Hoe zit het juridisch gezien met een groep of pagina op Facebook?

Je kent ze vast wel, de vele groepen en pagina’s die je kunt vinden op Facebook. Ze gaan over van alles en nog wat.

Delen:

Hoe zit het juridisch gezien met een groep of pagina op Facebook

Zo zijn er natuurlijk ook pagina’s voor juristen te vinden op het sociale medium, maar ook technische onderwerpen als CNC frezen zullen voorbijkomen op Facebook. Ben je een liefhebber van de 3D printer? Dan zul je ook genoeg inspiratie tegenkomen over 3D printen op Facebook. Hartstikke interessant natuurlijk, maar achter de schermen kan het soms problemen opleveren. Dit komt doordat niet altijd duidelijk is wie de eigenaar is van de groep of pagina.

Merk en handelsnaam

Als je een ingeschreven merk hebt dan mag dit niet commercieel worden gebruikt. Hierbij moet het dus echt een Europees of Benelux merk zijn, niet puur een handelsnaam of een naam die staat ingeschreven bij het KVK. Doordat een merk niet commercieel mag worden gebruikt, mag er ook geen verwarring zijn tussen je merk en de groep of pagina op Facebook. Toch zal een fanaccount bijvoorbeeld wel mogen, want dit is geen commercieel gebruik van de naam. Als je alleen een handelsnaam hebt dan mag iemand anders dezelfde naam gebruiken voor een Facebookgroep of Facebookpagina. Dit mag alleen niet ingezet worden als bedrijf, dus de groep of pagina mag geen producten of diensten verkopen die lijken op wat je bedrijf verkoopt. Doen ze dit wel dan kan dit inbreuk zijn op je handelsnaamrecht. Waarschijnlijk zul je de Facebookpagina dan af willen nemen van de huidige eigenaar. Dat is mogelijk. Zo kun je dus de pagina inzetten als verlengstuk van je bedrijf. Bij een Facebookgroep kan dit ook, maar is het wel moeilijker om de mensen in deze groep mee te krijgen.

Beheerder in opdracht

Het zou daarnaast ook zo kunnen zijn dat iemand beheerder is geworden van een pagina omdat hij of zij in opdracht van een ander een pagina op moest zetten op Facebook. Dit hoeft trouwens niet eens in opdracht te zijn geweest, het zou ook vrijwillig gedaan kunnen zijn ten behoeve van de partij waarvoor de pagina is gestart. In dit geval zal die partij alsnog de eigenaar zijn van de Facebookpagina. Het beheer van de pagina zal dus ook moeten worden overgedragen als hierom wordt gevraagd. Bij een Facebookgroep is dit niet het geval doordat dit eigenlijk meer een soort fanclub is van de partij.

Dit artikel is aangeboden door 24webvertising.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven