Partnerbijdrage van

Is uw kantoor klaar voor het nieuwe, nieuwe normaal?

Kijkt u er ook zo naar uit? De dagen worden weer langer, de lente komt eraan, en er komt langzaam licht aan het einde van deze coronatunnel, waardoor ik echt zin heb om weer naar kantoor te kunnen gaan!

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Toegegeven, het afgelopen jaar is thuiswerken zo normaal geworden, dat ik niet verwacht dat we onze thuiswerkplek volledig vaarwel zullen zeggen. Ook hier bij ons op kantoor zie ik dat het ‘op afstand’ werken, mede met dank aan handige technologie, dusdanig goed en soepel verloopt dat we dit zeker zullen blijven voortzetten.

Maar ik kijk er hoe dan ook naar uit om weer ouderwets met z’n allen een kantoordag te hebben. Waarbij de digitale koffie vervangen wordt door een échte (geen melk en wel een suikerklontje ajb) en we, zonder anderhalve meter afstand te houden, met z’n allen aan de lunchtafel kunnen zitten.

Manier van werken voorgoed veranderd door corona

Toch zal de kantoordag anno 2021 er anders uitzien dan een werkdag begin 2020. Veel afspraken buiten de deur zullen niet meer noodzakelijk zijn, omdat een efficiënte videovergadering vaak net zo goed volstaat. Waardoor de tijd die overblijft weer aan andere zaken besteed kan worden.

Maar wanneer u met veel collega’s op kantoor bent, en de agenda’s vol staan met digitale afspraken, dan zou dat wel eens voor problemen kunnen zorgen op uw zakelijke internetverbinding.

Video’s vragen veel van uw internetverbinding

Nu we nog met z’n allen vanuit huis werken, is het geen probleem om met 20 man tegelijkertijd in te bellen op een videocall. Door het decentrale werken worden alleen de internetverbindingen van de netwerkproviders maximaal belast. Maar wanneer we straks weer op kantoor werken, dan zijn het niet alleen de netwerken van de grote providers die de hoeveelheid aan videodata moeten kunnen opvangen, ook het netwerk van uw kantoor moet voldoende capaciteit hebben.

Want wanneer we hetzelfde digitale gedrag blijven vertonen als thuis, dan kan het zomaar zijn dat uw zakelijke internetverbinding de hoeveelheid verkeer niet aankan, waardoor er een soort digitale file ontstaat. Uw beeld gaat haperen, of valt zelfs volledig weg waardoor u enkel nog geluid heeft. En in het allerergste geval zou zelfs uw hele internetverbinding eruit kunnen liggen.

Welke internet capaciteit heeft u minimaal nodig?

Kon u ‘vóór corona’ nog volstaan met een gemiddelde internetverbinding, door de toename aan videoverkeer zal dit ‘na corona’ niet voldoende zijn. Beeldbellen vergt immers veel capaciteit van uw internetverbinding en daarom wil ik u nu alvast aanraden om, voordat iedereen terugkomt naar kantoor, goed te controleren of uw zakelijke internetverbinding nog toereikend is.

Waar moet u rekening mee houden?

De kwaliteit van uw internetverbinding is in de eerste plaats afhankelijk van twee factoren.

1. De bandbreedte:

Als eerste is het belangrijk dat uw netwerk voldoende bandbreedte heeft om meerdere videogesprekken tegelijkertijd te kunnen voeren. Het is lastig te zeggen hoeveel een videogesprek exact vraagt, omdat dat van meerdere factoren (zoals het platform, resolutie en kwaliteit van de camera) afhankelijk is. Maar gemiddeld genomen kunt u aannemen dat een digitale vergadering in Microsoft Teams zo’n 2Mbps gebruikt. Daarnaast is het goed om te weten dat de meeste platformen de kwaliteit van de videostream aanpassen naar gelang er bandbreedte beschikbaar is.

2. Latency of Ping-tijd

De kwaliteit van uw verbinding is ook afhankelijk van de latency, ofwel de ping-tijd van uw verbinding. Om een kwalitatief goed videogesprek te kunnen voeren is het belangrijk dat de ping-tijd zo laag mogelijk is. In principe zeggen we hoe dichter bij de 1 ms hoe beter, maar dat is een snelheid die zelfs een gemiddeld glasvezelnetwerk (ping-tijd 5 ms) nog niet kan waarmaken. De echt grote problemen met een videogesprek ontstaan pas wanneer uw verbinding een ping-tijd heeft van meer dan 100 ms.

Daarnaast moet u niet vergeten dat het reguliere internetverkeer en een eventuele connectie met een cloudserver ook een deel van uw bandbreedte afsnoept.

Kortom, om uw internetverbinding, ook bij een volledige kantoorbezetting, zo stabiel mogelijk te houden, moet u controleren of de bandbreedte hoog en de latency laag genoeg is.

Voldoet uw verbinding niet aan uw eisen?

Ook dan is de oplossing binnen handbereik. Tegenwoordig is Helder Zakelijk Internet ook leverbaar op het snelle en stabiele glasvezelnetwerk met een internetsnelheid van 600 / 50Mbit/ seconde. Ruim voldoende om meerdere digitale vergaderingen tegelijkertijd te kunnen houden.

Heeft u hier interesse in, doe dan gelijk onze postcodecheck, om te zien of we ook op uw kantoor, nog voordat alle bureaus weer bezet zijn, een actieve glasvezelverbinding kunnen opleveren.

Geen overlast door werkzaamheden, geen downtime en geen digitale file, maar gewoon Business as usual. Ook dat is helemaal helder.

Auteur: Dimmen Wesdijk, Directeur & Eigenaar Helder Telecom & ICT

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
De Lexxyn Groep verenigt diverse ICT-dienstverleners in de juridische sector. Door hun specifieke ervaring zijn zij uitstekend op de hoogte van uw bedrijfsprocessen en…

Meer berichten van partner

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten..

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top