Beslagrekest is eerste verplicht digitale zaak voor advocaten

Vanaf 1 januari 2025 mogen advocaten alleen nog digitaal een beslagrekest indienen, via het web-portaal van De Rechtspraak. Dat betekent dat ze vanaf die datum digitaal toestemming moeten vragen aan de rechtbank om conservatoir beslag te leggen. Als de beslissing van de rechter er is, het beslagverlof, dan kan de advocaat die in het digitale dossier downloaden. Buiten kantooruren mogen verzoek nog wel op papier of via email worden verstuurd.

Delen:

RvdR: Beslagrekest per 2025 alleen nog digitaal in te dienen - Mr. Online
Beeld: Depositphotos

Beslagrekesten zijn de eerste zaken waarin het voor professionals verplicht wordt om digitaal te procederen. ‘Daarmee maakt de Rechtspraak het voor alle rechtzoekenden en hun procesvertegenwoordigers mogelijk om eenvoudig digitaal te procederen in het civiel recht en het bestuursrecht’, laat ze weten. ‘Op termijn wordt digitaal procederen in al die zaken verplicht voor juridisch professionals. Particulieren die zonder advocaat procederen, mogen altijd kiezen hoe ze dat doen: digitaal of per post.’

Verplicht

Al meer dan drie jaar kunnen advocaten vrijwillig digitaal procederen in beslagrekesten. Advocaten hebben sindsdien meer dan 18.000 beslagrekesten via het web-portaal ingediend. Dat blijkt zowel voor de advocatuur als voor de gerechten succesvol te verlopen. Daarom wordt digitaal procederen in deze zaken vanaf 1 januari verplicht gesteld.

Een beslagrekest via ‘Veilig mailen’ indienen of op papier mag dan niet meer. Voor spoedzaken buiten kantoortijden blijft de piketregeling gelden. Dat houdt in dat advocaten in die situaties, na overleg met de piketrechter, wel via Veilig mailen een beslagrekest mogen indienen. De eerstvolgende werkdag uploaden ze dat alsnog in ‘Mijn Rechtspraak’.

Stapsgewijs

De Rechtspraak werkt ‘stapsgewijs en zorgvuldig’ aan de digitalisering, licht ze toe: ‘Het doel is dat procedures daarmee toegankelijker en sneller worden. Zo kunnen advocaten ook digitaal procederen in onder andere belastingzaken, kort geding handel en familie, en (bijna) in alle familie- en jeugdrechtzaken.’

Dat gebeurt overigens op vrijwillige basis. Als het systeem zich in de praktijk voldoende heeft bewezen en het aan alle wetten en regelgeving voldoet, zet de Rechtspraak de stap om digitaal procederen verplicht te maken voor juridisch professionals: ‘Particulieren blijven altijd de keuze houden om digitaal of per post te communiceren met de Rechtspraak.’

De Rechtspraak geeft praktische informatie: advocaten kunnen op rechtspraak.nl een handleiding en instructievideo vinden over digitaal procederen via Mijn Rechtspraak, in beslagrekesten. Voor hulp en vragen is het Rechtspraak Servicecentrum beschikbaar.

Prejudiciële vragen

Overigens is een verplichte digitale procedure in de rechtspraak niet helemaal nieuw: per 1 mei van dit jaar was het ook al verplicht om in civiele prejudiciële procedures bij de Hoge Raad digitaal te procederen. Zodra partijen een cassatieadvocaat hebben gesteld verloopt de communicatie via het webportaal van de Hoge Raad.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven