Wettelijke regels omtrent reclame 

We leven in een vrije kapitalistische samenleving en dat betekent dat ieder bedrijf recht heeft om reclame te maken. Dat zal je als burger in deze samenleving niet ontgaan zijn, want we worden vrijwel overal geconfronteerd met reclame. Soms is het duidelijk dat er reclame wordt gemaakt, maar in veel gevallen is het ook subtiel. 

Delen:

Een goed voorbeeld daarvan is sluikreclame. Bij deze marketingtechniek wordt er tijdens een bekende film, toneelstuk of iets anders een commercieel product vertoond. Denk bijvoorbeeld aan een hoofdpersoon die in een café een fles bier van een bekend merk drinkt. Je zou denken dat er geen wetten gelden voor reclames, maar gelukkig is dit wel het geval. Er is zelfs best veel regelgeving en in dit artikel gaan we daar dieper op in.

Sommige type reclames zijn verboden

Twee vormen van reclames zijn in Nederland verboden. In de eerste plaats is dit misleidende reclame. Als je bijvoorbeeld een gezondheidsproduct aanprijst en zegt dat dit supergezond is, terwijl het niet zo is, dan ben je aan het misleiden. Maar misleiding is breder gedefinieerd dan alleen dat. Ook informatie achterhouden is een vorm van misleiding. Soms is dit echter wel een grijs gebied en veel bedrijven zoeken dan ook naar mazen in de wet.

Iets wat pertinent is verboden, en dus niet echt een grijs gebied, is aggressieve reclame. Mensen op intimiderende wijze een product of dienst aanbieden is bijvoorbeeld verboden. Momenteel is ‘ouderwets’ reclame maken overigens minder populair dan vroeger, omdat het niet altijd effectief blijkt te zijn. Daarom zijn nieuwe marketingvormen, zoals growth hacking, op dit moment erg populair.

Wel of geen vergelijkende reclame? 

Je hebt ongetwijfeld weleens Amerikaanse verkiezingscampagnes voorbij zien komen. Meestal wordt dan niet verteld wat zo goed is aan een presidentskandidaat, maar wordt daarentegen een andere bekende kandidaat zwartgemaakt. In Nederland komt dit minder voor tijdens de verkiezingen.

Ook bij het promoten van producten worden er soms vergelijkingen gemaakt. Maar is vergelijkende reclame toegestaan volgens de Stichting Reclame Code? In principe mag het, maar dan wel onder strenge voorwaarden. De diensten of producten, waarmee je vergelijkt, moeten bijvoorbeeld hetzelfde doel hebben. Ook mag je de naam van de concurrent niet schaden en de vergelijking moet daadwerkelijk objectief zijn.

Uitzonderingen op de regels 

De bovenstaande regels gelden voor vrijwel alle producten en diensten, maar natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel. Voor evident ongezonde producten, zoals alcohol en tabak, gelden er bijzondere reclamecodes. Er zijn bijvoorbeeld tijdsrestricties en er moet duidelijk worden aangegeven dat kinderen onder de 18 niet mogen drinken. Ook zijn er speciale regels voor influencer marketing en reclame voor de jeugd. Als je daarover meer wilt lezen, doe je er goed aan om de website van Stichting Reclame Code te bezoeken.

Bronnen:

Regels reclame en influencer marketing | Ondernemersplein (kvk.nl)

Homepagina – Stichting Reclame Code

 

Dit bericht valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.

Delen:

Het belangrijkste nieuws wekelijks in uw inbox?

Abonneer u op de Mr. nieuwsbrief: elke dinsdag rond de lunch een update van het nieuws van de afgelopen week, de laatste loopbaanwijzigingen en de recentste vacatures. Meld u direct aan en ontvang elke dinsdag de Mr. nieuwsbrief.

Scroll naar boven