Hoe kom je tegenwoordig als familierecht advocaat aan meer klanten?

Jaarlijks behandelen de rechtbanken meer dan 170.000 familiezaken. De teller bij de Gerechtshoven staat (afgerond) op 5.000 familiezaken per jaar. Daar komen nog de vele familiezaken bij die buiten de rechter om worden afgewikkeld via mediation. De markt voor familierechtadvocaten is dus enorm. Hoe vinden deze mensen hun advocaat? En hoe kun je daar als familierecht advocaat op inspelen, zodat jij het komende jaar verzekerd bent van een vaste stroom nieuwe cliënten? We geven je graag 5 praktische tips.

Delen:

1 – Je website als online visitekaartje

Tegenwoordig oriënteren klanten zich vooral online. De tijden van het telefoonboek zijn voorbij. Via zoekmachines zoeken mensen naar informatie en wegen zij af welke advocaat zij willen inschakelen. Het valt ons op dat veel advocaten niet veel aandacht besteden aan hun online aanwezigheid. Om gevonden te worden heb je een professionele website nodig; jouw online visitekaartje. Bekijk de website eens vanuit de beleving van de klant. Is jouw propositie en toegevoegde waarde duidelijk? Staan er wel goede profielfoto’s op je website? Zijn er reviews gepubliceerd over jouw dienstverlening, bijvoorbeeld via google, en zijn deze positief?

2 – Word online gevonden

Je hebt vrij weinig aan een goede website als je niet gevonden wordt. Logisch. Dus doe wat aan jouw vindbaarheid op internet. Hoe? Wij adviseren je om een goed marketing bureau in te schakelen dat je hierbij helpt. Ik hoor je denken: ”Dat is te duur.” Maar ja, wat is duur? Stel dat dit 4.000 euro kost. Daar schrik je van? Maar wat als je er vervolgens 20.000 euro aan omzet uit nieuwe zaken jaarlijks mee binnenhaalt. Rendabel, toch? Nog een tip: er zijn veel bedrijven die je gouden bergen beloven. Let dus goed op welk bedrijf je inschakelt en informeer altijd bij referenties. En, hou de resultaten periodiek goed in de gaten.

3 – Zorg voor positieve klantbelevingen

Een positieve beleving van de cliënt bij jouw dienstverlening is een voorwaarde om cliënten te behouden en nieuwe te krijgen. Een positieve beleving wordt niet alleen bepaald door het resultaat, maar met name door de manier waarop de cliënt zich door jou geholpen voelt. Is dat gevoel positief, dan vergroot je de kans dat jouw ex-cliënt jou aanbeveelt bij vrienden, familie of kennissen. Advocatuur is een people’s business.

4 – Gebruik je netwerk

Maak binnen jouw regio bekend dat je familierecht advocaat bent. Het klinkt zo eenvoudig dat je het vaak vergeet. Ga eens op de koe bij andere kantoren die geen familierecht doen, en laat een brochure achter. Denk ook aan het leggen van relaties met lokale ondernemers die te maken hebben met familierecht, zoals accountants en notarissen. Dat is een persoonlijke kennismaking meer dan waard.

5 – Maak gebruik van een lead generator

Heb je helemaal geen tijd om met deze tips aan de slag te gaan? Sluit je dan aan bij een lead generator voor advocaten zoals Het Juridisch Netwerk Nederland. Via websites als https://www.juridisch.nl/ en https://www.scheidingsinformatie.nl/ vind je snel nieuwe cliënten met juridische cases op het gebied van familierecht.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven