In gesprek met Dominique Nelissen (Van der Hoeven en Nelissen Onderhandelen & Mediation en Result ADR) over de beroepsopleiding NMI registermediator

Delen:

Dominique Nelissen Mr onlineOpleider Van der Hoeven Nelissen en praktijkdeskundige Result ADR verenigen hun krachten en zetten zo een nieuwe standaard. De samenwerking stelt hen in staat de beroepsopleiding tot NMI registermediator aan te bieden. Daarbij garanderen ze deelnemers dat ze drie keer als comediator kunnen meedoen aan echte mediation.

Wat is uw achtergrond?

Ik ben arbeids- en organisatiepsycholoog en van daaruit in het HRM-veld terecht gekomen. Tien jaar bankwezen, daarna NautaDutilh en andere advocatenkantoren. Bij NautaDutilh raakte ik betrokken bij mediation. Dat vond ik zo interessant dat ik daar steeds meer in ben gaan doen. In 1999 is de samenwerking met Hans van der Hoeven en Hans Loots (bekend als de twee Hansen) geïntensiveerd en in 2004 hebben we Van der Hoeven Nelissen opgericht.

Wat is uw rol binnen Van der Hoeven Nelissen?

Ik ben partner. We zijn relatief klein en werken graag ambachtelijk. Dat betekent ook dat we veel dingen zelf doen: van acquisitie tot trainen en optreden als mediator. Verder werken we graag samen met anderen in netwerkverband.

Wat zijn de belangrijkste voordelen aan de samenwerking tussen Van der Hoeven Nelissen en Result ADR?

Samen zetten we een nieuwe standaard neer. Wat nu nog bekend staat als de NMI basisopleiding, hebben we uitgebouwd naar een volwaardige beroepsopleiding tot NMI Registermediator. Bijzonder is dat we deelnemers kunnen garanderen dat ze drie keer actief optreden als comediator in real life mediations. Dat is volkomen nieuw! Natuurlijk aan de hand van een ouwe rot in het vak. Groot voordeel is dat mediators straks niet meer zonder praktijkervaring examen hoeven te doen of de markt opgaan. De slagingspercentages voor de praktijktoets zijn dramatisch, daar moet echt iets gebeuren. Er zijn door de jaren heen zo’n 10.000 mensen opgeleid tot mediator en geen van deze mensen heeft in het kader van hun opleiding kunnen ervaren wat mediation in de praktijk met echte partijen is. Onze samenwerking biedt dit wel. Result ADR doet op jaarbasis ruim meer dan 1000 mediations, wij hebben inmiddels een kleine 2000 mediators opgeleid. Dat staat als een huis en de stap van NMI basisopleiding naar deze beroepsopleiding markeert ook het volwassen worden van mediation in Nederland.

Hoe ziet jullie beroepsopleiding eruit?

Deelnemers doorlopen eerst de zesdaagse vaardigheidstraining en bepalen dan definitief of ze door willen gaan voor NMI Registermediator. En natuurlijk is ook niet iedereen geschikt voor dit vak. Wie doorgaat, doorloopt het beroepstraject met als onderdelen een individueel leerplan, intervisie, coaching, drie comediations, een online leeromgeving, toegang tot het PE-aanbod en intensieve voorbereiding op het assessment. Eenmaal geslaagd worden de deelnemers alumnus met alle voordelen van dien.

Op welke doelgroep richten jullie je met name?

Allereerst natuurlijk op iedereen die een echt goede mediator wil worden. Tegelijkertijd gaat het veel breder: we richten ons op iedereen die betrokken is bij lastige situaties waar grote belangen spelen. Verschillende partijen, verschillende belangen en een eenduidige, concrete oplossing is ver weg. Zo hebben we veel procesmanagers getraind, mensen met een regiefunctie bij projecten als de Betuwelijn, Noord-Zuidlijn in Amsterdam, opwaardering A2 of de ontsluiting van Almere. Maar ook leidinggevenden, mensen in het openbaar bestuur, adviseurs, advocaten en andere vrije beroepsbeoefenaren. Teveel om op te noemen, want belangen zijn overal waar mensen zijn. En waar veel belangen spelen, willen veel mensen meepraten. Wij leren mensen dat proces zo te regisseren dat er iets uitkomt waar iedereen mee uit de voeten kan. Politici overigens, die komen nog veel te weinig en dat kan je wel merken ook, een enkele, getrainde uitzondering daargelaten.

Welke producten en diensten zijn aantrekkelijk voor juristen?

Het antwoord op deze vraag is drieledig. Als eerste zijn juristen als partijadviseur gebaat bij een training onderhandelen. Als tweede de opleiding tot NMI Register mediator, heel aantrekkelijk voor mensen die in bemiddelende rollen willen werken. En als derde biedt Result ADR allerlei zaken aan om kennis en vaardigheden op het gebied van onderhandelen en mediation te verdiepen.

Wat zijn relevante marktontwikkelingen?

Cliënten zijn mondiger geworden. Ze willen meer en meer zeggenschap houden over de oplossing van hun problemen. Ze zijn pragmatisch en willen snel vooruit. Vroeger was men principiëler. Nu wil men liever een snelle goede oplossing dan het onderste uit de kan. Minnelijk regelen komt steeds meer in de plaats van hard tegen hard.

Op gebied van mediation is er tegenwoordig meer ruimte voor inhoudelijke bemoeienis van de mediator voor het vinden van de oplossing. In 1995 waren mediators echte procesboeren, ze hielden zich alleen bezig met het proces en niet met de inhoud. We zijn nu een stuk leniger: partijen blijven baas in eigen oplossing, dat is gebleven, maar de mediators denken actiever mee met de inhoud van de oplossing.

Als laatste ontwikkeling, maar die is speculatief: op langere termijn voorzie ik dat de overheid de toegang tot de rechter gaat conditioneren: pas toegang tot de rechter als je duidelijk hebt kunnen laten zien dat je er zelf alles aan hebt gedaan. Al dan niet met een mediator. Rechtsgang is een kostbare affaire, daar moet je met terughoudendheid een beroep op doen. Weg mag het natuurlijk nooit. Je recht moet je kunnen blijven halen. Zonder rechtsgang geen rechtstaat.

Hoe spelen Result ADR en jullie hier op in?

Allereerst door onze krachten te bundelen voor een betere opleiding voor mediators; de beroepsopleiding NMI Registermediator. Daarnaast biedt Result ADR allerlei diensten die aansluiten bij deze ontwikkelingen; specialisten op het gebied van arbeidsmediation, echtscheidingsmediation, maar ook geschiloplossing binnen (internationale)bedrijven. En beide geven we mensen de instrumenten om voor hun belangen of die van hun cliënt op te komen zonder dat dat ten koste gaat van anderen. Noem het maar belangenmanagement.

Heeft u 3 tips voor de doelgroep?

  1. Ga altijd uit van wat voor je cliënt van wezenlijk belang is. Doorgaans is dat meer dan alleen de juridisch technische kant van het verhaal. Ook emoties en het repareren of behouden van relaties zijn belangrijke zaken voor je cliënt.
  2. Sta stevig en dus op twee benen: Zorg dat je juridisch inhoudelijk je vak verstaat en tegelijkertijd je vaardigheden op orde hebt.
  3. Kijk naar je wederpartij als iemand die jou kan helpen om voor jezelf of je cliënt een goede oplossing te vinden. Sta niet tegenover elkaar maar juist naast elkaar. Twee weten en kunnen meer dan één. Vijandbeelden zijn echt old school.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven