderzoek vereist daarom een multidisciplinaire aanpak waarin een veelheid aan expertise is vertegenwoordigd. Zoals gezegd: verschillende elementen haken aan elkaar en die verbanden mogen niet uit beeld raken. Sterker nog, het onderzoek moet de dwarsverbanden juist aan de oppervlakte brengen. Zorg tijdens een due diligence onderzoek daarom altijd voor een multidisciplinair team. Bij Joanknecht is dat een vast gegeven. Een aantal specialismen hebben we in eigen huis, denk aan fiscaal, financieel-economisch en IT. Maar voor bijvoorbeeld juridische aspecten kunnen – en willen – we niet zonder de specialistische kennis van buiten. En dit geldt ook voor andere domeinen. Hierin is bijvoorbeeld ook een belangrijke, actieve rol van de overnemende partij zelf weggelegd.

We ervaren daarbij hoe prettig én efficiënt het is om met experts een team te vormen en hoe ieders expertise bijdraagt aan de beste oplossing voor een cliënt. Maar zo’n samenwerking vereist wel goede afstemming voor, tijdens én na het onderzoek. Niet alleen tussen alle partijen en adviseurs maar ook met de opdrachtgever. Dat komt de doeltreffendheid en de communicatie tussen alle partijen ten goede en leidt uiteindelijk tot betere resultaten. Een goede, centrale regie is dan essentieel. Deze kan door Joanknecht worden ingevuld maar kan natuurlijk ook worden opgepakt door de betrokken juristen. Het belang en de voorkeur van de klant zijn hierin altijd bepalend.

 

Kunstmatige intelligentie biedt de helpende hand

Groot voordeel van een due diligence onderzoek dat zich richt op meerdere disciplines: het levert heel veel belangrijke en bruikbare data op. Door die informatie centraal te analyseren, wordt werken efficiënter en vallen dwarsverbanden eerder op. Hierbij is wel een belangrijke kanttekening te plaatsen: de beschikbare tijd is vaak beperkt. Onze ruime ervaring met geautomatiseerde data-analyse én toenemende toepassingsmogelijkheden op het gebied van artificial intelligence (AI) bieden hierbij de helpende hand. Vooral dat laatste speelt een belangrijke factor bij het onderzoeken van grote hoeveelheden gegevens en het vinden van trends en patronen. Het helpt ook bij het stroomlijnen van data-analyse door alle data in één oplossing te bundelen, waardoor we een volledig overzicht van de data krijgen. Op die manier kunnen we zeer doelgericht werken en in een kort tijdsbestek tot de relevante inzichten komen. Dat doen we ook door het stellen van de juiste vragen en een goede afbakening en het onderscheid durven maken in hoofd- en bijzaken. Samenwerking blijft daarin ook een belangrijke sleutel, zowel met de opdrachtgever als met de collega-adviseurs zoals de betrokken juristen.

 

Één rapport als resultaat

Nog een aspect waarvan we weten dat het juristen aanspreekt: een door ons multidisciplinair onderzoek resulteert in één onderzoeksrapport in plaats van losse rapporten voor alle separate aspecten. Bij het opstellen van contracten tussen koper en verkoper is dit een niet te missen voordeel. Voor het zorgvuldig opstellen van een contract tussen koper en verkoper hoef je je slechts te richten op de input van één rapportage die ook nog eens belangrijke verbanden aan het licht brengt. Daarnaast vinden we het van belang dat de rapporten ‘kleur bekennen’: ze moeten duidelijke taal spreken over welke risico’s relevant zijn, de mogelijke betekenis voor de deal en een suggestie doen hoe dit door de jurist mogelijk in een koopovereenkomst kan worden verwerkt.

 

Kijk naar de toekomst!

Ten slotte: klassieke due diligence onderzoeken kijken vooral terug. Maar geloof ons, mogelijke lijken zijn vaak niet het grootste probleem waarmee een koper kan worden verrast. Veel vaker liggen de grote uitdagingen in de toekomst. Neem bijvoorbeeld technologische ontwikkelingen. Wat kan een koper op zijn of haar pad verwachten als het gaat om IT? En hoe zit het met de beloofde synergie tussen het te kopen bedrijf en toeleveranciers? Die blijkt namelijk in de praktijk vaak na een overname veel taaier dan beloofd. Of: zijn er wellicht nog fiscale voordelen te halen uit de overname? Deze en andere kansen en risico’s komen alleen aan de oppervlakte bij een onderzoek dat wordt uitgevoerd vanuit een open mindset én dat kijkt naar de toekomst in plaats van alleen maar naar het verleden.

 

Waarom het klassieke due diligence onderzoek verleden tijd is

 

Samen aan tafel

 

Corporate Finance | Christian van der Heijden

IT-audit | Lucas Vousten

Belastingadvies | Raoul van Thiel

 

We zijn gevestigd in Eindhoven (040 240 94 03) en Amsterdam (020 78 70 400)

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Ministerie van Justitie en Veiligheid zoekt een

Scroll naar boven