Wat zijn de belangrijkste regels in Formule 1?

De eerste wedstrijd in de Formule 1 van het nieuwe seizoen heeft plaatsgevonden. Uiteraard vanwege de coronacrisis met de nodige aanpassingen en nieuwe regels.

Delen:

Zo was tijdens de eerste wedstrijd van de Formule 1 Oostenrijk geen publiek aanwezig. Er is overigens een onderscheid te maken tussen de belangrijkste regels als gevolg van corona en toekomstig geldende regels. Ontdek hier hoe het precies zit.

 Veranderingen in regels op het circuit

Wie de eerste wedstrijd in Oostenrijk heeft gevolgd en ook de ceremonie heeft gezien, is vast een verandering opgevallen. De podiumceremonie is anders verlopen nadat de eerste Formule 1 stand bekend was. Nu geldt de regel dat de leden van de teams niet met leden van andere teams in contact mogen komen. Alle aanwezigen hebben bovendien een test ondergaan en daaruit zijn geen positief geteste resultaten naar voren gekomen. De top drie op het podium met Valtteri Bottas op de eerste plaats gevolgd door Charles Leclerc en Lando Norris kregen een andere ceremonie. Die vindt net als het weegmoment plaats op het asfalt. Het was dan ook een ingetogen ceremonie, want het was evenmin toegestaan om teamleden om de hals te vliegen.

 Veranderingen in belangrijkste regels in Formule 1 voor periode 2020-2022

Er is door de World Motor Sport Council inmiddels een akkoord gegeven op de verandering van de belangrijkste Formule 1 regels. Zo krijgt de FIA de mogelijkheid om zonder instemming van de deelnemende teams de kalender voor 2020 te veranderen. Ook krijgen de motorleveranciers dit jaar te maken met het doorvoeren van minder upgrades. Er komen verder minder uitvoeringen van aerodynamische testen en er vinden minder draaiuren plaats op de testbank. Het is de bedoeling om 2021 voornamelijk met dezelfde racewagens te rijden als dit jaar.

Met ingang van volgend jaar is het toegestaan om maximaal één upgrade van de motor door te voeren. Er vindt verder een verlaging van het budgetplafond plaats in 2021 met een daling van 175 miljoen dollar naar 145 miljoen dollar. Het doel is om daarna het budget verder te verlagen tot een bedrag van 135 miljoen dollar in 2023. Als het gaat om de testuren in de windtunnel van de F1-raceteams geldt dat de uitslag van het constructeurskampioenschap daarop invloed heeft. De laatste plek voorziet bijvoorbeeld in meer testuren in vergelijking met de nummer één. De gedachte hierachter is om het verschil in het deelnemersveld te verkleinen.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Meest gelezen berichten

Van onze kennispartners

Juridische vacatures

Scroll naar boven