In gesprek met Philip de Roos van Legalloyd

Delen:

Philip de RoosPhilip de Roos is advocaat, internetdeskundige en co-founder van Legalloyd. Legalloyd biedt diensten en producten aan die het ondernemingen, overheden en non-profit organisaties makkelijker maakt om goed, snel en transparant juridisch advies te vinden. Via Legalloyd komt u direct in contact met de beste advocaten, tegen de beste tarieven.

Wat is uw achtergrond?

Ik ben als advocaat begonnen bij Stibbe waar ik me heb gespecialiseerd in ondernemingsrecht en procesrecht. Begin 2010 ben ik bij het Europees hoofdkantoor van Google in Dublin aan de slag gegaan. Daar heb ik me gespecialiseerd in online business development. Beide dingen combineer ik nu bij Legalloyd, ik ben advocaat en internet ondernemer.

Hoe is Legalloyd ontstaan?

Het idee is ontstaan toen ik voor het eerst zelf een advocaat zocht. Dat bleek behoorlijk lastig te zijn. Als ik als advocaat hier al moeite mee had dan zal het nog lastiger zijn voor mensen buiten de advocatuur, dacht ik. Toen ik in contact kwam met mijn compagnon die hetzelfde probleem had ervaren, besloten we de handen ineen te slaan en zo is Legalloyd ontstaan. Nu is er een team van 10 man die dagelijks werken aan het vindbaar maken van specialistische advocaten.

Wat is uw rol binnen het bedrijf?

Samen met 2 anderen zit ik in het bestuur van Legalloyd. We hebben een chief technology officer, een chief financial officer en ik doe meer het dagelijks management. Daarbij komt dat ik zelf advocaat ben en me dus ook bezig houdt met de kwaliteitsbewaking van de advocaten. Legalloyd is kritisch over de advocaten die zij toelaat. Wij beoordelen alle advocaten vooraf; wij spreken hen persoonlijk.

Waarin blinkt uw organisatie uit?

Wij blinken uit in het vinden van online en offline zakelijke cliënten. Veel mensen zoeken tegenwoordig ook juridisch advies online. Wij pikken er de zakelijke cliënten uit. Wij zorgen ervoor dat onze advocaten zichtbaar zijn voor die zakelijke cliënten. Advocaten kunnen zich concentreren op het juridische werk. Wij zorgen voor de match.

Op welke doelgroep richt u zich?

Wij richten ons op twee doelgroepen, enerzijds de mensen die een advocaat zoeken, meestal financieel directeuren van grote mkb-organisaties, DGA’s of bedrijfsjuristen. Anderzijds is onze doelgroep de gespecialiseerde advocaat met ruime ervaring.

Welke producten en diensten zijn aantrekkelijk voor de advocaten?

Verreweg het meest aantrekkelijk zijn de hoogwaardige leads. Daarnaast zijn advocaten zich bewust van de noodzaak om ook op internet zichtbaar te zijn. Zij erkennen echter ook dat online advertising een vak apart is en veel tijd en geld kost. Legalloyd is de enige expert in online advertising die ook grondige kennis heeft van de juridische markt. Onze SEO experts zorgen voor een goede vindbaarheid op Google dankzij de juiste zoekwoorden. Een advocaat kan bij ons een uniek Legalloyd Profiel aanmaken, waarin duidelijk de hoge kwaliteit en expertise naar voren worden gebracht. Legalloyd brengt ook jaarlijks de Legalloyd Advocatengids uit – een gebonden boek met informatie, beelden en profielen van de beste juridische specialisten, gedistribueerd aan meer dan 5.000 legal decision makers.

Wat zijn relevante marktontwikkelingen?

Wat ik de opvallendste ontwikkeling vind is dat er online de laatste jaren veel is veranderd. Door websites als Cheaptickets, Skyscanner en Funda is het makkelijker geworden om voor alles de mooiste, grootste en goedkoopste te vinden. Het is eigenlijk te gek dat dat er nog niet is in de advocatuur, dat het zo moeilijk is om helder beeld te krijgen over de kosten en wat je hier voor kunt verwachten. Internet gaat hier een grote rol in spelen net zoals in andere branches.

Hoe speelt u hier op in?

Onze kern is ‘online’ onze hele organisatie bestaat uit online experts. Ook onze producten zijn ‘2.0’; we hebben een review systeem, we geven advocaten met een dashboard inzicht in de clicks die ze van ons krijgen, en we ontwikkelen een innovatieve app.

Via ons kun je ook offertes opvragen bij verschillende advocaten. Dit is vooral voor grote klanten interessant; door een opdracht bij 4 of 5 geschikte advocaten uit te zetten, krijgt de cliënt interessante informatie. Niet alleen over de kosten, maar ook over de strategie en het plan van aanpak.

Heeft u 3 tips voor de doelgroep?

  • Zorg als advocaat dat je je specialiseert. Er zal altijd ruimte zijn voor de echte specialisten. Ik geloof dat de generalisten, de ´huisartsen´ het lastiger gaan krijgen.
  • Laat vervolgens het ontwikkelen van business aan ons over. Advocaten moeten zich niet bezig houden met Twitter en AdWords, maar met hun core business: de advocatuur.
  • Mijn tip voor bedrijven, houdt niet automatisch vast aan grote kantoren met veel overhead. Word een kritisch inkoper en cut your legal fees in half!

Voor meer informatie zie: www.legalloyd.com

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven