In gesprek met Kim Richel van Dialogue

Delen:

Kim RichelDialogue is een bureau voor ontwikkeling van talent en organisaties van hoogopgeleide mensen. Met advies, coaching, mediation en training ondersteunt Dialogue organisaties in hun organisatieontwikkeling, teams in hun teamontwikkeling en individuen in hun persoonlijke- en vaardighedenontwikkeling. Kim Richel, mediator en trainer bij Dialogue, geeft aan: “Wij menen dat door mensen te versterken, de organisatie erachter wordt versterkt. Wij hebben 10 jaar ervaring in het trainen van vaardigheden en het ontwikkelen van maatwerkprogramma’s. Vanaf dit jaar verzorgen wij samen met CPO de Beroepsopleiding voor Advocaten.”

Wat is uw achtergrond?

Tot een paar jaar geleden ben ik als jurist werkzaam geweest. Ik ben gespecialiseerd in mededingingsrecht en ben mijn loopbaan bij de NMa (nu ACM) gestart. Daarna heb ik als manager in het bedrijfsleven gewerkt. Toen ik zelf een mediationopleiding ging volgen wist ik dat daar mijn toekomst lag. Ik wilde niet alleen als mediator aan de slag, maar ook kennis overdragen aan anderen. Dat bracht mij bij Dialogue.

Wat is uw rol binnen de organisatie?

Mijn rol binnen de organisatie is mediator en trainer in onder meer de NMI erkende mediationopleiding en andere trainingen op het vlak van persoonlijke ontwikkeling en bemiddelings- en conflictvaardigheden. Daarnaast geef ik advies op het gebied van conflictmanagement in organisaties. Wij hebben een eigen visie op de aanpak van interne (samenwerkings- en arbeidsconflicten) en externe (klantbehandeling) conflicten in organisaties en ontwikkelden een 7-stappen plan om tot een conflictvaardiger organisatie te komen. Verder coach ik mensen die zich in een conflictsituatie, bijvoorbeeld problemen in een maatschap, bevinden.

Waarin blinkt uw organisatie uit?

Wij hebben de juiste mensen voor the job. Onze doelgroep zijn de professionals. Dit is een doelgroep die hoge eisen stelt en vaak kritisch, snel, cognitief sterk en autonoom is. Al onze trainers zijn academisch gevormd en beschikken over relevante werkervaring, expertise en know how in de advocatuur, bedrijfsleven en de overheid. Wij weten wat onze doelgroep beweegt en onze trainingen en programma’s sluiten dus goed aan bij de belevingswereld van de professionals. Daarnaast blinken wij uit in onze persoonlijke benadering. We hebben oprechte interesse in mensen en dat wordt gewaardeerd. We leveren altijd maatwerk.

Op welke doelgroep richt u zich?

Zoals gezegd richten wij ons op professionals. Van advocaten, bedrijfsjuristen, notarissen, ambtenaren en HR-managers tot professionals in het bedrijfsleven en de gezondheidszorg.

Welke producten en diensten zijn aantrekkelijk voor de juristen?

Veel van onze producten zijn aantrekkelijk voor juristen. Dialogue heeft diverse trainingen en programma’s ontwikkeld die zijn afgestemd op de praktijk en het werkterrein van juristen. Als ik er nu enkele moet benoemen, dan zijn het onze patroonscursus en de mediationopleiding.

De patroonscursus is specifiek voor advocaten die patroon zijn of binnenkort worden. Als patroon ben je verantwoordelijk voor de begeleiding van de advocaat-stagiaire. Wij hebben het vaardighedenonderdeel in het programma mee helpen ontwikkelen en weten als geen ander wat het leer- en ontwikkelingsproces van de advocaat-stagiaires is. Ook in de patroonscursus zie je onze persoonlijke aanpak terug. Wij werken met een persoonlijkheidstest en kunnen per deelnemer maatwerk leveren.

Wij bieden ook de door het NMI erkende mediationopleiding aan. De mediationopleiding is eigenlijk een groot vaardighedenprogramma. Het is een intensieve opleiding voor professionals die mediator willen worden. Maar meer nog wordt deze opleiding gevolgd in het kader van persoonlijke ontwikkeling om kennis van conflicthantering, bemiddelingsvaardigheden en zelfreflectie op te doen. Deze opleiding gun ik iedereen. Het is een fantastische opleiding voor je persoonlijke ontwikkeling. Met weer die persoonlijke aanpak: we bieden bij de opleiding individuele coachingsgesprekken aan waarin je met je coach aan je eigen plan kunt werken. Als jurist/advocaat breid je niet alleen je dienstverlening uit, maar ga je vanuit een andere invalshoek in gesprek met je cliënten. Je gaat je cliënten als het ware breder bedienen door meer door te vragen op de onderliggende belangen en zo tot een betere aanpak van het probleem te komen.

Wat zijn relevante marktontwikkelingen?

Wij zien dat er ontwikkelingen zijn binnen de advocatuur zelf, zo is alleen juridische kennis niet meer voldoende. De cliënt verwacht dat de advocaat meer een ‘trusted adviser’ is, die niet alleen de relevante juridische kennis in huis heeft, maar ook een adviserende rol inneemt. Zoals ik al bij de mediationopleiding aangaf: het gaat om het meedenken met de cliënt en scherp kijken naar wat voor de cliënt van belang is. Dit vereist bepaalde vaardigheden.

Een andere belangrijke ontwikkeling is het initiatiefwetsvoorstel mediation dat Van der Steur (VVD) in april dit jaar heeft ingediend. Mediation heeft nu nog geen wettelijke basis. Van der Steur wil van mediation een goed alternatief voor de traditionele rechtspraak maken, door mediation wettelijk te verankeren. Als zijn plannen het licht gaan zien – en dat geloof ik zeker – zal er op het gebied van mediation een en ander gaan veranderen. Er wordt in het wetsvoorstel gepleit voor het vaker doorverwijzen naar mediation door de rechter. En partijen zullen moeten beargumenteren waarom zij niet eerst gebruik hebben gemaakt van mediation alvorens te gaan procederen. Als advocaat moet je anticiperen op deze veranderingen.

Hoe speelt u hier op in?

Wij hebben die veranderingen zien aankomen en bieden dan ook al jaren specifieke trainingen en opleidingen zoals bemiddelings- en mediationvaardigheden, onderhandelingsvaardigheden, gesprekstechnieken en adviesvaardigheden voor professionals zoals advocaten en juristen. Wij bieden een fantastische mediationopleiding en laten zien wat de toegevoegde waarde van advocaten in mediation kan zijn: het stellen van een goede conflictdiagnose, het begeleiden en voorbereiden van je cliënt op mediation. Veel advocaten zien die ontwikkelingen ook en volgen de mediationopleiding of andere vaardighedentrainingen.

Heeft u tips voor de doelgroep?

dialogue-100x100Anticipeer op de veranderingen. Richt je op de belangen van je cliënt en niet alleen op het juridisch probleem. Ontwikkel je tot een trusted advisor. Daarnaast is het zinvol om je voor te bereiden op de veranderingen die de ontwikkelingen op het gebied van mediation met zich mee kunnen brengen. Maak een afspraak bij Dialogue en laat je adviseren wat voor jou een goede opleiding zou zijn! Zie www.dialoguebv.nl

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven