Nu is het allereerst belangrijk dat je als verkoper zorgt voor kwalitatief hoogwaardige dozen. Zo kun stevige kartonnen dozen kopen bij dozenproductent.nl waarmee je de kans op breuk een stuk minder maakt. Natuurlijk kan het dan nog voorkomen dat een doos of de inhoud ervan om wat voor reden dan ook kapot gaat, maar dat is een ander verhaal. Waar we het vooral over willen hebben, is over de verantwoordelijkheid bij een beschadigde verzending.
De verkoper
In de meeste gevallen is de verkoper verantwoordelijk voor een beschadigde verzending. Het is hun taak om ervoor te zorgen dat het product veilig en in goede staat bij jou als klant aankomt. Dit betekent dat ze verantwoordelijk zijn voor het correct verpakken en verzenden van het product, zodat het onderweg niet beschadigd raakt. De reden dus om te investeren in op maat gemaakte dozen waar je producten precies in passen en er dus weinig tot geen ruimte is om te kunnen schuiven. Vaak denken veel kleine webshops dat dit onnodig veel geld kost, maar we kunnen je vertellen dat een breuk vaak duurder is, dan een aantal dozen op maat te laten maken. Natuurlijk is het wel verstandig om het bij een aantal formaten te houden, mits je natuurlijk steeds groter wordt en dus ook meerdere producten krijgt die je moet versturen.
De vervoerder
Hoewel de verkoper doorgaans verantwoordelijk is voor een beschadigde verzending, kan het ook voorkomen dat de vervoerder hier een rol in speelt. Als het pakket bijvoorbeeld ruw behandeld wordt tijdens het transport, kan dit leiden tot beschadigingen. In dergelijke gevallen kan de vervoerder mede verantwoordelijk worden gesteld voor de schade. Belangrijk daarbij is wel dat er ook daadwerkelijk bewijs kan worden geleverd, dus een pakket dat onbeheerd ergens is neergezet of moedwillig over de schutting is gegooid, terwijl er een sticker met ‘breekbaar’ op de doos zit. Zorg er dus altijd voor dat je alles goed verpakt, zodat de kans op beschadigingen minimaal is.
Verzekeringsclaims
Als je een beschadigde verzending ontvangt, is het belangrijk om contact op te nemen met de verkoper en/of de vervoerder om een claim in te dienen. Vaak hebben zij procedures en richtlijnen om dit proces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Het kan zijn dat je foto’s moet verstrekken als bewijs van de schade, evenals aankoopbewijzen en verzendinformatie. Als webshopeigenaar kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om je bestellingen verzekerd te versturen. Dit heeft als voordeel dat je de inkoopwaarde van je producten inclusief de verzendkosten volledig vergoed krijgt. Dit stelt je dus in principe schadeloos. Belangrijk is wel dat je hier duidelijke afspraken over maakt, zodat je wel precies weet aan welke voorwaarden je moet voldoen.