Allereerst is het goed om te kijken naar de verschillende vormen van retouren die we kunnen binnen de online wereld. Waar je online namelijk te maken hebt met de wet ‘koop op afstand’, is dit in een fysieke winkel net even anders. Nu zullen de meeste lokale winkels vaak niet zo lastig doen, omdat iedereen elkaar er vaak kent, maar ze staan wel in hun recht op het moment dat je ze geen geld terug geeft. Online werkt dit allemaal net even anders en zijn de regels verschillend. Hoe dit zit, leggen we je uit.
Niet tevreden met je aankoop? Dit kun je doen
Als je een schooltas voor dames online koopt en deze niet aan je wensen voldoet, moet je weten dat je als consument verschillende opties hebt. Afhankelijk van de retourtermijn van de webshop waarbij je de schooltas hebt gekocht, kun je altijd even contact met ze opnemen. Wettelijk gezien is de retourtermijn 14 dagen, maar kan het ook zijn dat ze uit coulance zelfs 30 dagen bieden. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat er een zogeheten 14-14-14 regel geldt. Dat houdt in dat de klant na aanmelden van retour, 14 dagen de tijd heeft om het pakket terug te sturen. Dus in theorie kan het dus zijn dat jij je pakket pas na 27 dagen retour ontvangt (dag 14 retour melden, dag 13 verzenden). Vervolgens heb jij na ontvangst 14 dagen om het aankoopbedrag inclusief verzendkosten terug te storten aan de klant.
Neem contact op met de webshop
De meeste grote webshops hebben een automatisch retourproces. Dat houdt in dat je jouw product retour kunt sturen met vaak de pakbon die in de doos zit en de rest vervolgens allemaal wordt geregeld. Bestel je bij een wat kleinere webshop, dan moet je ze vaak even contact op aan te geven dat je iets retour stuurt. Let daarbij wel op dat jij als verzender van het pakket verantwoordelijk bent voor het op de juiste manier aankomen van het retour. Dus stel dat je een mooie nieuwe laptoptas voor dames hebt gekocht, dan is het wel zaak dat deze ook zorgvuldig verpakt wordt als je deze terugstuurt. Doe je dit niet, dan staat de webshop in haar recht om waardemindering in rekening te brengen op het terug te storen aankoopbedrag.
Garantietermijn
Het kan ook voorkomen dat je ontzettend tevreden bent met je nieuwe spullen, maar de rits van je tas het na een paar maanden ineens laat afweten. Ontzettend balen, maar gelukkig heb je recht op garantie. Neem in dat geval contact op met de webshop en stuur wat foto’s mee. Vaak wordt er dan gekeken naar een passende oplossing, zoals bijvoorbeeld het repareren of vervangen van het product.