Mijn eigen reisbureau

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Belt mijn dochter dat ze – met vriend – drie dagen naar Barcelona gaat voor € 60,-. Belt mijn andere dochter dat ze voor vier dagen naar Madrid gaat voor €90,-. Waarom jij en mam dat ook niet eens vaker doen? Ik sputter nog tegen dat het mij voor die prijs nog nooit gelukt is maar krijg via de telefoon te horen dat … de leeftijd …. de vaardigheden met internet … het inzicht hoe die sites werken … de goede aanbieders … Enfin het ligt aan mij en niet aan het aanbod. Mijn vrouw is het daar vanaf de bank van harte mee eens en ik voel me dus getergd. Ok, snoef ik, wij gaan een paar dagen naar … ik zal eens wat leuks boeken!

Ik ben zelf ook wel toe aan een paar dagen er tussenuit. Agenda erbij en … dat wordt dus eigenlijk wel krap de komende twee maanden. Zo treed ik binnen in de wondere wereld van de online reisaanbieders. Waar begin je eigenlijk. Oh, ja Stedentrips! Er zijn nogal wat aanbieders maar ik herken een paar namen en ga vol verwachting aan de slag.

Gelijk raak! € 23,- Milaan. Wil je naar Milaan vraag ik. Daar zijn we al eens geweest. Rome, Barcelona, Madrid? Roep maar, zeg ik nog met een triomfantelijk gevoel. Ik snuffel eerst eens rond en, inderdaad, goeie prijzen. Het wordt Barcelona. Ook al sputter ik dat we daar al ontelbare keren geweest zijn, het blijft even Barcelona. Weer raak, leuke prijzen voor een paar dagen. Hoe kunnen ze het er voor doen, denk ik nog. En je kunt ook direct hotels en auto’s reserveren. Een gevoel van weldaad en grip hebben overvalt me. Mooi eigenlijk, die unbundling van diensten, waardoor je je eigen pakket precies passend kunt maken.

Eens even kijken, twee personen, op die en die datum. Hé, wat gebeurt hier! Ineens is de prijs bijna verdubbeld en helaas op deze datums niet mogelijk. Dat is jammer. Enigszins gedesoriënteerd zoek ik dan maar op Rome (ook al een paar keer geweest). Hetzelfde resultaat, na één klik verdubbelt de prijs hier ook. Na even doorzoeken kan het wel, maar blijkt het hotel niet te passen. Andere datum dus.

Terug naar Barcelona, helaas kan het niet meer voor de eerdere prijs want die is inmiddels merkwaardigerwijze verhoogd. Later hoor ik van mijn dochter dat die programma’s zo zijn ingesteld dat ze automatisch verhogen als je er vaker op klikt. Zogenaamd iets met de stoelen en een gevoel voor urgentie dat door de consument aangeleerd moet worden. Zodat je nu toch maar hapt.

Het gevoel van weldaad slaat om in wanhoop en een licht opkomende irritatie. Ik wordt hier beduveld. Wat ik nu ook probeer, op de data dat ik kan, kan het niet. Dat wil zeggen, het kan wel maar ik kom nooit in de buurt van de prijs van mijn dochters, maar altijd minstens driehonderd euro meer. Nadat mijn vrouw, weer vanaf de bank, gesuggereerd heeft even één van de kinderen te vragen “want die zijn daar zo handig in” besluit ik het op te geven.

Het komt er dus op neer dat de prijzen theoretisch mogelijk zijn als je lang van te voren boekt op data die de reisorganisaties en hotels aangeven. Dan pas je je agenda daaraan aan. Dan pas je daar je koopgedrag op af. Zoals de mensen die alle huis-en-huis bladen uitpluizen en alle aanbiedingen uitknippen en met verwoeste blik door het dorp van de ene winkel naar de andere winkel razen. Zo sturen we het gedrag van de consumenten. Dat klopt, wordt er gemopperd vanaf de bank, vanavond eet het halve dorp bloemkool en de andere helft goulash. En als we een Aldi zouden hebben ook hertenbiefstuk …

Dus unbundling van diensten, de belofte voor een flexibel en passend antwoord op de vraag van de consument, is dus niet zo klantvriendelijk. We zijn wel flexibel maar alleen op onze manier en op onze tijd, en hoe meer u informeert, hoe duurder we worden. Dat wordt nog wat met die unbundeling van juridische diensten.

Ik zie het al voor me. Ik wil een arbeidscontract voor twee medewerkers. Hup, naar de site van advocatenkantoor “your wish is our command & partners” . Klik: arbeidscontract €50, aantal personen: 2. Antwoord: alleen mogelijk in het weekend. Gedurende de week voor een meerprijs van 30%. Ik denk dan doe ik gewoon twee keer één arbeidscontract voor één persoon. Klikt: arbeidscontract €75. Aantal personen: 1. Antwoord: wegens grote drukte wordt de aanbieding alleen in combinatie met een intakegesprek verkocht. U hebt geluk (dit is geen grap)! U bent de 300.000ste bezoeker van onze site en ontvangt dit intakegesprek een reuzenkorting van 40%. Maak ook gebruik van onze combinatiepakketten: arbeidscontracten en huurcontracten. Let op: deze aanbieding geldt alleen voor zzp-ers die vanuit huis werken.

Ik droom hardop over de Ramblas, het wandelen daar, de leuke eettentjes daar, de luchten, de Catalanen, even helemaal weg. Waarom gewoon doen als het romantisch kan, per slot. Waardeloos, roep ik uit! Erger je niet zo, zegt de bank. We gaan gewoon ergens naar toe met de auto, die is al betaald. We nemen gewoon onze wandelschoenen mee. We eten gewoon thuis. Bloemkool of goulash, dat hangt er even vanaf. Of heb jij meer zin in hertenbiefstuk …?

Delen:

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

Over Mr.

Mr. is hét platform voor juristen. Mr. bericht over actuele zaken in de juridische wereld en belicht en becommentarieert deze vanuit een onafhankelijke positie. Mr. richt zich op alle in Nederland actieve juristen en WO-rechtenstudenten.

Volg MR. op social media

Service menu

Contactgegevens

Uitgeverij Mr. bv
Paul Krugerkade 45
2021 BN Haarlem
Uitgever: Charley Beerman
E-mail: beerman@mr-magazine.nl

Scroll naar top