ingezonden mededeling afkomstig van Twenty Four Webvertising B.V.
Traditionele marketingmiddelen
We beginnen even met traditionele marketingmiddelen, die echter vaak worden vergeten in deze tijd waar vrijwel alles zich online afspeelt. Toch kun je dit juist als kracht inzetten, door bijvoorbeeld fysieke flyers op een strategische manier te verspreiden. Het is juist een manier om eruit te springen en in de gedachten van (potentiële) klanten te blijven. Ligt op de flyer duidelijk toe wat voor diensten je levert en waarvoor consumenten en/of bedrijven bij jou terecht kunnen.
Naast flyers kun je ook kiezen voor andere fysieke marketingmiddelen om je eigen naamsbekendheid te vergroten. Van posters in gemeenschappelijke ruimtes tot het hangenvan je visitekaartjes op het prikbord van winkels, het gemeentehuis of bij het juridisch loket
Online marketingmiddelen
Uiteraard kun je jouw boodschap ook online verspreiden door actief te zijn op onder andere social media. Je kunt dit op een manier doen die bij jouw manier van werken past. Bijvoorbeeld door een youtube-tutorial online te zetten met praktische informatie over wat er komt kijken bij het opstellen van de algemene voorwaarden of een specifiek soort contract. De kans is groot dat kijkers deze gratis informatie kunnen waarderen en jou zullen inschakelen als ze behoefte hebben aan een advocaat of juridisch advies.
Je kunt ook via social media kanalen als Instagram en Facebook aangeven welke diensten je aanbiedt, waar je mensen bij kunt helpen en eventueel zelfs je tarieven. Probeer methodes te vinden om de juiste doelgroep aan te spreken en jezelf te onderscheiden van de concurrentie.
Omni channel marketing
De beste methode is echter het combineren van zowel traditionele (offline) marketingmiddelen met online strategieën. Denk bijvoorbeeld aan het verspreiden van flyers die verwijzen naar een informatieve website, inclusief een online formulier of Whatsapp link zodat gebruikers gemakkelijk contact op kunnen nemen.
Of zorg voor een SEO geoptimaliseerde site, inclusief informatie wanneer en waar je bijvoorbeeld een inloopspreekuur organiseert. Op deze manier kunnen mensen vrijblijvend kennismaken, en hun probleem of vraag voorleggen. Geef hen vervolgens een flyer of visitekaartje mee, met als doel hen later van dienst te kunnen zijn en om in contact te blijven.
Netwerken
De laatste tip sluit lichtelijk aan op omni channel marketing, waarbij je zowel offline als online communities opzoekt. Denk aan een Facebook groep van de regio, zodat je jouw diensten in je lokale omgeving onder de aandacht kunt brengen. Of een fysieke netwerkbijeenkomst van een ondernemersvereniging, als je gespecialiseerd bent in bedrijfsrecht. Misschien hanteer je als startende advocaat wel gereduceerde tarieven, waardoor stichtingen wellicht interesse hebben in je diensten. (Hier lees je overigens meer over de gemiddelde vergoeding van een advocaat).
Probeer op zoveel mogelijk manieren nieuwe contacten op te doen en op die manier je naamsbekendheid te vergroten. Je weet namelijk nooit van tevoren hoe jouw eerste zaken bij je terecht zullen komen.