Wat zijn je rechten en plichten bij een vertraging van je vlucht?

Delen:

Dagelijks vertrekken er honderden vluchten vanaf allerlei verschillende luchthavens in ons land. Schiphol is natuurlijk veruit de grootste en heeft dus ook de meeste kans op vertragingen. Het kan dus altijd voorkomen dat jouw vlucht met een uur of zelfs langer vertraagd is. De redenen kunnen hiervoor verschillend zijn, maar vervelend is het natuurlijk wel. Het is daarom dus ook logisch dat jij jezelf afvraagt of het zomaar kan dat er zonder enige vorm van compensatie wordt beslist dat je vlucht uren later vertrekt. Omdat het risico er natuurlijk altijd is, kan het zijn dat je recht hebt op een compensatie. Het kan namelijk niet zo zijn dat jij een paar uur langer moet wachten, zonder dat ze je hierin tegemoetkomen. Allereerst is het ons advies om regelmatig online de Schiphol vertrekkende vluchten te controleren om te kijken of er vertraging is. Mocht het zijn dat je dit het geval is en je bent nog thuis, dan scheelt je dit natuurlijk. Ben je al op het vliegveld en moet je een paar uur langer wachten dan gepland, dan zijn dit je rechten.

Recht op compensatie

Als je vlucht meer dan drie uur vertraagd is, heb je mogelijk recht op compensatie volgens EU-verordening 261/2004. Deze regelgeving beschermt passagiers tegen ongemakken die ontstaan door vertraagde vluchten. De hoogte van de compensatie hangt af van de afstand van de vlucht en de duur van de vertraging. Het kan variëren van €250 tot €600 per persoon. Belangrijk is wel dat je weet dat deze compensatie niet automatisch wordt toegekend bij een vertraging. Het is dus aan jou de taak om deze claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. Vervolgens zullen ze beoordelen of je ook daadwerkelijk in aanmerking komt. Zo kan het namelijk zijn dat er bepaalde situaties zijn, waardoor je kunt fluiten naar je centen. Hierbij moet je denken aan slecht weer, maar ook eventuele andere buitengewone omstandigheden. Lees daarom dus ook goed de kleine lettertjes en reken jezelf niet te snel rijk.

Recht op verzorging

Naast compensatie heb je ook recht op verzorging tijdens de vertraging. Dit betekent dat de luchtvaartmaatschappij jou moet voorzien van eten en drinken, afhankelijk van de duur van de vertraging. Als de vertraging langer dan twee uur is bij korteafstandsvluchten (minder dan 1500 km), of langer dan drie uur bij middellange afstandsvluchten (tussen 1500 km en 3500 km), of langer dan vier uur bij langeafstandsvluchten (meer dan 3500 km), moeten zij deze voorzieningen aanbieden. Daarnaast moet de luchtvaartmaatschappij de mogelijkheid bieden om te communiceren, bijvoorbeeld door het verstrekken van een telefoon. Nu zal dit in de meeste gevallen geen probleem zijn. Als de vertraging leidt tot een onverwachte overnachting, dan heb je ook recht op accommodatie in de vorm van een hotelkamer en transport van en naar de luchthaven.

Heb je ook plichten?

Natuurlijk heb je niet alleen rechten, maar ook plichten als passagier. Het is belangrijk dat je tijdig op de luchthaven bent en je vlucht volgens de instructies van de luchtvaartmaatschappij volgt. Check dus altijd goed de tijden voor vertrekken Schiphol Vandaag, zodat je zeker weet dat je op tijd bent. Zorg er daarnaast ook voor dat je alle documenten bij je hebt, zoals de tickets en een geldig legitimatiebewijs. Mocht het zijn dat er een vertraging is, dan is het ook aan jou als passagier om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij, zodat je op de hoogte kunt worden gehouden van de laatste ontwikkelingen.

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven