Van harte: Ploum 25 jaar

Mr. viert in september 2020 het feit dat vijftien jaar geleden het eerste nummer van het magazine verscheen. In deze rubriek aandacht voor andere jubilarissen. Deze keer Ploum | Rotterdam Law Firm, dat zowel advocatuur als notariaat in huis heeft. Managing partner en arbeidsrechtadvocaat Rutger Ploum beantwoordt een aantal vragen over het 25-jarige kantoor.

Delen:

Van harte: Ploum 25 jaar
De medewerkers van Ploum gefotografeerd aan het begin van het lustrumjaar, op 14 januari 2020.

Naam kantoor: Ploum | Rotterdam Law Firm

Datum oprichting: 1 september 1995

Namen oprichters: Rutger Ploum, Jeroen Princen, Duco Lodder, Dorine ten Brink, Peter de Waal, John van Baaren en Maarten Tromp

Aantal fee-earners toen: 8 (7 partners en 1 advocaat in dienstverband)

Aantal fee-earners nu: 83

Met welke ambities is het kantoor opgericht?
“Het kantoor is opgericht met de ambitie om ‘the best of both worlds’ te zijn: de kennis en ervaring van de grote kantoren en persoonlijke en betrokken aanpak van een klein kantoor. Het kantoor wilde onderscheidend zijn, gericht op het midden- en grootbedrijf, benaderbaar en met altijd een persoonlijke en betrokken aanpak van de partners, snel in besluitvorming en met de Rotterdamse no-nonsense mentaliteit van aanpakken en doorpakken.”

Wat is daarvan terechtgekomen en hoe zijn die ambities in de loop der tijd veranderd?
“Vandaag, 25 jaar later, telt het kantoor meer dan 130 medewerkers en voorziet het vanuit de fullservicegedachte geheel in de behoefte van zijn klanten, inclusief een uitgebreid notariaat. En het kantoor blijft groeien.
Groeien is daarbij geen doel op zich. Het heeft te maken met schaalvergroting voor de klant. Om onze klanten als een juridische strateeg te kunnen adviseren moeten wij breder kunnen kijken, als een echte business partner. We werken daarom intern ook intensief samen in sectieoverschrijdende teams.

De laatste jaren is geïnvesteerd in een vastgoedteam, zijn twee compagnons bank- en effectenrecht aangetrokken en hebben we een heel douaneteam mogen verwelkomen. Wij hebben ons daarnaast als leading partner ontwikkeld in de duurzame energiesector. Door gerichte investeringen in de sectorbenadering zijn wij eveneens een belangrijke adviseur geworden in de haven, handel en logistiek. Ook zijn wij erg actief in de Rotterdamse start-up scene; we kunnen start-ups snel en pragmatisch helpen met bijvoorbeeld de keuze voor hun rechtsvorm, het opstellen van algemene voorwaarden of standaardcontracten of het registreren van hun merk.

We zijn op dit moment een toonaangevend kantoor in Nederland, dat nog steeds kwaliteit van hoog niveau levert op een toegankelijke manier en daarbij de Rotterdamse no-nonsense-mentaliteit heeft weten te behouden als adviseur van ondernemers en ondernemingen.

Om de belofte waar we mee gestart zijn waar te maken, gaan we nog steeds regelmatig ‘the extra mile’ voor onze klanten. Dat geeft een verbondenheid met de klanten en hun business die verder gaat dan het merk alleen. En dat is precies waar onze klanten waarde aan hechten.”

Rutger Ploum (foto: Leonard Walpot)
Rutger Ploum (foto: Leonard Walpot)

Wat was het belangrijkste moment in het bestaan van uw kantoor?
“In de afgelopen jaren zijn er tal van momenten voorbijgekomen die wij kunnen aanmerken als belangrijk: drie keer de snelste groeier, nieuwe disciplines, samenwerkingsverbanden, et cetera. Maar ik denk wel dat een van de belangrijkste beslissingen is geweest om met onze medewerkers intensief in gesprek te gaan over de waarden van onze onderneming en om die waarden te laten terugkomen in een marketingcampagne, waarin echte klanten een hoofdrol spelen. Zo hebben we met elkaar gewerkt aan de bewustwording van onze waarden. Dat heeft veel duidelijkheid gecreëerd over wie we zijn en over wat we van elkaar mogen verwachten. En ook over waar we naartoe willen in de komende tien, vijftien jaar.

We hebben daarmee onze professionele uitstraling vergroot. Dit heeft mede geleid tot een enorme groeispurt en prachtige nieuwe klanten. Ons kantoor aan de Blaak is omgedoopt tot Ploum House en is onderdeel van onze uitstraling. Dit deel van Rotterdam is in de loop der jaren enorm ontwikkeld met onder andere de komst van de Markthal en indrukwekkende appartementsgebouwen om ons heen en is daardoor een nog fraaiere locatie geworden. Het rijksmonument waarin wij zijn gehuisvest, is inmiddels omringd door prachtige, nieuwe en zonder meer iconische Rotterdamse gebouwen.”

Wat was het hoogtepunt in het bestaan?
“Een van de belangrijkste momenten voor kantoor ligt misschien in de geschiedenis, maar het hoogtepunt is nu. Met 26 partners en in totaal 130 man zijn wij een zeer toegewijde groep mensen waartussen enorm goed wordt samengewerkt om juridische problemen voor cliënten vroegtijdig te tackelen en mee te denken met de klant vanuit een compleet dienstenaanbod. We krijgen regelmatig mooie verwijzingen uit binnen- en buitenland en hebben in de loop der jaren prachtige relaties opgebouwd, waar wij nu de vruchten van plukken. Wij hebben echt ambassadeurs, merk je dan. Daar zijn wij trots op en dat koesteren wij.”

En wat is het dieptepunt?
“Als je mij vraagt naar dieptepunten in de afgelopen jaren, ga ik je teleurstellen. Dieptepunten hebben wij niet, wel mindere tijden. Maar dat hoort bij het ondernemerschap. We hebben er veel van geleerd en zijn er sterker uitgekomen. Als ik er dan toch één moet noemen dan is het wel het vertrek van de mede-oprichters en naamgevers Princen en Lodder geweest. Dat is natuurlijk niet wat je bedenkt als je met z’n allen start, maar de wereld is veranderlijk en ook dat kan dus op enig moment gebeuren en zeker meer dan twintig jaar na de oprichting.”

Wat zijn de plannen en verwachtingen?
“De ambitie waarmee kantoor gestart is, zal ook de komende vijf jaar de ambitie blijven. Dit willen wij nog weer verder professionaliseren. We zullen daarnaast veel aandacht geven aan het behoud van de huidige (Rotterdamse) no-nonsense cultuur die ons zo onderscheidend maakt en het ontwikkelen van jong talent om te zorgen voor de continuïteit op de middellange en lange termijn. Dat vergt continu aandacht en energie, maar kan zeker met deze groep ondernemende advocaten en notarissen.

De sfeer en cultuur zijn tot nu toe altijd behouden gebleven. Dat heeft een positief effect op de motivatie en betrokkenheid van je medewerkers. Dan straal je ook echt iets uit naar je klanten en kun je ook die ‘extra mile’ voor ze gaan. Dat zorgt voor een belangrijke band.

Wat we wel ervaren is dat met het groter groeien van het kantoor je je interne organisatie anders moet inrichten. Meer beleid, meer processen, en dat zou het ook wel weer afstandelijker kunnen maken. Gelukkig bleef de cultuur ondanks die ontwikkeling hetzelfde. Wij geloven in waarden, niet in regels. Daar zijn we erg trots op en dat alles is ook de basis van onze prijswinnende reclamecampagne in 2018 (Ploum won de Gouden Toga en de Gouden Sleutel; twee prijzen die Mr. jaarlijks uitreikt, red.). Je kunt je organisatiestructuur en interne organisatie zo effectief en efficiënt mogelijk inrichten, maar uiteindelijk zijn het de mensen die het moeten doen. En als die betrokken zijn, sta je al 1-0 voor.”

Hoe wordt het jubileum gevierd?
“Eind 2019 zaten wij nog vol plannen om dit bijzondere lustrum te vieren. In januari startten wij met een bijzondere nieuwjaarslunch voor onze medewerkers met een optreden van de Rotterdamse band De Tunes. Gevolgd door een fantastisch ambassadeursdiner in februari. Helaas hebben wij daarna de activiteiten moeten annuleren vanwege het coronavirus.

Wij bedanken iedereen voor het vertrouwen dat wij de afgelopen 25 jaar hebben gekregen en zullen er alles aan doen om onze beloften te blijven waarmaken. Het inspireert ons enorm om de komende jaren met volle inzet verder te gaan.”

Meer weten over deze organisatie(s)?

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven