Maatwerk dozen niet naar wens? Dit zijn je rechten

Het kan natuurlijk voorkomen dat je doordat het product dat je verkoopt niet in een standaard formaat doos past, je genoodzaakt bent om maatwerk dozen te laten maken.

Delen:

Je voelt hem dus al aankomen, deze worden speciaal voor jou gemaakt. Waar je bij standaardproducten recht hebt op herroeping, ligt dit bij maatwerk net even anders. Belangrijk daarbij is wel dat er een verschil is tussen kwaliteit en smaak, mits er totaal iets anders wordt geleverd dan van tevoren is afgesproken. Omdat we toch vaak zien dat dit tot de nodige discussie leidt, leggen we je precies uit hoe dit nu eigenlijk juridisch zit. Je zit er namelijk niet op te wachten dat je straks duizenden dozen in je magazijn hebt staan, waar je eigenlijk niets mee kunt.

Controleer de algemene voorwaarden

Voordat je een contract tekent of akkoord gaat met de offerte, is het belangrijk om de algemene voorwaarden goed door te lezen. Hier staan namelijk afspraken in over het retourbeleid, de garantie, maar ook de klachtenprocedure is beschreven. Let daarbij wel goed op dat je de termijn die wordt genoemd ook respecteert. Stel dat je een klacht binnen 8 dagen moet melden, dan wordt het een lastig verhaal wanneer je dit pas op dag 21 doet. Nu zullen de meeste leveranciers om een dag of twee niet zo snel lastig doen, maar kun je je beter aan de regels houden.

Neem contact op met de verkoper

Stel dat je kiest voor maatwerk kartonnen dozen van Dozenproducent, dan wordt er uiteraard eerst een proefdruk gemaakt. Nadat je deze sample hebt ontvangen, wordt er vaak een kleine batch gedraaid, zodat je kunt kijken of het ook in de praktijk allemaal naar wens is. Mocht dit het geval zijn, dan wordt de rest geproduceerd of er worden, waar nodig, nog wat aanpassingen gedaan. Toch zien we dat lang niet alle leveranciers op deze manier te werk gaan en bijvoorbeeld direct op basis van de door jou aangeleverde specificaties beginnen met de productie. Mocht het dan niet naar wens zijn, neem dan zo snel mogelijk contact op met de verkoper.

Mogelijkheden bij een gegronde klacht

Heb je contact opgenomen met de verkopende partij en hebben ze je klacht ook erkend, dan bieden ze vaak de volgende opties. Gratis vervanging, dus een nieuwe batch dozen die wel aan je wensen voldoen. Ook kan het zijn dat ze je een korting aanbieden, omdat de dozen wel te gebruiken zijn, maar je bijvoorbeeld net even een extra handeling moet verrichten. Kan het echt niet anders en zijn de dozen echt niet te gebruiken, dan is er maar een optie en dat is het ontbinden van het contract. Dit betekent dat je de bestelling annuleert, de goederen retour zendt of laat ophalen en jij je geld terugkrijgt.

Schakel rechtsbijstand in

Kom je er nu echt niet uit samen of wil je graag eerst weten wat je kans juridisch is, dan kun je ook kiezen om rechtsbijstand in te schakelen. Leg precies uit hoe de vork in de steel zit,

zodat ze op basis daarvan een passend advies kunnen geven. Dit advies hoeft niet altijd in jouw voordeel te zijn, aangezien rechtsbijstand onafhankelijk is en toetst op basis van de wet- en regelgeving die er geldt.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven