In 2021 zijn er bij de Regionale Tuchtcolleges (RTG’s) in totaal 1055 klachten ingediend. Dit aantal komt overeen met de 1028 klachten die in 2020 zijn ingediend. Ter vergelijking: in 2018 werden er nog 1780 klachten ingediend en in 2019 waren dat er 1513. In 2021 werd er (slechts) 9 keer geklaagd door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
De aard van de afgehandelde klachten geeft een gevarieerd beeld. Onderwerp van de klachten waren onder meer: onjuiste behandeling of verkeerde diagnose, geen of onvoldoende zorg, onjuiste verklaring of rapport, schending beroepsgeheim, onheuse bejegening, financieel onjuist handelen en onzorgvuldige dossiervoering. Verder valt op dat er 30 klachten werden ingediend met als thema grensoverschrijdend gedrag.
Van de 1055 ingediende klachten werden er door de tuchtcolleges in eerste aanleg 175 gegrond verklaard. Dit afgezet tegen de circa 375.000 zorgverleners die in het BIG-register waren ingeschreven en zijn onderworpen aan het wettelijk tuchtrecht en de jaarlijks miljoenen handelingen die in de zorg worden verricht, is de kans op een klacht al klein en een kans op een gegronde klacht nog veel kleiner.
Het voor het tweede achtereenvolgende jaar lager aantal ingediende klachten wordt door de tuchtcolleges verklaard door de invoering van het griffierecht van vijftig euro en de beschikbaarheid van de tuchtklachtfunctionaris die de klager kan ondersteunen bij het formuleren van de klacht, maar deze ook naar een andere klachteninstantie kan verwijzen.
Verder vinden de tuchtcolleges het aannemelijk dat de afschaling van de reguliere zorg, en mogelijk ook de waardering voor de enorme inzet van zorgverleners gedurende de pandemie, eraan heeft bijgedragen dat er minder klachten zijn ingediend. De toekomst zal moeten uitwijzen of dit een bestendige trend aan het worden is.