In gesprek met Pieter Dietz de Loos van Cardec

Delen:

Pieter Foto wCardec is opgericht door Pieter Dietz de Loos. Vanuit zijn advocatenpraktijk én bancaire achtergrond ontstond de gedachte en behoefte aan het oprichten van een databank van dubieuze debiteuren. Door registratie van dubieuze debiteuren in de Cardec Databank beoogt Cardec de betalingsmoraal te verhogen en onnodige afschrijvingen c.q. overkreditering te voorkomen. Tevens wil Cardec de administratieve rompslomp voor de beroepsgroepen verminderen, zodat er meer tijd is voor de core business.

Wat is uw achtergrond?

Ik heb zelf een bancaire achtergrond. In mijn studententijd heb ik bij ABN gewerkt op de afdeling persoonlijke lening. Hier heb ik kennis gemaakt met het BKR-systeem, in dat systeem worden dubieuze debiteuren in de financiële wereld geregistreerd. Vervolgens ben ik rechten gaan studeren. Na mijn afstuderen heb ik nog een aantal jaar bij AMRO gewerkt op de afdeling Buitenland & Concernrelaties als juridisch medewerker. Toch bleef de advocatuur me roepen en ben ik in 1985 mijn eigen kantoor begonnen, De Loos & Schrijver Advocaten.

Hoe is Cardec ontstaan?

Via mijn eigen kantoor kwam ik in aanraking met dubieuze debiteuren. In die tijd gold de gedragsregel nog dat je als advocaat geen zaak aanneemt als je weet dat de vorige advocaat niet is betaald. Ik heb mij toen de vraag gesteld: hoe weet je dat als de klant je dat niet vertelt? Zo is het idee voor Cardec ontstaan. Daarbij heb ik gekeken naar het BKR-systeem dat opgericht is in de financiële wereld. Ik ben naar de Raad van Toezicht in Den Haag gegaan en heb gevraagd of er bezwaar tegen is dat ik ‘het BKR van advocaten voor advocaten’ zou oprichten. Er waren geen bezwaren. Vervolgens ben ik naar mr. J.M.F.X. van Veggel, advocaat bij Stibbe (de latere deken) gegaan en heb hem gevraagd het hele juridische traject ter hand te nemen. Hij heeft advies gevraagd aan wijlen professor Quant, hoogleraar advocatuur. Ook deze heeft advies geschreven met als conclusie dat er geen bezwaar is. Vervolgens is het verzoek ingediend bij de registratiekamer, ook deze ging akkoord. Daarna is de Algemene Raad van de Nederlandse Orde van Advocaten en de Algemeen Deken benaderd. Allen hebben aangegeven dat Cardec niet in strijd is met de regels binnen de advocatuur.

Daarna heb ik opdracht gegeven om de zaak software technisch op te bouwen en is het systeem operationeel geworden. In dat proces zijn ook aanverwante beroepen erbij betrokken geraakt, het notariaat, accountants en belastingadviseurs. Daarnaast zijn er een aantal bijproducten toegevoegd zoals ondersteuning bij het vinden van financieringen voor advocatennota’s en het opvragen van kredietrapporten. Zo kan de advocaat uit de rol van oneigenlijk bankier worden gehaald.

Waarin blinkt uw organisatie uit?

Cardec blinkt uit in innovativiteit, geen enkel ander bedrijf doet wat wij doen. We hebben marktonderzoek gedaan waaruit blijkt dat afschrijvingspercentages bij advocatenkantoren relatief hoog liggen. Iedere 10de % lager afschrijvingspercentage voor een kantoor betekent veel geld. Daarbij betaalt de betalende cliënt een opslag voor niet betalende. In het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen moeten kantoren maatregelen nemen ter beteugeling van de afschrijvingspercentages. En daar is de database van Cardec een doeltreffend middel voor, getuige ook de werking van het BKR in het maatschappelijke leven. Het is in het belang van de goed betalende cliënt dat de advocaat zich aansluit bij Cardec.

Zo worden cliënten die wel betalen beschermd tegen hogere kosten ontstaan door cliënten die niet betalen. Ook willen we kantoren helpen hun positie fundamenteel te verbeteren. De situatie is immers zo dat deze dienstverleners in feite ongedekte kredieten moeten verlenen. Enerzijds omdat ze de cliënt in de procedure niet kunnen laten vallen en anderzijds omdat zij maar moeten wachten tot zij hun vordering op de cliënten al dan niet kunnen innen. Een advocaat is geen bankier en de verantwoordelijkheid voor dat ‘bankieren’ moet in het openbaar belang en het belang van goede rechtsverlening worden verbeterd.

Welke producten en diensten zijn aantrekkelijk voor de juristen?

Onze core business is de database, deze is uniek. Verder biedt Cardec – tegen gunstige tarieven – online toegang tot consumententoetsingen, kredietrapporten opvragen, factoring & incasso, financieren, praktijkfinancieringen en herstructureringen, Verificatie Informatie Systeem (VIS) en verhaalsrapporten.

Ieder die zich aanmeldt moet een abonnement afsluiten. Zo checken wij of het kantoor tot de doelgroep hoort waar wij onze producten op richten. Registratie en toetsing zijn niet in strijd met geheimhouding of privacy bepalingen. De cliënt accepteert via de algemene voorwaarden en conditiebrief dat het advocatenkantoor zich vrij acht bij niet of te late betaling tot registratie over te gaan.

Wat zijn relevante marktontwikkelingen en hoe speelt Cardec hierop in?

In de advocatuur is sprake van een krimpende markt, in zoverre dat geld kostbaarder is geworden en dat rechtshulp onbetaalbaar dreigt te worden. Daar biedt Cardec een oplossing voor doordat er zorgvuldiger met de beschikbare geldmiddelen wordt omgegaan. Als iemand een registratie heeft, volgen wij de richtlijnen van het BKR. De registratie blijft 5 jaar staan ook al wordt er tussentijds wel betaald. Zo geven we het signaal af aan de toekomstige crediteur dat voorzichtigheid is geboden.

Daarnaast zien wij dat er een redelijk slecht kredietmanagement is bij de kleinere kantoren ten opzicht van de grote kantoren. Er blijft echter altijd een manco liggen in de zakelijkheid waarmee kantoren in de markt functioneren. Cardec biedt een allround product dat deze manco’s verhelpt.

Heeft u tips voor de doelgroep?

  • Sluit u aan bij Cardec!
  • Wees niet bang om u zakelijk op te stellen ten opzichte van de cliënt. Onze ervaring leert dat cliënten het accepteren dat het kantoor aangesloten is bij Cardec. Cliënten zien ook in dat het in hun eigen voordeel is en ze niet meer hoeven te betalen door de opslag van niet-betalende cliënten.

Op dit moment is Cardec bezig de 50 grootste advocatenkantoren te benaderen en deze zijn onverdeeld positief! Kijk voor meer informatie op www.cardec.nl.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven