Voor de wijziging wordt de wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (wet BIG) gewijzigd.
Er zijn momenteel vijf regionale tuchtcolleges (Amsterdam, Den Haag, Groningen, Zwolle en Eindhoven). Vanwege het relatief beperkte aantal in de regio’s behandelde klachten (in 2019 waren dat er landelijk 1.513 en in 2020 1.049) en de kleine omvang van de secretariaten, kunnen deze hun spilfunctie niet onder de meest gunstige condities vervullen. Ook kunnen zij de werkwijzen op de verschillende locaties onvoldoende op elkaar afstemmen, aldus de Memorie van Toelichting op het wetsontwerp. Een vermindering van het aantal regionale tuchtcolleges en een sterkere concentratie van de secretariaten draagt eraan bij dat de secretariaten groot genoeg worden om zorg te dragen voor optimale ondersteuning.
Voorts kan daarmee een versnelling worden aangebracht in de gewenste harmonisatie en digitalisering van werkwijzen. Volgens de toelichting op het wetsvoorstel is er steeds meer sprake van differentiatie van het aanbod van zaken en een toenemende behoefte aan specialisatie en concentratie. Om ook in de toekomst kwalitatief goede tuchtrechtspraak te kunnen waarborgen, is het noodzakelijk te beschikken over tuchtcolleges van voldoende omvang en met een substantiële zaakstroom.
Dit heeft erin geresulteerd dat met de wetswijziging twee regionale tuchtcolleges (Groningen en Den Haag) worden opgeheven en dat het Eindhovense tuchtcollege naar ’s-Hertogenbosch wordt verplaatst. De drie regionale tuchtcolleges worden vanaf 1 april aanstaande gevestigd in Amsterdam (dat circa 45 procent van het aantal landelijke tuchtzaken behandelt), ’s-Hertogenbosch (met 25 procent) en Zwolle (met 30 procent). De nieuwe locaties zijn zo gekozen dat beklaagden en klagers uit de regio niet lang hoeven te reizen. De grotere omvang van de tuchtcolleges maakt het beter mogelijk om ingewikkelde klachten en de daarvoor benodigde specialistische deskundigheden goed te faciliteren en daarmee de toegankelijkheid van de tuchtrechtspraak te verbeteren.
