We shoppen met elkaar natuurlijk steeds meer online. Logisch, want hoe fijn is het om
bijvoorbeeld vandaag een paar nieuwe sokken, laarzen of een leuke tas van het populaire
merk Sticky Lemon te bestellen en deze vervolgens al de volgende dag thuis te krijgen
geleverd? We worden met elkaar steeds makkelijker en dat zorgt er ook voor dat het
belangrijk is dat je weet welke rechten je hebt. Je kunt namelijk op afstand niet zien of een
paar schoenen ook daadwerkelijk passen. Ook kan de kleur op de foto net even anders
uitvallen dan in het echt en zo zijn er nog veel meer andere redenen waarom het heel goed
mogelijk kan zijn dat jij bij ontvangst van je bestelling toch af wil zien van de koop en deze
wilt retourneren. Daarom willen we graag een aantal belangrijke rechten die jij als
consument hebt bij een online aankoop met je bespreken.
Bedenktijd
Op het moment dat je online iets bestelt, dan heb je recht op de wet ‘koop op afstand’, deze wet geeft je het recht om binnen 14 dagen zonder opgave van reden het product retour te sturen en het geld terug te krijgen op je rekening. Belangrijk te vermelden, is dat dit het volledige bedrag is, dus ook inclusief de verzendkosten die je hebt betaald voor het ontvangen van het product. De verzendkosten die jij moet betalen voor het retour zenden van je bestelling zijn wel voor eigen rekening, mits dit ook duidelijk vermeld wordt op de website. Het kan namelijk altijd voorkomen dat hetgeen wat je bestelt toch tegenvalt. Dan is het wel prettig dat je het kunt terugsturen en gewoon je geld terugkrijgt.
Recht op een deugdelijk product
Bestel je iets online, dan mag je ervan uitgaan dat het product ook daadwerkelijk voldoet aan de overeenkomst. Dat wil zeggen dat het product ook moet doen wat jij ervan verwacht. Stel nu dat je online een nieuwe kinderrugzak koopt voor je zoon of dochter, dan mag je ervan uitgaan dat de rits soepel werkt. Is dit niet het geval, dan heb je recht op een vervangend product. Dit geldt niet alleen binnen de 14 dagen, maar ook in de periode erna. Op het moment dat een product na 3 maanden stuk gaat bij normaal gebruik, dan geldt dus dat er een ondeugdelijk product is geleverd en heb je recht op vervanging op reparatie.
Garantie
Als webshop ben je verplicht om garantie te geven. Je kunt zelf wel vinden dat een half jaar meer dan voldoende is, maar bij wet is vastgelegd dat de consument recht heeft op een wettelijke garantie van 1 of 2 jaar, afhankelijk van het type product. Mocht het nu zijn dat je een product koopt en deze gaat binnen deze termijn kapot, dan is de verkoper verplicht om de schade kosteloos te herstellen, mits het onder de garantievoorwaarden valt natuurlijk. Werkt de verkoper hier nu niet aan mee, dan kun je een klacht indienen bij de geschillencommissie en zij zullen dit dan verder voor je oppakken.