Mr. van de week is Rob Faasen (partner Eversheds Faasen). Afgelopen periode is door Eversheds International een onderzoek uitgevoerd onder 130 General Counsels en 80 partners wereldwijd. De conclusies daaruit zijn onlangs gepubliceerd in een rapport met de titel ‘Het advocatenkantoor van de 21ste eeuw – de cliëntrevolutie’.
Een van de conclusies van het internationale Eversheds-onderzoek is dat grote advocatenkantoren in snel tempo moeten moderniseren, willen zij geen terrein verliezen aan de interne juridische afdelingen van bedrijven. In hoeverre denkt u dat hiervan sprake is in de Nederlandse situatie en hoe representatief is dit rapport in zijn algemeen voor de situatie hier?
De situatie in UK verschilt niet enorm met de situatie in Nederland, waar het gaat om de conclusies van dit rapport. Verschillende andere onderzoeken, waaronder die van ons in 2008 en die van Houthoff Buruma in 2009, hebben dat ook duidelijk gemaakt. De rol van de General Counsel in de business wijzigt, maar de General Counsels verlangen ook een andere rol van hun advocaten. Die trend zien wij al enkele jaren. De economische crisis heeft daarin een catalyserend effect gehad. In Nederland ondervinden wij wellicht nog wat minder de trend naar het gebruik van technologie, maar wel sterk een kritische keuze van de law firms van de advocatenkantoren die diverse juridische afdelingen van bedrijven ondersteunen. Het gaat daarbij niet zozeer alleen nog maar om de hoogte van tarieven, maar ook in de wijze waarop diensten worden aangeboden en bovenal in transparantie en controle over de samenwerking en de omvang van werkzaamheden.
Andere conclusie: meer dan de helft van ondervraagden maakt gebruik van technologie om juridische diensten op een efficiëntere manier te leveren. Waar moeten we aan denken?
Bij veel bedrijfsjuristen in Nederland zien wij de trend naar gebruik van verschillende technologische systemen (IT-systemen) voor contractmanagement, maar ook voor de planning van werkzaamheden en dergelijke. Zeker in de grotere bedrijfjuridische afdelingen zien wij toename van de ontwikkeling. De ervaring leert dat men in de UK daar regelmatig al veel verder mee is. Zowel in de (bedrijfs)processen binnen de juridische afdeling, zoals hiervoor beschreven, maar ook op het terrein van E-billing, waar software, zoals Serengeti en dergelijke wordt gebruikt. De door Eversheds ontwikkelde technologie, zoals het Global Account Management System, maar ook de lichtere uitvoeringen daarvan, worden met zeer veel enthousiasme ontvangen door verschillende General Counsels. Het geeft hen de mogelijkheid om controle te houden over de werkzaamheden als zodanig, zodat projecten niet hun eigen weg gaan zodra externe juristen daarbij betrokken worden. In de tweede plaats biedt het de General Counsels controle over de kosten. Daarom werken wij met vooraf gefixeerde kosten en geven wij onder meer via web-enabled systemen inzicht in hoe het honorarium zich verhoudt tot de budgetten en dergelijke. Niet in één specifieke zaak, maar in alle zaken die wij voor cliënten doen. Ook het voorspelbaar maken van die kosten en het inzichtelijk maken van alle werkzaamheden die extern en intern gedaan kunnen worden, zijn belangrijke aspecten. Projectmanagement is daarbij de sleutelfactor. Daarin werken wij nauw samen met de bedrijfsjuristen van klanten. Eversheds heeft twee belangrijke technologische tools ontwikkeld om dit projectmanagement te ondersteunen. Een daarvan is DealTrack, de andere RAPID.
Vorig jaar hield Houthoff Buruma een uitgebreid kwalitatief en kwantitatief onderzoek onder bedrijfsjuristen en General Counsels. Waarom gaat u nu zelf een dergelijk onderzoek uitvoeren? Of wordt het iets heel anders?
Het onderzoek dat wij uitvoeren is nieuw. Wij besteden aandacht aan andere aspecten, waar bedrijfsjuristen mee geconfronteerd worden. Vooral in de relatie tussen de bedrijfsjurist en de commercie en de rol die advocaten daarin kunnen spelen. Zowel in de ondersteuning als in de wijze waarop advocaten hun diensten dienen aan te bieden.
U verwacht dat een van de uitkomsten van uw eigen onderzoek zal zijn dat bedrijven een nieuw soort ondersteuning van advocatenkantoren gaan verlangen. Waar moeten we dan aan denken?
Het soort ondersteuning dat van advocatenkantoren wordt verlangd, ligt in lijn met datgeen wat in de UK tijdens het onderzoek naar voren is gekomen. Wij kunnen echter niet op het onderzoek vooruitlopen. Wij zien overigens tot nu toe een aantal verrassende resultaten in de tussentijdse rapportages die wij van Boer & Croon krijgen. In het najaar komen wij met een volledig overzicht.
Wie is in uw juridisch bestaan uw bron van inspiratie?
Mijn kinderen: zij kunnen alles terugbrengen tot eenvoudige werkelijkheid; complexe problemen zijn soms kinderlijk eenvoudig op te lossen. Bovenal de vrolijkheid en zin in het leven: dat geeft je energie en inspiratie!
Welk wetsartikel vindt u het mooist?
Geen voorkeur.
Welk wetsartikel het slechtst?
Geen idee.
Wat is het hoogtepunt uit uw juridische carrière?
Opstarten eigen kantoor.
Welke juridische website raadpleegt u vaak?
www.legalintelligence.nl.
Welk boek las u het laatst?
Vastgoedfraude.
Met wie zou u een gevangeniscel willen delen?
De CEO van Goldman Sachs.
Weet u een goede Mr. van de Week? Mail ons: office@mr-magazine.nl