Post M&A-geschillen: de waarde van objectieve feiten

In de aanloop naar een overname leek het allemaal zo mooi. De partijen respecteerden hun informatieplicht. Risico’s werden afgedekt met garanties en vrijwaringen. De contracten leken solide. En toch kwam het tot een geschil. Waarom? Zat het in de uitvoering van de overnameovereenkomst? Het niet nakomen van garanties en de impact op de betaalde prijs? Of ontstonden er discussies over de realisatie van een afgesproken earn-out? Wat de oorzaak ook is, dergelijke geschillen monden meestal uit in kostbare, complexe en langslepende disputen waarin juristen een hoofdrol spelen. Daarbij hebben zij er alle baat bij al in vroeg stadium een deskundige in de arm te nemen om alle informatie boven tafel te krijgen. Want alleen objectieve feiten kunnen leiden tot een goede oplossing.

Delen:

Ondanks alle goede bedoelingen en overeengekomen afspraken en garanties komen post M&A-geschillen maar al te vaak voor. Je zult de voorbeelden vast en zeker kennen uit jouw praktijk. De ondernemer die achteraf niet alle periodieken conform de CAO bleek te hebben uitbetaald. Of de verkoper die voorafgaand aan de overname een retentiebonus aan sleutelfiguren binnen de organisatie beloofde, maar de termijn er niet bij vermeldde. Gevolg: een groot deel van het personeel verliet na een half jaar de organisatie. Of erger nog: het bedrijf dat na overname failliet ging. In alle gevallen gaat het erom: had de koper het vooraf kunnen weten? Of had de verkoper het moeten vertellen? Redenen te over om snel en gedegen alle juiste informatie boven tafel te krijgen.

De toegevoegde waarde van brede en diepgaande expertise

En juist dat is waar onze expertise van grote toegevoegde waarde is. Ons team van ervaren professionals beschikt immers over diepgaande financiële en ook juridische kennis op het gebied van overnames. Goed onderzoek en analyse is daarbij de sleutel waarbij we verder kijken dan enkel de vraag. Neem het voorbeeld van de onderneming die na overname failliet ging. Daarbij is het belangrijk te onderzoeken waar de oorzaak ligt van dat bankroet. Had de koper het kunnen zien aankomen of had de verkoper signalen moeten geven? In hoeverre was de overname van invloed op het faillissement en waar ligt het ondernemersrisico? Koper en verkoper staan in zo’n geval lijnrecht tegenover elkaar en zien alleen het eigen gelijk.

Samen de onderzoeksrichting bepalen

Om de juiste feiten bloot te kunnen leggen is het van belang dat alle betrokken partijen – cliënt, jurist, accountant – zo vroeg mogelijk in het proces samen om tafel gaan. Samen bepalen we de onderzoeksrichting. Zijn er contractuele bepalingen overtreden? Is er informatie over het hoofd gezien of achtergehouden? En wat is de échte geleden schade? Om terug te komen op het eerdere voorbeeld van de retentiebonus rijzen er belangrijke vragen: wat de exacte rol van die mensen? En hoe ziet de arbeidsmarkt eruit?

Door een goede interpretatie van feiten proberen we te komen tot een objectief beeld van de daadwerkelijke schade. In onze rol als financieel onderzoeker in post-overnamegeschillen kunnen we onze ervaring binnen M&A- en due diligenceprocessen gebruiken om informatie in de juiste context te plaatsen. Daarbij kijken we verder dan alleen het administratieve en financiële deel van het proces.  We kijken ook bijvoorbeeld naar onderliggende contracten, afspraken met leveranciers of medewerkers, waardebepalingen en het proces dat aan de overname vooraf ging. Dankzij de inzet van IT kunnen we grote hoeveelheden informatie snel, diep en doelgericht analyseren. Dat kan bijvoorbeeld helpen in het naar boven halen van schriftelijke afspraken in mailverkeer die eerder niet aan het licht kwamen. Soms kan informatie als deze een heel ander licht op de zaak schijnen.

Naar de kern van het geschil

We werken altijd nauw samen met cliënten en hun juristen om de kern van het geschil te identificeren, de juridische argumenten te ontwikkelen en een strategie vast te stellen die de belangen van de cliënt het best behartigt. Daarbij gaan we hoor- en wederhoor niet uit de weg, ook niet als we als partijdeskundige optreden. Dit draagt bij aan een objectief oordeel én helpt om een beeld te vormen over de verdedigingslijn van de tegenpartij.

Ervaring leert dat dit de uiteindelijke rapportage alleen maar sterker maakt en beter bruikbaar in de procedure. En dat is waarom het uiteindelijk allemaal draait: de jurist alle handvatten en munitie geven om tot een oplossing van een geschil te komen ten behoeve van zijn of haar cliënt. Ons trackrecord leert dat onze rapportages doorgaans veel betekenis hebben richting de oplossing of afwikkeling van het geschil. Ben je benieuwd wat onze professionals voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op voor een goed gesprek.

Ronny Buiting | +31 40 240 94 15 | rbuiting@joanknecht.nl

Christian van der Heijden | +31 40 240 94 22 | cvdheijden@joanknecht.nl

 

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven