In gesprek met Rob van Dongen

Delen:

Rob van DongenRob van Dongen is inmiddels 30 jaar werkzaam in de media- en entertainmentbranche. Eerst als toetsenist, componist en producer, nu is hij de huisadvocaat voor velen. Niet alleen nationale en internationale (EDM) artiesten maken gebruik van zijn diensten, maar ook artiestenmanagers, booking agents, record labels, publishing companies en event promotors. Per 1 juli 2014 is het nieuwe niche kantoor Dikhoff Van Dongen Advocaten geopend aan het Amstelveld in Amsterdam.

Waarom heeft u de keuze gemaakt voor de advocatuur en de specialisatie in media-, en intellectueel eigendomsrecht?

Toen ik 28 was besloot ik om te stoppen als professioneel muzikant en een ‘echt’ vak te kiezen. Popmuzikant is toch een onzeker vak. Daarbij vond ik mezelf niet goed genoeg om mijn verdere leven als muzikant te vullen. Ik ben rechten gaan studeren om daarna achter de coulissen weer in de muziek/entertainment industrie werkzaam te kunnen zijn. Ik had het idee dat Nederlands recht met de specialisatie media-, en intellectueel eigendomsrecht voldoende handvaten kon geven.

Door mijn leeftijd – ik was destijds 30 – was een studentstage, laat staan een baan, bij een van de grotere kantoren uitgesloten. Uiteindelijk heb ik mijn studentstage bij advocatenkantoor Van der Kroft Advocaten gevolgd, de bakermat van de entertainment advocaten. Dit kantoor omarmde mij vanwege de praktische kennis en relaties die ik had opgebouwd. Zo heb ik samen met Prince gejamd en een Loïs Lane-album geproduceerd. Ik werd verliefd op het advocatenwerk wat ik toen als student mocht doen. Na mijn studentstage kreeg ik meteen een baan als advocaat-stagiaire aangeboden, waarop ik ben ingegaan.

Een credo wat ik nog steeds hanteer is “Het schrijven van een advies, een conclusie of een pleidooi moet zijn als het componeren van een popsong: compleet, overtuigend en to the point”.

Hoe en waarom is dit nieuwe kantoor ontstaan?

Sander Dikhoff en ik waren samen met Hans Bousie partners van Bousie Advocaten. Door een zakelijk meningsverschil besloten we om samen iets anders te doen. De wijze van samenwerking wilden we voorzetten onder een nieuwe identiteit. Per 1 juli 2014 zijn de deuren geopend van ons nieuwe kantoor aan het Amstelveld in Amsterdam. Samen met Sander en Gaico Bos zullen we op de media- en entertainmentbranche gerichte praktijken bij dit kantoor gaan voeren. We gaan nu doen wat we het liefst doen en waar we goed in zijn: (digitale) media en entertainment.

Wat is uw rol binnen het bedrijf?

We hebben alle drie in principe een eigen domein en specialisatie. Mijn domein ligt vooral in het naburig recht, het (muziek)auteursrecht en het mediarecht in brede zin. En die schil raakt ook wat Sander doet. Waarbij hij zich meer richt op het filmrecht. Hij treedt op voor onder andere distributeurs, producenten, regisseurs en acteurs. Daarnaast is hij al jaren betrokken bij deals in medialand (overnames, joint ventures etc.). Gaico Bos is thuis in alle juridische aspecten van de film- en televisiewereld, digitale media en internet met de focus op het digitale stuk. ICT is eigenlijk een domein wat we met z’n drieën willen aansturen in het kader van online distributie van digitale content. Daarom heb ik ook in 2013 met goed gevolg de Grotius opleiding ICT en Informaticarecht afgelegd. We focussen ons hierop in combinatie met ‘oude’ rechtsgebieden.

Waar ligt de kracht?

Onze kracht ligt in de domeinen waar we ieder voor zich een rol vervullen. De verschillende werelden waarin wij al decennia verkeren en werkzaam zijn, al dan niet als advocaat. Zo zit ik al 30 jaar in de industrie, heeft Gaico een achtergrond als televisieproducent en Sander zit al jaren in de filmbusiness. Hij zit onder andere in het bestuur van het Nederlands Filmfestival. Doordat de cirkels elkaar overlappen, kunnen we elkaar helpen waar nodig. Het synergie-effect is compleet.

Een primaire kracht zijn de juridische disciplines die nodig zijn om de cliënt de meerwaarde te geven in combinatie met de 20 à 30 jaar ervaring die we hebben. Doordat we uit de industrie komen, spreken we de taal van het vak maar we hebben ook de juridische kennis. We kunnen op de lange termijn adviseren vanwege onze praktische kennis.

Op wie richt het kantoor zich?

We werken voor partijen in de creatieve sector, met name muziek, film, tv, theater en online media.
Daar horen ook VOD aanbieders of andere online initiatieven bij waarbij het digitale entertainment contact via internetdiensten worden aangeboden.

Wat zijn relevante marktontwikkelingen?

De technologische ontwikkelingen en digitalisering van de samenleving in het algemeen en de entertainmentbranche in het bijzonder, hebben hun onomkeerbare effect op de telkens veranderende (internationale) wetgeving en de wijze waarop je de cliënt van dienst kan zijn en kan blijven. Ook juridische kennis is op een eenvoudige manier toegankelijker geworden.

De cliënt is dan ook steeds bewuster van de meerwaarde die een advocaat kan bieden. De cliënt wenst ook eerder de vergelijking te maken tussen aanbieders. Advocaten moeten tegenwoordig pitchen en er wordt verlangd dat ze dedicated zijn. Een tendens die zich al heeft ingezet is dat juridische dienstverleners steeds meer niche kantoren oprichten om zich als specialist aan te bieden bij afnemers.

Wij spelen hier op in door de oprichting van ons niche kantoor plus de meerwaarde die wij denken te hebben door de expertise in de markt. Wij hebben direct contact met de cliënt en weten wat er speelt. Het persoonlijke contact zal een reden blijven waarvoor cliënten bij je blijven en eerder geneigd zijn om bij het vergelijken van verschillende offertes voor ons te kiezen als ze weten wat we doen.

Heeft u tips voor de doelgroep?

Laat de verleende dienst de leidraad zijn voor samenwerking en niet per definitie de hoogte van de factuur. Elke dienst vertegenwoordigt waarde. Ook de cliënt bepaalt zelf de waarde, de cliënt kan er op inspelen door zelf kritisch te zijn en vragen te stellen waar nodig. Als de waardering door de advocaat en de afnemer teveel van elkaar verschillen, dan is samenwerken bij voorbaat gedoemd te mislukken. Maak daarom voorafgaand goede afspraken over wat verlangd wordt en onder welke voorwaarden dat geleverd wordt.

Dikhoff Van Dongen Advocaten – media | entertainment | digital
Dikhoff-Van-Dongen-AdvocatenKerkstraat 363A
1017 HW Amsterdam
T 020 5219999
www.dikhoffvandongen.nl

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven