Juridisch advies over de AVG voor ondernemers die óók in Duitsland actief zijn

Delen:

Foto: Depositphotos

Inmiddels is het bijna een jaar geleden dat de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, is geactiveerd voor iedereen die persoonsgegevens verwerkt. In de juristenwereld een roerige tijd, want wat mag wel en wat mag niet meer na het instellen van deze wet? Kort na het invoeren van de AVG zagen we dat de top van de advocatenkantoren nog steeds niet voldeden aan de nieuwe voorwaarden. Nu we bijna een jaar verder zijn, zijn ondernemers echter meer en meer gewend en wordt er alweer verder gekeken naar de ontwikkeling van hun bedrijf. Steeds meer bedrijven gaan bijvoorbeeld de Duitse grenzen over om ook daar te ondernemen, waarbij sommige bedrijven zelfs gaan vestigen in Duitsland. Hoe zit het met de AVG wanneer je als Nederlandse ondernemer óók in Duitsland actief bent met je bedrijf? Je leest het hier.

Grotendeels gelijk

Een van de grootste voordelen van het invoeren van de AVG, in het Engels GDPR (General Data Protection Regulation), is dat het regels zijn die er juist voor moeten zorgen dat de Europese lidstaten meer op één lijn komen te zitten. Voorheen was er te veel verschil te zien in de data- en privacywetgeving waardoor er regelmatig problemen voordeden die niet eenvoudig waren op te lossen. Daarom is de AVG in grote lijnen gelijk wanneer we kijken naar de Nederlandse versie en de Duitse DSGVO, de Datenschutz Grundverordnung. Hierdoor is het voor bijvoorbeeld Nederlandse ondernemers gemakkelijker om te bekijken of er vraag is naar hun product op de Duitse markt. Toch moet je nog op enkele punten letten, omdat er zeker nog wat invullingen zijn gemaakt die in Duitsland wel actief zijn en in Nederland niet – en andersom.

Checklist website op Duitse markt

Wanneer iemand over een Nederlands/Duitse webshop beschikt waar ook Duitse klanten producten kunnen bestellen, is het aan te raden dat hij of zij een fiscaal jurist inschakelt met de nodige kennis van zaken omtrent de AVG. Er is namelijk alsnog een behoorlijke checklist te vinden die je af moet gaan, wil je er 100% zeker van zijn dat je op de juiste manier aan de slag gaat. Bij verschillende manieren van online marketing Duitsland, zoals een pakkende prijsvraag of een nieuwsbrief waarbij men zich moet aanmelden, moet je rekening houden met de volgende punten die op een andere manier in Duitsland worden verrekend dan in Nederland.

  • Cookiegebruik
  • toestemming leeftijd: in Duitsland is dit vanaf 18 jaar
  • Autoriteit Persoonsgegevens en FG
  • Datenschutz & Impressum

In Nederland is het verplicht om toestemming bij cookies te plaatsen op een website of een webshop; menig marketeer en ondernemer is ontzettend blij dat dit in Duitsland gemakkelijker gaat. Daar mag je een cookie sowieso plaatsen, zolang het gebruik van de cookie wordt weerlegd in de Datenschutz. Dat is veel handiger bij het meten van bezoeken of bepaalde marketingacties.

Functionaris voor Gegevensbescherming inschakelen

Bij sommige bedrijven is het inschakelen van een Functionaris voor Gegevensbescherming (FG) verplicht na 25 mei 2018. Deze persoon zorgt ervoor dat alle regels omtrent de AVG binnen het bedrijf worden nageleefd en worden bijgehouden. Hij of zij is dus puur aangenomen om de AVG helemaal up to date te hebben binnen een bedrijf. Wanneer mensen in Duitsland besluiten te ondernemen, moeten zij weten dat zij ook daar een FG moeten inschakelen die in Duitsland is ingeschreven bij de zogeheten Bundes-Datenschutzbeauftragter. Ze kunnen ook een FG inschakelen in Nederland die speciaal voor de Duitse markt wordt benoemd, zodat er op ieder moment op de juiste manier wordt omgegaan met de Duitse persoonsgegevens.

Updaten van Datenschutz en Impressum

Net als bij Nederlandse websites en webshops waar gegevens worden verzameld moet je op de Duitse website een privacyverklaring (Datenschutz) en een colofon (Impressum) hebben die volgens de laatste regels vernieuwd is. Hierbij vind je het één en ander wat betreft informatie op internet, hoewel hier altijd wordt aangeraden om iemand in te schakelen die expert is op dit gebied. Dit soort documenten komen vrijwel helemaal overeen met wat je vandaag de dag op Nederlandse websites moet hebben staan. Dat betekent dat men duidelijk uitgelegd moet hebben waar ze bijvoorbeeld de e-mailadressen en persoonlijke gegevens voor gaan gebruiken nadat deze zijn verzameld in het inschrijfformulier van bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Ook wordt hier meer over de verschillende betaalmethodes geschreven die in de webshop worden gehanteerd en op welke manier er gebruik wordt gemaakt van sociale netwerken voor het bedrijf. Kortom: een ervaren jurist kan Nederlandse bedrijven en ondernemers naast dit online advies nóg beter helpen bij het AVG-proof maken van hun bedrijf op de Duitse markt.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven